Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez Henq » wtorek 14 maja 2019, 21:47

mp0011 napisał(a):Są duże D-1 i małe D-1...
Duże dotyczą drogi i obowiązują zasadniczo do odwołania, a małe - tylko najbliższego skrzyżowania.
małe służą do powtarzania i wystarczy A-5 by zakończyć D-1

mp0011 napisał(a):Podstawy prawnej się zachciało... ;)
trzeba ścierwonowi podstawy prawne dawać zupełnie jak to coś upośledzone razem z trollem srumikiem dawało podstawy prawne: "zakaz jazdy poboczem" :lol: :lol: :lol:
weź odpuść, szkoda nerwów na te patologie, z ich wiedzą jeszcze ci zabronią na moście wyprzedzać :help: bo już cofać na jednokierunkowej zabraniają :help:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3161
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez Makabra » środa 15 maja 2019, 07:41

mp0011 napisał(a):"Tak się przyjęło"

Przyjęło się że większy ma pierwszeństwo.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2166
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez gumik » środa 15 maja 2019, 07:49

Ogólnie mały od dużego dla kierowcy nie powinien się niczym różnic. W rozporządzeniu jest tak:
Znak D-1 „droga z pierwszenstwem” (rys. 5.2.1.1)
stosuje się w celu oznaczenia początku drogi (trasy) w obszarze zabudowanym, na której kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach z innymi drogami aż do miejsca, w którym umieszczony jest znakD-2 (rys. 5.2.2.1).

Jako zasadę należy przyjąć powtarzanie przed każdym skrzyżowaniem wzdłuż trasy z pierwszenstwem znaków D-1 o zmniejszonych wymiarach (pkt 5.2.1.1);
można ich nie powtarzać, jeżeli odległość między
skrzyżowaniami jest nie większa od 50 m.


W omawianym miejscu drogi się łączą w kształcie litery T, czy Y (przynajmniej tak to wygląda jak się tam jest, co innego z lotu ptaka), a nie ma tabliczki T-6, co faktycznie może nie być na początku do końca jasne.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2043
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » środa 15 maja 2019, 22:25

gumik napisał(a):Trochę nie rozumiem. Dla analogii. Czy mam nie wymagać od sąsiada żeby nie palił śmieciami w piecu, bo miasto nic nie robi z pobliskim zakładem, który nie przestrzega norm i ładuje setki metrów sześciennych zanieczyszczeń w powietrze?
To trochę jak szkolne tłumaczenie: "Proszę Pani, bo Jasiu też był niegrzeczny".

Nie, nie, nie. To nie są analogie. Jeśli zarządca drogi, pod wpływem rowerowego lobby, któremu honor lub ociężałość nie pozwala zejść z roweru na czas przecinania jezdni) wyznacza przejazd rowerowy w miejscu w którym ze względu na brak widoczności być go nie powinno (jak w filmie) lub co gorsza umieszcza rośliny utrudniające widoczność to powinien też wziąć na siebie odpowiedzialność za powstające tam wypadki. Pozytywne przykłady są: https://www.prawo.pl/samorzad/kiedy-gmi ... INIB_IVG5Y
niby przegrana dla kierującego sytuacja - przekroczył prędkość i wyleciał z drogi na łuku. Ale znak ostrzegawczy był w złej odległości.
A problem złego oznakowania w Polsce jest zbyt duży by go bagatelizować - choćby gigantyczna ilość źle wyznaczonych OZ (a byl wyrok za uniewinniający za niezastosowanie się do błędnie wyznaczonego OZ). A organizację ruchu muszą dokonywać min. dwie osoby, po to żeby spełniała wszystkie wymagania.
Analogia może być taka, że za zatrucie się posiłkiem nie ukarano by kucharza tylko konsumenta że nie zachował należytej ostrożności i ograniczonego zaufania podczas jedzenia.
waw
 
Posty: 1344
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » środa 15 maja 2019, 22:51

waw napisał(a):Jeśli zarządca drogi, pod wpływem rowerowego lobby, któremu honor lub ociężałość nie pozwala zejść z roweru na czas przecinania jezdni) wyznacza przejazd rowerowy w miejscu....


