Hierarchia znaków drogowych.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez furby » piątek 02 maja 2014, 12:20

szerszon napisał(a):Jakieś podstawy dla tak śmiałych wniosków ?

Otoz:
- skrzyzowanie rownorzedne w ksztalcie znaku plus,
- brak znakow/swiatel,
- z kazdej strony jada kierowcy i pojada prosto (nie skrecaja)
Zgodnie z art.25 masz paradox.

Druga sytuacja:
- skrzyzowanie w ksztalcie odwroconego V ,
- brak znakow/swiatel,
- z prawej strony dlugi wolno jadacy sznur pojazdow,
- z lewej kierowca wykorzystujacy art.25 (zamiast jechac na zasuwak) i tworzacy korek.
furby
 

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 12:42

Otoz:
- skrzyzowanie rownorzedne w ksztalcie znaku plus,
- brak znakow/swiatel,
- z kazdej strony jada kierowcy i pojada prosto (nie skrecaja)
Zgodnie z art.25 masz paradox.

Mamy pat.. a nie paradoks. Jednak Art 25 działa , bo wiesz kogo masz przepuścić.

Druga sytuacja:
- skrzyzowanie w ksztalcie odwroconego V ,
- brak znakow/swiatel,
- z prawej strony dlugi wolno jadacy sznur pojazdow,
- z lewej kierowca wykorzystujacy art.25 (zamiast jechac na zasuwak) i tworzacy korek.

czyli Art 25 też działa . przepuszczasz z prawej.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » piątek 02 maja 2014, 19:15

LeszkoII napisał(a):
szoferemeryt napisał(a):Ja bym zastosował się do D-41, ale co stoi na przeszkodzie zastosować się do A-5? Jeśli są one równe w hierarchii?
I co Ci mówi dyspozycja D-41 a co dyspozycja A-5? Zwracam uwagę, że ani jeden ani drugi nie reguluje pierwszeństwa. W każdym z przypadków sposób zachowania wynika z ustawy PoRD.

Więc wyjaśnij mi to:
Art.5
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do ……………. oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez ………………. lub znaki drogowe.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 20:20

Ale to proste. A-5 ostrzega o skrzyżowaniu równorzędnym.
D-41 czyli koniec strefy zamieszkania często oznacza, że wyjazd nie należy do skrzyżowania.
Prawidłowo oznakowana strefa nie nastręcza kłopotów w ocenie sytuacji. gdybyś jednak miał wątpliwości, bo tu brak ekspertów to polecam...
Zbigniew Drexler wyjaśnia
Kategorie: » ustawa - Prawo o ruchu drogowym » znaki drogowe » strefa zamieszkania



Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS otrzymała list Czytelnika reprezentującego środowisko “związane z nauką jazdy i szkole” w którym autor zaprezentował opinię istnienia wielu podziałów wśród szkoleniowców. Przykładem ma tu być interpretacja problemu postawionego w następującym pytaniu: Czy przecięcie się drogi twardej ze strefą zamieszkania można określić jako skrzyżowanie i czy takie przecięcie odwołuje np znak B-33, B-36? O odpowiedź Romanowi z Torunia poprosiliśmy naszego eksperta, pana Zbigniewa Drexlera. Oto ona:
Odpowiedź należy poprzedzić drobną korektą pytania. Nie możemy mówić o “przecięciu się drogi twardej ze strefą zamieszkania” lecz “z drogą” znajdującą się w takiej strefie. Pamiętamy też, że “przecięcie” jest jedną z form skrzyżowania, które - zgodnie z definicją - może być również połączeniem lub rozwidleniem dróg. Jeżeli zaś chodzi o wyloty dróg ze strefy zamieszkania na drogi twarde, z zasady publiczne, to najczęściej stanowią one połączenia dróg, tworząc tzw. skrzyżowania teowe. Sytuacje przedstawione przez Czytelnika reguluje § 32 ust. 2 rozporządzenia z 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych: “2. Jeżeli zakaz wyrażony przez znaki B-25, B-26, B-29, B-33, B-35, B-36, B-37 i B-38 nie jest uprzednio odwołany znakiem oznaczającym koniec zakazu, to obowiązuje on do najbliższego skrzyżowania; nie dotyczy to skrzyżowania na drodze dwujezdniowej, na którym wlot drogi poprzecznej znajduje się tylko z lewej strony i nie ma połączenia z prawą jezdnią. To drugie zdanie dotyczy sytuacji szczególnych występujących na drogach dwujezdniowych i w rozważanej kwestii nie ma znaczenia.

Problem zaś w odpowiedzi na postawione pytanie leży w tym, że przy połączeniu drogi w strefie zamieszkania z drogą twardą (publiczną), ustalenie miejsca, które można by określić jako skrzyżowanie, nie jest takie oczywiste. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, ustawa ta określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu; Z kolei w określeniu “strefa zamieszkania” (art. 2 pkt 16) ustalono, że strefa ta oznacza obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, a więc również niepubliczne.

