Znak C-12 "ruch okrężny"

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez Sławek_18 » sobota 17 marca 2007, 20:30

Ad1. To nie rondo. wiec tylko włączamy lewy i wyłączamy jak już skręcimy
Ad2. Także nie rondo, więc j/w
Ad3.Tak Jak Ty napisałeś do Ad1
Ad4. Włączamy wjeżdżając na rondo lewy kierunek jak już skręcimy nie włączamy prawego bo jedziemy prosto.
Ad5. Jak w Ad4
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Grisza011 » sobota 17 marca 2007, 23:04

Ad.1 Dokładnie jak odpowiedziałeś Cman.

Ad2. Jak w Ad. 1 bo to nie rondo ,mała wysepka nic nie zmienia.

Ad.3.Jest znak skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Tutaj geometria skrzyżowania nie wymusza zmiany kierunku ruchu(pasa ruchu też nie zmieniamy wjeżdżając na to skrzyżowanie -nie ma na samym skrzyżowaniu wyodrębnionych pasów ruchu). Zatem podobnie jak w Ad1. i Ad. 2 tylko z tą różnicą że lewy kierunkowskaz włączamy już po wjeździe na skrzyzowanie, dojeżdżając do wyspy centralnej , zanim ją miniemy.. Wyłączenie kierunkowskazu jak w Ad.1 i Ad. 2. - Dokładnie jest ta sytuacja wyjasniona przez ekspertów WINFOR w czasopiśmie eDrogowskaz (luty 2005) strony 10-11 , punkt 4.

Dodałbym tu jeszcze sytuację 3a -różni się od 3 tym, że są znaki poziome w lewo przed skrzyzowaniem. Wtedy skręt w lewo sygnalizujemy już przed skrzyżowaniem czyli jak Ad1 czy Ad2 ( dokładna informacja w czasopiśmie eDrogowskaz (luty 2005) strony 10-11 , punkt 5.)

Ad.4 Jak w Ad1.i Ad2. Już przed skrzyżowaniem (mamy sygnalizator) musimy włączyć kierunkowskaz lewy.

Ad.5.Tutaj wyspa centralna wymusza już swoją geometrią nieznaczny skręt w prawo(bardzo ważne) Ale jest sygnalizacja więc odpowiedź podobnie jak w Ad.1 czy Ad2. Z tym że zaraz po minięciu drogi wylotowej na wprost można grzecznościowo prawy kierunkowskaz (informacja że zjeżdżamy z ronda)-ale nie jest to obowiazkowe.

Dodałbym:
5a kiedy jeszcze sa znaki kierunkowe na pasach -zachowanie identyczne. jak Ad5.

5b -tak jak 5 tylko bez sygnalizacji ,ale za to znaki kierunkowe na pasach-zachowanie też jak Ad5- polecam eDrogowskaz (kwiecień 3/ 2005) strony 8-9.

I wreszcie 5c- rysunek jak 5 tylko nie ma sygnalizacji świetlnej . Tutaj prawy przyrzed wjazdem na skrzyżowanie i prawy po minięciu drogi wylotowej na wprost(informacja że zjeżdżamy ze skrzyzowania o ruchu okrężnym.

6. Można sobie jeszcze wyobrazić typowe rondo z dużą centralną wyspą i pasami ruchu dookoła wyspy(a nawet bez nich) Wtedy oczywiście zachowanie tak jak w Ad. 5c- jeśli nie ma znaków kierunkowych na pasach przed rondem ani sygnalizacji świetlnej.Dobrze opisane w czasopiśmie eDrogowskaz (luty 2005) strona 10 , punkt 1-2 a także w tym linku:http://www.kulka.pl/bezpieczniej.htm

A jak jest sygnalizacja świetlna lub/i znaki kierunkowe , to przed wjazdem lewy kierunkowskaz, a po minięciu drogi wylotowej na wprost prawy.

Chyba ,że rondo ma więcej niż 4-ry odnogi (no ale wtedy nie bedzie to już dokładnie skręt w lewo), wtedy nawet jak jest sygnalizacja przed rondem (bez znaków kierunkowych na pasach) to przy wjeździe nie dajemy lewego kierunku, a tylko przed zjazdem prawy.

Uff. wiekszość możliwości wyczerpana chyba. :D
Grisza011
 
Posty: 17
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 11:47
Lokalizacja: Lublin

Postprzez cman » niedziela 18 marca 2007, 20:23

Sławek_18 napisał(a):Ad1. To nie rondo. wiec tylko włączamy lewy i wyłączamy jak już skręcimy
Ad2. Także nie rondo, więc j/w
Ad3.Tak Jak Ty napisałeś do Ad1
Ad4. Włączamy wjeżdżając na rondo lewy kierunek jak już skręcimy nie włączamy prawego bo jedziemy prosto.
Ad5. Jak w Ad4

Z tym się w 100% zgadzam.