Małe sprostowanie - to kierowcy chcą się pozbyć rowerów z jezdni i dlatego powstają takie twory, często na siłę. Bo święta przepustowość... A z tą ociężałością to pojechałeś. Rower jest od jeżdżenia, nie od pchania go. A zsiadanie i wsiadanie co parędziesiąt metrów raz, że nie jest bezpieczne (zwłaszcza w większej grupie), a dwa - niwelują korzyści wynikające z jazdy rowerem, takie jak oszczędność czasu.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1722
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » czwartek 16 maja 2019, 21:24

mp0011 mam nadzieję, że ten komentarz to był żart, a nie prawdziwa opinia.

Natomiast żeby uświadomić niektórym do czego prowadzi chore, ideologiczne udowadnianie, że rower jest szybszy od samochodu (co prawdą nie jest) są nwoprojektowane ścieżki rowerowe w Warszawie, gdzie żeby rowerzyści nie musieli przypadkiem zwalniać przy pieszych i przed wjazdem na ulicę, zaprzestano wyznaczać na nich przejścia. Tu np. przykład z Ochoty https://iochota.pl/artykul/minely-3-mie ... 2wfdy1aRAA, podobnie jest na Białołęce.
waw
 
Posty: 1344
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » czwartek 16 maja 2019, 22:47

Czy ja dobrze nadążam za twoim tokiem myślenia?

Nie powinno być przejazdów rowerowych przez jezdnie bo samochody jadą szybko, a spowalnianie ich i wymuszanie obserwacji otoczenia nie licuje z godnością kierowców, ale kasowanie przejść dla pieszych na DdR (co, wbrew pozorom, pozwala pieszym przechodzić w wielu innych, wcześniej nielegalnych miejscach. I już pomijam wątpliwe umocowanie prawne pasów bez D-6, czy sensowność stawiania tych znaków co kilkanaście metrów czasem) to już nagle nie jest OK...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1722
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » czwartek 16 maja 2019, 23:10

mp0011 napisał(a):Czy ja dobrze nadążam za twoim tokiem myślenia?

Nie powinno być przejazdów rowerowych przez jezdnie bo samochody jadą szybko, a spowalnianie ich i wymuszanie obserwacji otoczenia nie licuje z godnością kierowców, ale kasowanie przejść dla pieszych na DdR (co, wbrew pozorom, pozwala pieszym przechodzić w wielu innych, wcześniej nielegalnych miejscach. I już pomijam wątpliwe umocowanie prawne pasów bez D-6, czy sensowność stawiania tych znaków co kilkanaście metrów czasem) to już nagle nie jest OK...?

Zdecydowanie nie. Problemem nie są kierowcy, a rowerzyści bo ich prędkość z jaką wjeżdżają na przejazd uniemożliwia kierowcy jakiekolwiek bezpieczne zachowanie.
Gdyby za wypadki na nielegalnych przejazdach odpowiadał wyznaczający je zarządca, najpewniej znikłyby szybciej niż się pojawiły.
waw
 
Posty: 1344
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » czwartek 16 maja 2019, 23:16

I znowu... Rowerzysta jedzie 25km/h t za wolno, trzeba do wywalić z jezdni.
Ten sam rowerzysta jedzie 25km/h po drodze dla rowerów, to już nagle torpeda i nie da się go zobaczyć... Być może po to powstały przepisy, że zbliżając się do miejsc oznaczonych... należy zwolnić? A jeżeli dalej nie ma widoczności, to może się zatrzymać? Jak masz przejazd tramwajowy bez widoczności to nagle już można się zatrzymać i upewnić?

