Sławek_18 napisał(a):Ad1. To nie rondo. wiec tylko włączamy lewy i wyłączamy jak już skręcimy
Ad2. Także nie rondo, więc j/w
Ad3.Tak Jak Ty napisałeś do Ad1
Ad4. Włączamy wjeżdżając na rondo lewy kierunek jak już skręcimy nie włączamy prawego bo jedziemy prosto.
Ad5. Jak w Ad4
Z tym się w 100% zgadzam.
Natomiast:
Grisza011 napisał(a):...Zatem podobnie jak w Ad1. i Ad. 2 tylko z tą różnicą że lewy kierunkowskaz włączamy już po wjeździe na skrzyzowanie, dojeżdżając do wyspy centralnej , zanim ją miniemy..
A dlaczego? W tym momencie jesteśmy już w połowie, czy powiedzmy w jednej trzeciej
skrzyżowania, więc na jakiej zasadzie mamy sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy będąc już na skrzyżowaniu?
Grisza011 napisał(a):Dodałbym tu jeszcze sytuację 3a -różni się od 3 tym, że są znaki poziome w lewo przed skrzyzowaniem. Wtedy skręt w lewo sygnalizujemy już przed skrzyżowaniem czyli jak Ad1 czy Ad2
A co się zmienia w związku z tym, że zastosowane zostały strzałki na pasach ruchu?? Przypomnę, że strzałki kierunkowe: "oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką" - tyle. I co się tu zmienia w kwestii sygnalizowania manewrów?
Grisza011 napisał(a):Ad.4 Jak w Ad1.i Ad2. Już przed skrzyżowaniem (mamy sygnalizator) musimy włączyć kierunkowskaz lewy.
A cóż znowu sygnalizacja zmienia? Przypomnę, że sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 oznacza: "zezwolenie na wjazd za sygnalizator" - tyle. I ponowne pytanie, na jakiej podstawie zmienia się tu cokolwiek w kwestii sygnalizowania manewrów?
Grisza011 napisał(a):Ad.5.Tutaj wyspa centralna wymusza już swoją geometrią nieznaczny skręt w prawo(bardzo ważne)
Mnie zawsze uczono, że kształt wyspy centralnej nie jest ważny...
Grisza011 napisał(a):Ale jest sygnalizacja więc odpowiedź podobnie jak w Ad.1 czy Ad2.
Dodałbym:
5a kiedy jeszcze sa znaki kierunkowe na pasach -zachowanie identyczne. jak Ad5.
5b -tak jak 5 tylko bez sygnalizacji ,ale za to znaki kierunkowe na pasach-zachowanie też jak Ad5- polecam eDrogowskaz (kwiecień 3/ 2005) strony 8-9.
I wreszcie 5c- rysunek jak 5 tylko nie ma sygnalizacji świetlnej . Tutaj prawy przyrzed wjazdem na skrzyżowanie i prawy po minięciu drogi wylotowej na wprost(informacja że zjeżdżamy ze skrzyzowania o ruchu okrężnym.
6. Można sobie jeszcze wyobrazić typowe rondo z dużą centralną wyspą i pasami ruchu dookoła wyspy(a nawet bez nich) Wtedy oczywiście zachowanie tak jak w Ad. 5c- jeśli nie ma znaków kierunkowych na pasach przed rondem ani sygnalizacji świetlnej.Dobrze opisane w czasopiśmie eDrogowskaz (luty 2005) strona 10 , punkt 1-2 a także w tym linku:http://www.kulka.pl/bezpieczniej.htm
A jak jest sygnalizacja świetlna lub/i znaki kierunkowe , to przed wjazdem lewy kierunkowskaz, a po minięciu drogi wylotowej na wprost prawy.
Chyba ,że rondo ma więcej niż 4-ry odnogi (no ale wtedy nie bedzie to już dokładnie skręt w lewo), wtedy nawet jak jest sygnalizacja przed rondem (bez znaków kierunkowych na pasach) to przy wjeździe nie dajemy lewego kierunku, a tylko przed zjazdem prawy.
Po raz kolejny ponowię pytania... Co zmieniają oznaczone pasy ruchu i sygnalizacja świetlna w kwestii sygnalizowania manewrów?
Artykuł z Drogowskazu oczywiście znam, ale zależało mi bardziej na własnych interpretacjach obowiązujących przepisów, a nie powielania czyichś interpretacji.