Jeżeli więc droga w strefie zamieszkania może być zarówno publiczna, jak i niepubliczna, to uwzględniając cytowany art. 1 ust. 1 pkt 1, wylot drogi publicznej w strefie zamieszkania na inną drogę publiczną stanowi skrzyżowanie, zaś gdy droga w strefie zamieszkania jest drogą niepubliczną, to w analogicznej sytuacji nie mamy do czynienia ze skrzyżowaniem. Ustawa bowiem, z wyjątkiem pewnych sytuacji szczególnych w niej wymienionych, nie reguluje ruchu na drogach niepublicznych.

Sprawę jeszcze bardziej komplikuje, stosunkowo niedawne, uwzględnienie w Prawie o ruchu drogowym nowych definicji, a mianowicie “drogi publicznej” oraz “drogi wewnętrznej” przeniesionych z ustawy o drogach publicznych (art. 1 i art. 8 ust. 1): - Art. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. - Art. 8. 1. Drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi.

Z zacytowanych przepisów wynika jednoznacznie, że każda droga wewnętrzna jest drogą niepubliczną, a więc już z tej regulacji wynika, iż połączenie drogi publicznej z drogą wewnętrzną nie stanowi skrzyżowania.

Jest to potwierdzone w art. 2. pkt 10 Prawa o ruchu drogowym, w którym z definicji skrzyżowania wyłączono “przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową (...) lub z drogą wewnętrzną.”

Jak ostatnio obserwujemy coraz więcej dróg w strefach zamieszkania wyznacza się “w ramach” dróg wewnętrznych, łączących sie z drogą publiczną, a więc w takich przypadkach nie mamy do czynienia ze skrzyżowaniem odwołującym znak zakazu. Inaczej jest, gdy droga w strefie zamieszkania jest drogą publiczną, wówczas jej połączenie z inną drogą publiczną tworzy skrzyżowanie w rozumieniu ustawowym, oczywiście z wynikającymi z tego skutkami.

Przedstawione tu rozważania teoretyczne wyjaśniają sprawę od strony formalnej, co dla jadącego kierowcy jest mało przydatne. Orientację ułatwiają najbardziej znaki “droga wewnętrzna” widoczne na bocznej drodze, natomiast gdy w takiej sytuacji znajduje się tylko znak “strefa zamieszkania”, odpowiedź na pytanie czy jest to skrzyżowanie, nie jest taka oczywista. W większości wyjazdy ze stref zamieszkania znajdują się w poziomie chodnika, co w zasadzie wskazuje na występowanie tej strefy poza drogą publiczną, ale nie zawsze tak jest.

W sytuacjach wątpliwych zarządy dróg powinny stosować takie oznakowanie, aby zarówno uczestnicy ruchu, jak i organy egzekwujące przepisy były jednoznacznie poinformowane o istniejących warunkach.

Zbigniew Drexler

I zanim sie zacznie rozsiewać dziwaczne problemy proponuje zapoznać sie z literaturą fachową.
A nie wymyslać przykłady opierające sie na złym lub bardzo rzadkim oznakowaniu.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » piątek 02 maja 2014, 22:00

To co zacytowałeś ma się nijak do omawianego przypadku.

Kilka cytatów.
1.
Trzeba też przypomnieć, że wyjeżdżając z takiej strefy /na co wskazuje znak – koniec strefy zamieszkania/ kierowca jest włączającym się do ruchu, a więc ustępuje pierwszeństwa innym pojazdom.
2.
Pamiętajmy, że przy wyjeździe ze strefy zamieszkania na drogę publiczną to my włączamy się do ruchu. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

Kilka innych mogę zacytować i wszystkie identyczne lub podobne.
To po co znak A-5 jeśli jest D-40 i D-41.
To wreszcie co oznacza słowo równorzędne, czy nie to że na skrzyżowaniu X wszyscy maja te same prawa.
To wreszcie A-5 i D-41 gryzą się czy nie.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 23:57

To co zacytowałeś ma się nijak do omawianego przypadku.

To przeczytaj jeszcze raz. jak będziesz miał wątpliwości..to jeszcze raz..do skutku. :D
Nawet wyboldowałem najistotniejsza część wypowiedzi .
To po co znak A-5

Znak A-5 dotyczy skrzyzowania. To ,że jest na nim symbol skrzyżowania czterowlotowego nie znaczy ,że nie może być postawiony przed skrzyżowaniem w kształcie litery T.
Podejrzewam, że ten fakt sprawia ci trudności.
A wynika to z dosłownego odczytywania symboli i mieszania pojęć użytych w przepisach z określeniami potocznymi.
To wreszcie A-5 i D-41 gryzą się czy nie.