Ja bym przed takimi przejazdami postawił kierowcom STOP. Tak dla pewności.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1722
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » czwartek 16 maja 2019, 23:25

Zgroza. Czytając takie wypowiedzi dziwię się, że jeszcze komuś nie przyszło do głowy wyznaczać przejść i przejazdów na autostradach.
waw
 
Posty: 1344
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez yorki » piątek 17 maja 2019, 06:46

waw napisał(a):Zdecydowanie nie. Problemem nie są kierowcy, a rowerzyści bo ich prędkość z jaką wjeżdżają na przejazd uniemożliwia kierowcy jakiekolwiek bezpieczne zachowanie.
Gdyby za wypadki na nielegalnych przejazdach odpowiadał wyznaczający je zarządca, najpewniej znikłyby szybciej niż się pojawiły.

Jeżeli przejazdy są wyznaczone, to są legalne.
Są oznaczone znakiem D-6a, a zachowanie kierowcy w tym miejscu jednoznacznie określone jest w par. 47.4.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 435
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez gumik » piątek 17 maja 2019, 07:48

waw napisał(a):Natomiast żeby uświadomić niektórym do czego prowadzi chore, ideologiczne udowadnianie, że rower jest szybszy od samochodu (co prawdą nie jest) są nwoprojektowane ścieżki rowerowe w Warszawie, gdzie żeby rowerzyści nie musieli przypadkiem zwalniać przy pieszych i przed wjazdem na ulicę, zaprzestano wyznaczać na nich przejścia.

Zależy co masz na myśli pisząc "szybszy". Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to rower nie ma szans. Natomiast w pewnych warunkach dojeżdża się nim szybciej niż autem. I nie są to jakieś ekstremalnie rzadkie warunki. Ja swego czasu dojeżdżałem rowerem do pracy i zajmowało mi to kilka minut mniej niż autem. Wystarczyło wyjechać w godzinach szczytu.
Przykład z wczoraj. Przepuscilem dwóch rowerzystów, którzy skręcali w lewo z naprzeciwka. Dogoniłem ich dopiero na obrzeżach miasta po dobrych 10 minutach jazdy .
Także nie ma co generalizować. Rower nie jest, ani szybszy, ani wolniejszy. Czasem dojedziesz nim szybciej, a czasem wolniej.

Co do niewymagania przepisowej jazdy w miejscach źle skonstruowanych, to nie do końca się zgadzam. Być może jest kilka miejsc, które mocno potrafią zaskoczyć i mimo dobrych chęci nic się już nie da zrobić, by uniknąć kolizji, ale w przeważającej części wystarczy po prostu zwolnić, w najgorszym przypadku zatrzymać się, a potem przejechać z prędkością ślimaka. Nie twierdzę, że tak powinno być i że takie miejsca nie są do zmiany, ale przerzucanie wtedy winy na organizatora ruchu, bo komuś się nie chciało zdjąć nogi z gazu, to już przesada (oprócz tej niewielkiej liczby uzasadnionych przypadków).
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2043
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » piątek 17 maja 2019, 11:38

yorki napisał(a):Jeżeli przejazdy są wyznaczone, to są legalne.
Są oznaczone znakiem D-6a, a zachowanie kierowcy w tym miejscu jednoznacznie określone jest w par. 47.4.

A co w przypadkach, gdy widoczność jest taka, że zauważyć pędzącego rowerzystę trzeba na ten przejazd wjechać choćby komorą silnika. Wtedy kierowca ma do wyboru albo ryzykować i liczyć że ew. rowerzysta nie będzie egzekwować swojego prawa do miejsca jak osoby o których opowiada Dworak, albo zgodnie z przepisami zatrzymać się, zablokować skrzyżowanie i czekać aż przyjedzie policja i pokieruje ruchem.
gumik napisał(a):Także nie ma co generalizować. Rower nie jest, ani szybszy, ani wolniejszy. Czasem dojedziesz nim szybciej, a czasem wolniej.
Ale są tacy jak mp0011 dla których zatrzymanie już niweluje korzyści czasowe, ale nie widzi problemu w zatrzymywaniu samochodów, więc to nie jest tak, że jest on szybszy, tylko organizacja ruchu nie pozwala wykorzystać możliwości jakie daje samochód. Coś na zasadzie psa ogrodnika.
gumik napisał(a):Nie twierdzę, że tak powinno być i że takie miejsca nie są do zmiany, ale przerzucanie wtedy winy na organizatora ruchu, bo komuś się nie chciało zdjąć nogi z gazu, to już przesada (oprócz tej niewielkiej liczby uzasadnionych przypadków).