Natomiast:

Grisza011 napisał(a):...Zatem podobnie jak w Ad1. i Ad. 2 tylko z tą różnicą że lewy kierunkowskaz włączamy już po wjeździe na skrzyzowanie, dojeżdżając do wyspy centralnej , zanim ją miniemy..

A dlaczego? W tym momencie jesteśmy już w połowie, czy powiedzmy w jednej trzeciej skrzyżowania, więc na jakiej zasadzie mamy sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy będąc już na skrzyżowaniu?

Grisza011 napisał(a):Dodałbym tu jeszcze sytuację 3a -różni się od 3 tym, że są znaki poziome w lewo przed skrzyzowaniem. Wtedy skręt w lewo sygnalizujemy już przed skrzyżowaniem czyli jak Ad1 czy Ad2

A co się zmienia w związku z tym, że zastosowane zostały strzałki na pasach ruchu?? Przypomnę, że strzałki kierunkowe: "oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką" - tyle. I co się tu zmienia w kwestii sygnalizowania manewrów?

Grisza011 napisał(a):Ad.4 Jak w Ad1.i Ad2. Już przed skrzyżowaniem (mamy sygnalizator) musimy włączyć kierunkowskaz lewy.

A cóż znowu sygnalizacja zmienia? Przypomnę, że sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 oznacza: "zezwolenie na wjazd za sygnalizator" - tyle. I ponowne pytanie, na jakiej podstawie zmienia się tu cokolwiek w kwestii sygnalizowania manewrów?

Grisza011 napisał(a):Ad.5.Tutaj wyspa centralna wymusza już swoją geometrią nieznaczny skręt w prawo(bardzo ważne)

Mnie zawsze uczono, że kształt wyspy centralnej nie jest ważny...

Grisza011 napisał(a):Ale jest sygnalizacja więc odpowiedź podobnie jak w Ad.1 czy Ad2.

Dodałbym:
5a kiedy jeszcze sa znaki kierunkowe na pasach -zachowanie identyczne. jak Ad5.

5b -tak jak 5 tylko bez sygnalizacji ,ale za to znaki kierunkowe na pasach-zachowanie też jak Ad5- polecam eDrogowskaz (kwiecień 3/ 2005) strony 8-9.

I wreszcie 5c- rysunek jak 5 tylko nie ma sygnalizacji świetlnej . Tutaj prawy przyrzed wjazdem na skrzyżowanie i prawy po minięciu drogi wylotowej na wprost(informacja że zjeżdżamy ze skrzyzowania o ruchu okrężnym.

6. Można sobie jeszcze wyobrazić typowe rondo z dużą centralną wyspą i pasami ruchu dookoła wyspy(a nawet bez nich) Wtedy oczywiście zachowanie tak jak w Ad. 5c- jeśli nie ma znaków kierunkowych na pasach przed rondem ani sygnalizacji świetlnej.Dobrze opisane w czasopiśmie eDrogowskaz (luty 2005) strona 10 , punkt 1-2 a także w tym linku:http://www.kulka.pl/bezpieczniej.htm

A jak jest sygnalizacja świetlna lub/i znaki kierunkowe , to przed wjazdem lewy kierunkowskaz, a po minięciu drogi wylotowej na wprost prawy.

Chyba ,że rondo ma więcej niż 4-ry odnogi (no ale wtedy nie bedzie to już dokładnie skręt w lewo), wtedy nawet jak jest sygnalizacja przed rondem (bez znaków kierunkowych na pasach) to przy wjeździe nie dajemy lewego kierunku, a tylko przed zjazdem prawy.

Po raz kolejny ponowię pytania... Co zmieniają oznaczone pasy ruchu i sygnalizacja świetlna w kwestii sygnalizowania manewrów?