Nie dotyczą tego samego to i nie mają powodu sie gryźć.
A-5 dotyczy pojazdów w" w ruchu" na skrzyzowaniu i zbliżajacych się do niego drogami publicznymi.
Wyjeżdżajacy ze strefy nie jest "w ruchu". On ma ustąpić wszystkim w"w ruchu", a nie tylko na podstawie Art 25.1
Ale to są podstawy. O czym w ogóle dyskusja.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez Maxwell » sobota 03 maja 2014, 06:19

Szerszon jak zwykle nie zrozumiał konkluzji całego tekstu:

"W sytuacjach wątpliwych zarządy dróg powinny stosować takie oznakowanie, aby zarówno uczestnicy ruchu, jak i organy egzekwujące przepisy były jednoznacznie poinformowane o istniejących warunkach"

Po to właśnie stoi A-5.
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » sobota 03 maja 2014, 06:34

No to do którego znaku mam się zastosować wyjeżdżając ze strefy?
Do A-5 czy D-41?
Nadjeżdżając od lewej do strefy?
Stosuję się do A-5 czy D-40?
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez Maxwell » sobota 03 maja 2014, 06:47

Do A-5.
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » sobota 03 maja 2014, 08:37

Odnoszę wrażenie ... :D
Dlaczego szanowny Maxwellu do A-5 ? Przecież jesteś włączającym sie do ruchu ?
Czy wyjeżdżając ze strefy masz znak A-5 czy D-41 ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » sobota 03 maja 2014, 10:42

Szerszon nie wie jak wybrnąć z sytuacji i odpowiada pytająco(wymijająco). Nie chce zająć jednoznacznego stanowiska.
Z całą pewnością sprawia mu trudność wybór!
Wreszcie co znaczy że A-5 dotyczy skrzyżowania?
Czy D-40/D-41 nie dotyczy skrzyżowania, nie ma wpływu na zachowanie się uczestników ruchu?
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » sobota 03 maja 2014, 11:02

Szerszon nie wie jak wybrnąć z sytuacji i odpowiada pytająco(wymijająco). Nie chce zająć jednoznacznego stanowiska.

Ależ ja zająłem juz jednoznaczne stanowisko.
Wystarczy poczytać co tu do tej pory napisałem. Pytam sie tylko, czy wyjeżdżając ze strefy masz A-5 do którego chcesz się stosować.
Wreszcie co znaczy że A-5 dotyczy skrzyżowania?

Bo ostrzega o skrzyżowaniu równorzędnym ?
Czy D-40/D-41 nie dotyczy skrzyżowania, nie ma wpływu na zachowanie się uczestników ruchu?

Z droga wewnętrzną sie nie udało to przeskok na strefę zamieszkania..ok
No to dwa linki... :wink:
Skrzyżowanie ?
https://mapy.google.pl/maps?q=Marii+D%C ... 39.45,,0,0
Normalny chodnik. Brak jezdni.
https://mapy.google.pl/maps?q=Adolfa+Pa ... 2,,0,-0.52
Prawidłowo oznakowana strefa zamieszkania...w dodatku jednokierunkowa..bo padał tu kiedyś taki "argument" :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » sobota 03 maja 2014, 11:29

szerszon napisał(a):Z droga wewnętrzną sie nie udało to przeskok na strefę zamieszkania..ok

O co ci chodzi?
O całą resztę już nie pytam bo szkoda czasu.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szerszon » sobota 03 maja 2014, 11:44

Szkoda czasu ? Rozumiem ,że nie jesteś w stanie sie ustosunkować do podanych linków ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Hierarchia znaków drogowych.

Postprzez szoferemeryt » poniedziałek 05 maja 2014, 10:10

szerszon napisał(a):
Szerszon nie wie jak wybrnąć z sytuacji i odpowiada pytająco(wymijająco). Nie chce zająć jednoznacznego stanowiska.

Ależ ja zająłem juz jednoznaczne stanowisko.
Wystarczy poczytać co tu do tej pory napisałem. Pytam sie tylko, czy wyjeżdżając ze strefy masz A-5 do którego chcesz się stosować.
Wreszcie co znaczy że A-5 dotyczy skrzyżowania?

Bo ostrzega o skrzyżowaniu równorzędnym ?
Czy D-40/D-41 nie dotyczy skrzyżowania, nie ma wpływu na zachowanie się uczestników ruchu?

Z droga wewnętrzną sie nie udało to przeskok na strefę zamieszkania..ok
No to dwa linki... :wink:
Skrzyżowanie ?
https://mapy.google.pl/maps?q=Marii+D%C ... 39.45,,0,0
Normalny chodnik. Brak jezdni.
https://mapy.google.pl/maps?q=Adolfa+Pa ... 2,,0,-0.52
Prawidłowo oznakowana strefa zamieszkania...w dodatku jednokierunkowa..bo padał tu kiedyś taki "argument" :wink:

O czy ty tu piszesz? Jaki, związek z moimi wypowiedziami w tym temacie mają twoje linki. Gdzie masz na tych twoich skrzyżowaniach A-5, a przecież o to chodzi co jest ważniejsze A-5 czy D-40/D-41
Wykasowałeś już wiele postów nie po twojej myśli, to może i ten wykasujesz?
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 80 gości