Celowe stwarzanie zagrożeń jest niedopuszczalne, ale egzekwowanie prawa od zarządców dróg pozwoliłoby na istotną redukcję wypadków, a tendencja np. w Warszawie jest dokładnie odwrotna.

Przykład przejść dla pieszych.
W Polsce niewielki wymagania dla tego typu obiektów czasami nie są spełniane. Przejścia stawia się gdzie popadnie i wszem i wobec podaje się że kierowcy są źli bo na przejściach nie zwalniają, omijają, wyprzedzają i nie obserwują.
W Niemczech skrupulatnie przestrzega się by PdP:
-było oświetlone, widoczne i zauważalnie oznakowane,
-miało zapewnioną widoczność,
-było na drogach o max prędkości 30km/h, o jednym pasie w każdym kierunku,
- w przyapdku niespełnienia powyższych lub na drogach dwujezdniowych - całodobowa sygnalizacja.

I chyba nie muszę podawać statystyk co wychodzi bezpieczniej - dobra infrastruktura czy zwalanie odpowiedzialności na szeregowych użytkowników dróg...
waw
 
Posty: 1344
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » piątek 17 maja 2019, 11:44

I jeszcze jedna smutna refleksja na temat odcinka dotyczącego stawania na przejazdach rowerowych w celu włączenia się do ruchu i/lub ustąpienia pierwszeństwa...

Co zapamięta 99% kierowców?
"Kierowcy mogą, a czasem nawet muszą się tam zatrzymać, a rowerzyści poczekają"

Co powiedział Dworak, a 99% kierowców to przeoczy?
"pod warunkiem, że upewnią się, że żaden rowerzysta się nie zbliża do tego przejazdu"

Swoją drogą - czy Dworak właśnie nie przyznał zbliżającym się rowerzystom (i pieszym zbliżającym się) pierwszeństwa, skoro zabronił wjeżdżania na pasy i przejazd jeżeli zbliżają się do niego piesi lub rowerzyści...? :hmm:

@WAW
Korzyści czasowe by się niwelowały, jakby jechało np. kilkunastu rowerzystów i musieli by się po kolei zatrzymywać. Pierwszy schodzący spowalniałby kolejnych, i powstawał by zwykły korek. Ostatni z nich dojechałby do jezdni nie z normalną prędkością przelotową, tylko z prędkością pieszego (bo miałby przed sobą kilkunastu pieszych z rowerami). Pomnóż to przez kilka lub kilkanaście takich przejść...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1722
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez Cyryl » piątek 17 maja 2019, 12:19

mp0011 napisał(a):I jeszcze jedna smutna refleksja na temat odcinka dotyczącego stawania na przejazdach rowerowych w celu włączenia się do ruchu i/lub ustąpienia pierwszeństwa...


jeżeli z pozycji przed przejazdem dla rowerzystów nie ma wystarczającej widoczności, to będę musiał wyjść z samochodu i stanąć na tym przejeździe przeszkadzając rowerzystom, ale dużo mniej niż zrobiłbym to autem, obserwując drogę, szukając większej przerwy między pojazdami (skręcając w lewo z obu stron), jednak gdy już nadarzy się okazja, muszę puścić się biegiem do auta, aby zdążyć wykorzystać lukę między pojazdami i tutaj zaaferowany mogę zderzyć się z rowerzystą.

co robić w takim przypadku?

ps.
wczoraj jechałem rowerem i spotkałem właśnie taki samochód stojący na przejeździe wyjeżdżając z parkingu sklepowego i udało mi się go objechać, a nie jestem zbyt zaawansowanym cyklistą.
Cyryl
 
Posty: 1291
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 7 gości