Artykuł z Drogowskazu oczywiście znam, ale zależało mi bardziej na własnych interpretacjach obowiązujących przepisów, a nie powielania czyichś interpretacji.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » niedziela 18 marca 2007, 20:41

Wszystkie skrzyżowania włączam lewy kierunkowskaz przed skrzyżowaniem, a wyłączam go po skończeniu skrętu. Jedyna zmiana to w pyt 3. - tutaj dodatkowo prawy zjazdowy....
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Sławek_18 » niedziela 18 marca 2007, 21:34

Dodam tylko, ze ja nie włączam kierunkowskazu przed wjazdem na rondo tylko jak już na nim jestem. Wiem, ze uczą włączać już przed rondem, ale ja tak nie robie. Dla mniej rozgarniętych te sygnalizowanie może oznaczać, że ktoś chce jechać pod prąd :lol: :lol: 8)


Kod: Zaznacz cały
Widziałem taką babkę (starsza kobicina) która przebijała się w największy ruch pod prąd na rondzie, o mało przez drzwi nie wyleciałem  :lol:  :lol:  :lol:  :D  8)
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez ivytomek » niedziela 18 marca 2007, 23:31

jak to mówi egzaminator/prowadzący zajęcia - tzw. szkoła krakowska mówi, że w przypadku nr 3 nie dajemy lewego kierunku, a tylko prawy "zjazdowy". PRD jasno mówi o sygnalizowaniu przed zmianą kierunku jazdy - i taka jest ponoć tzw. szkoła warszawska.
Ja w tym przypadku (3), ze względu na mały rozmiar wyspy centralnej i wynikający z tego brak konieczności wykonania skrętu samochodu w prawo (jak na większych rondach) zasygnalizowałbym manewr lewym kierunkiem. Ponieważ inni kierujący mogą na tym skorzystać, a moje sygnalizowanie będzie dla wszystkich jasne. Co innego, kiedy wjeżdżam na duże rondo - wtedy wlaczony lewy kierunek i tak nie pomoże kierowcom jadącym z naprzeciwka, bo i tak nie obserwują samochodów po drugiej stronie ronda (tak jak i my nie interesujemu się tamtymi kierowcami). Kierowcy z kolejnego wjazdu zostaną poinformowanie o moim zamiarze opuszczenia skrzyżowania, kiedy migam prawym kieruniem.
Ja nie do końca ufam kierowcom, którzy migają w lewo na rondzie, bo dziwnie się czasem zachowują. Wystarczyłoby, żeby każdy sprawnie migał zjazdowym i będzie, moim zdaniem, wystarczająco płynnie. Zresztą w Krakowie takich rond juz niestety prawie nie ma...a szkoda.
Moja interpretacja jest taka, że najlepiej jeździć stosując obydwie metody, aczkolwiek ja osobiście uważam, że lepiej nie nadużywać lewego kierunku na rondach bez sygnalizacji. Każde skrzyżowanie jest inne i inaczej się na nim należy zachować. Konstrukcja większości rond wymusza na nas fizyczny skęt samochodu w lewo, przy wjeździe na skrzyżowanie.
Widziałem kiedyś ronda (chyba nie w Krakowie), gdzie, już na wyspie centralnej, był umieszczony C-1 (kiedy "wlot" do ronda jest praktycznie prostopadły i wjazd wymaga skrętu o 90 stopni). Tutaj miganie lewym byłoby już dla mnie całkowicie nielogiczne.

A w przypadku nr 2, bedąc na skrzyżowaniu jako pierwszy, a z naprzeciwka nadjeżdżałby pojazd, i byłby to jedyny pojazd zbliżający się do skrzyżowania, być może ominąłbym wysepkę z jej lewej strony, bo czemu nie (skoro nie ma C-9 na wysepce ani C-12 przed skrzyżowaniem oraz brak jest przeciwskazać w postaci poziomego oznakowania wymuszającego kolizyjny skręt). Prościej i bezkolizyjnie. Oceniewszy wpierw wykonalność takiego manewru, stąd "być może".. Przecież i tak (podobno) idzie się w kierunku uczenia bezkolizyjnego skrętu w lewo.
Avatar użytkownika
ivytomek
 
Posty: 235
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 01:09
Lokalizacja: Kraków

Postprzez KUBA_1 » poniedziałek 19 marca 2007, 00:11

Ja takie małe wysepki na skrzyżowaniu objeżdżałbym w sposób kolizyjny, bo sugerują one miejsce, gdzie stoi policjant w razie kirownia ruchem.
A Policjanta na skrzyżowaniu objeżdżamy wyłacznie w sposób kolizyjny.

Użycia kierunowskazów uczę tak, aby były czytelne i zrozumiałe dla innych uczestników ruchu (również pasażerów- instr. egzaminator). Włączaj na wejściu i jak trzeba, a przeważnie trzeba (wyjście z przegięciem drogi do "osi" wyjazdu). Zależy to również od toru jazdy pojazdu, czyli zajecia prawego pasa (zewnętrznego) ruchu bez zajechania "drogi" pojazdom ewentualnie nas wyprzedzającym, czy ilości dróg "wyjazdowych".
Widziałem dziś ciekawy spór,
Jak z głową dyskutował mur,
KUBA_1
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek 02 lutego 2007, 22:03
Lokalizacja: mars

Postprzez kopan » poniedziałek 19 marca 2007, 08:13

Rysunki 2, 3, 4, 5 to nie są ronda -przy tej szerokości dróg wlotowych średnica wyspy centralnej powinna wynosić minimum 10 m a średnica jezdni ronda min 28 m.

Rysunki 2, 3, 4, 5 przedstawiają niedopuszczalne rozwiązania organizacji ruchu i nie ma o czym mówić.

Przy rysunku 2 wysepkę można objechać z każdej strony - masakra.

Przy rysunkach 3 można na wysepce zastosować wyłącznie znak nakaz jazdy z prawej strony znaku i należy wyznaczyć drogę z pierwszenstwem.

Rysunki 4, 5 oprócz błędów z rys 3 zawierają masakryczne zastosowanie sygnalizacji świetlnej.

Ogólnie karrrambol.

A jak sygnalizować - to proste w tych przypadkach po stłuczce awaryjne i telefon do prokuratora z donosem na drogowca Cmana winego karrambolu.

:roll: Cman do ukarania wystąp.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez cman » poniedziałek 19 marca 2007, 09:47

Kopan, na rysunku nr 2 to nie jest rondo. A rysunki 3, 4, 5 przedstawiają ronda. Przy rysunku nr 2 wysepkę można oczywiście objechać z obu stron i co w tym dziwnego? Na rysunku nr 1 można skręcić kolizyjnie, można bezkolizyjnie i dokładnie tak samo można na rysunku nr 2. Natomiast ja nie pytałem o tory jazdy, tylko o sygnalizowanie manewrów. Nie wielkości są w tej chwili istotne, mogłem narysować szerokie pasy zieleni i tym samym większą wysepkę (ale nie o to chodzi...) - narysowałem mniejsze, żeby się więcej treści zmieściło na rysunku. Poza tym nie wiem co mają średnice do dróg wlotowych? Poczytaj lepiej jeszcze raz rozporządzenie, a to jest rondo typu mini i wyspa centralna ma 3 m, pasuje? I już zupełnie nie rozumiem, o co Ci chodzi z tą sygnalizacją świetlną?

Grisza011, dylek, ivytomek - co w kwestii sygnalizowania manewrów zmienia zastosowanie lub niezastosowanie sygnalizacji świetlnej i z czego to wynika?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez ivytomek » poniedziałek 19 marca 2007, 09:55

nic nie wynika z zastosowania bądź niezaastowsowania - po prostu z ronda z sygnalizacją zazwyczaj znacznie róźnią się konstrukcją od rond bez sygnalizacji. Na rondach z sygnalizacją, jadąc na wprost, zazwyczaj nie jesteśmy zmuszenie do fizycznego skrętu w prawo przy wjeździe na skrzyżowanie.
Avatar użytkownika
ivytomek
 
Posty: 235
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 01:09
Lokalizacja: Kraków

Postprzez dylek » poniedziałek 19 marca 2007, 20:59

cman napisał(a):Grisza011, dylek, ivytomek - co w kwestii sygnalizowania manewrów zmienia zastosowanie lub niezastosowanie sygnalizacji świetlnej i z czego to wynika?

Wjeżdżając na rondo bez sygnalizacji świetlnej (rys.3) wjeżdżamy w ruch okrężny i rezygnację z tego ruchu przy wyjeździe z ronda musimy zasygnalizować prawym zjazdowym.
Tam gdzie ruch regulowany jest światłami mamy po prostu skrzyżowanie (zwykłe lub z ruchem okrężnym) ze światłami: ruch jest otwarty dla jednych, a zamknięty dla drugich... Przejechanie takiego ronda jak na rys 4 czy 5 nie różni się dla mnie niczym od przejechania zwykłego skrzyżowania...

P.S. Co do pomysłów, żeby nie sygnalizować skrętu w lewo, jeśli musimy ze wzglęgu na konstrukcję wyspy skręcić w prawo, by ją objechać mam taki stosunek:
Ja na tym skrzyżowaniu i tak skręcam w lewo, a nie w prawo :D
W prawo tylko jadę, bo tak mam wskazany sposób objechania wyspy znakiem C-11. Więc włączę lewy kierunkowskaz, bo jadę w lewo na skrzyżowaniu :P
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości