Pierwszęństwo pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Cyryl » czwartek 07 grudnia 2017, 07:18

waw napisał(a):...Nie wiem jakie masz umiejętności w jeździe ale przy prędkości 50km/h pojazdu samochodowego nie zatrzyma nikt. Stąd obowiązek pieszego do niewchodzenia wprost pod nadjeżdżający pojazd...
... W jednym z ostatnich odcinków JB pokazywał przejście bez sygnalizacji na drodze o prędkości dopuszczalnej 100km/h. Przy takiej prędkości przypadków przeżycia pieszego już się prawie nie odnotowuje...


nie jestem od nadawania pieszym specjalnych przywilejów, ale jako kierowcy zastanówmy się czy sami jesteśmy OK, jeżeli szukamy błędów innych.
który zapis w PoRD nakazuje Ci jechać z MAKSYMALNĄ dopuszczalną prędkością na przejściu dla pieszych?

kto Ci nakazuje na drodze poza obszarem zabudowanym na widok znaku A-16 przyspieszać do 90km/h lub do 100km/h w podanym przez Ciebie przypadku?

przypomina mi to dyskusję z forum transportowego, gdzie zawodowy kierowca zjeżdżał za autostrady, na ślimaku było ograniczenie prędkości do 40km/h, on jechał z taka prędkością, położył tira i pytał czy może pozwać administratora drogi. ograniczenie prędkości NIE JEST NAKAZEM JAZDY Z TAKĄ PRĘDKOŚCIĄ. (PoRD): "Art. 19. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa..."

dlaczego uparłeś się łamać prawo, bo (rozporządzenie w sprawi znaków i sygnałów na drodze): "4. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających."
jeżeli w obszarze zabudowanym na przejściu masz 50km/h, to w jaki sposób zmniejszyłeś prędkość?
albo po obszarze zabudowanym jeździsz w większą prędkością niż dopuszczalna lub nie stosujesz się do zacytowanego przeze mnie przepisu.

dodatkowo na przejściu dla pieszych masz zachować szczególną ostrożność (PoRD): "szczególna ostrożność – ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie;"
czy proponowana przez Ciebie maksymalna dopuszczalna prędkość 50km/h (rozumiem nie zmniejszana przed na przejściu):
1. spełnia warunek dostosowania się uczestnika ruchu do się warunków i sytuacji zmieniających się na drodze?
2. umożliwi Ci na odpowiednio szybkie reagowanie w sytuacjach zmieniających się na drodze, których moim zdaniem na przejściu można się spodziewać?

jak pokazałem powyżej przejścia są oznaczone wcześniej, abyś mógł zastosować się to zacytowanego prawa. to nie powinno być poza zasięgiem wiedzy, zrozumienia i umiejętności przeciętnego kierowcy.
ja nie neguję praw fizyki, ale odwołuję się do przestrzegania przepisów, przewidywania za kierownicą i poszanowaniem innych użytkowników.
Cyryl
 
Posty: 973
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » wtorek 13 marca 2018, 23:13

Miejmy nadzieję, że uda się zredukować ilość wypadków na PdP
http://magazynauto.interia.pl/porady/pr ... Id,2509926
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Cyryl » środa 14 marca 2018, 06:55

waw napisał(a):Miejmy nadzieję, że uda się zredukować ilość wypadków na PdP
http://magazynauto.interia.pl/porady/pr ... Id,2509926


"Nowo budowane zebry mają dawać kierowcy szansę na zauważenie pieszych."

pytanie tylko: czy wszyscy kierowcy będą chcieli z tej szansy skorzystać?
Cyryl
 
Posty: 973
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 14 marca 2018, 08:55

Jak to takie ciekawe to się ich zapytaj. :D
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 14 marca 2018, 15:07

Jakkolwiek nie mam nic przeciwko redukowaniu liczby ofiar na przejściach, to czuję, że to będzie kolejny "usprawiedliwiacz" dla kierowców, dzięki któremu (jak to wynika z artykułu) będą mogli odważniej zapier*** po mieście i mieć w d*** znaki i ograniczenia. Że o parkowaniu gdzie popadnie, w tym na skrzyżowaniu i pasach nie wspomnę.

Bo przecież, według artykułu, problemem nie jest to że kierowcy nie patrzą na znaki, ograniczenia i przepisy, tylko to, że pieszy ma ciemną kurtkę zamiast kamizelki odblaskowej.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1555
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 14 marca 2018, 19:25

A ja uważam odwrotnie bo owi zapierdajający stracą wymówkę.
Z resztą te przepisy w dużej mierze opierają się na tym co jest w Europie Zachodniej. Z resztą, abstrahując od politycznej zadymy, obecna opozycja grozi wprowadzenie pierwszeństwa pieszego na przejściu i bez zmian w infrastrukturze realizacja tego może okazać się masakrą.
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 14 marca 2018, 19:38

waw napisał(a):A ja uważam odwrotnie bo owi zapierdajający stracą wymówkę.
Z resztą te przepisy w dużej mierze opierają się na tym co jest w Europie Zachodniej. Z resztą, abstrahując od politycznej zadymy, obecna opozycja grozi wprowadzenie pierwszeństwa pieszego na przejściu i bez zmian w infrastrukturze realizacja tego może okazać się masakrą.


Miałem na myśli, że dopóki tych przejść nie zbudują i nie poprawią wszędzie (czyli realnie ze 20 lat) to przy każdym zdarzeniu będzie tłumaczenie że to dlatego że nieoświetlone...

Ale z drugiej strony, wielu będzie też takich, którym taka infrastruktura usunie kolejną przeszkodę do szybkiej jazdy.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1555
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez PraktykRuchu » czwartek 15 marca 2018, 16:17

Na krajowej 94 na wysokości cmentarza w Legnicy było miejsce, gdzie co chwilę ktoś ginął na przejściu. Policja kazała zmniejszyć liczbę pasów ruchu z 4 (2x2) do 2 (2x1). Od razu zrobiło się bezpieczniej i wypadków już tam w zasadzie nie ma. Najprostsze rozwiązania są najlepsze. Nie trzeba kombinować z sygnalizacjami (budowa i utrzymanie kosztuje) czy jakimiś super-niezwykłymi zasadami. Jak zwężenie drogi nie skutkuje - to jest jeszcze opcja wyniesionego przejścia. I problem 100% z głowy. A takie przejście w formie "hopki", jak to się mówi, jeść nie woła.
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » sobota 17 marca 2018, 22:41

mp0011 napisał(a):Miałem na myśli, że dopóki tych przejść nie zbudują i nie poprawią wszędzie (czyli realnie ze 20 lat) to przy każdym zdarzeniu będzie tłumaczenie że to dlatego że nieoświetlone...
Gdyby wprowadzono przepisy, jakie jakiś czas temu proponowało ministerstwo, żeby zwiększyć odpowiedzialność zarządu dróg za wypadki to dostosowanie przejść do wymogów bezpieczeństwa zajęło by może 1-2 lata.
mp0011 napisał(a):Ale z drugiej strony, wielu będzie też takich, którym taka infrastruktura usunie kolejną przeszkodę do szybkiej jazdy.

Jeśli nie będzie to stwarzać zagrożenia to niech sobie jadą szybko... Z resztą infrastruktura powinno być dostosowana do zachować jego użytkowników, a w Polsce prędkość przekracza praktycznie każdy kierowca (wg badań IPSOS z 2017 roku 92% kierowców z Polski otwarcie przyznaje się do przekraczania prędkości), w reszcie Europy podobnie.
http://transporteuropejski.pl/22/europe ... e-kolkiem/

Przykład z Niemiec: https://www.google.co.in/maps/@52.47430 ... 312!8i6656
przejście (a w zasadzie jego brak) sprawia, że uważają wszyscy, szczególnie piesi i jest bezpiecznie. Gdyby to było w Polsce najpewniej byłoby tu przejście i jakiś prowadzący program o bezpiecznej jeździe ciągle utyskujący na złych kierowców czyhających na życie pieszych.
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » sobota 17 marca 2018, 23:15

Pierw trzeba zmienić mentalność kierowców, bez tego najlepsza infrastruktura nic nie da.

Co do przykładu z Niemiec... Pomijając, że polskie przepisy zabraniają przechodzenia przez drogi dwujezdniowe poza przejściami, jest u Nich zupełnie inne podejście kierowców do bezpieczeństw pieszych i rowerzystów. U nas by to nie przeszło, a na pewno stałby krawężnik z bloczkiem mandatów. Jeżeli polscy Janusze szos nie ogarniają przejść (wyprzedzanie, omijanie, parkowanie), tam byłaby masakra...

Jakie w Niemczech jest podejście do pieszych i rowerzystów? Byłem raz i do tej pory jest mi przykro jak porównuję to do naszych warunków... Jedziemy rowerami grupą przy poboczu (3 osoby), niezbyt szybko, równo, środek dnia, dobra pogoda. Niezbyt szeroka szosa, ze 4 metry. Dwa samochody się wyminą, ale ciężarówki już by musiały zawadzić o pobocze (miękkie, nie nadające się do jazdy). Kierowca z naprzeciwka prawie się zatrzymuje i wymija nas zjeżdżając kołami na pobocze, wyciągając głowę żeby się upewnić czy na bank nikogo nie trąci. A odstęp był spokojnie za 2-3 metry. Byliśmy w szoku. Podobne zachowanie powtórzyło się jeszcze ze 2-3 razy tego dnia.

A w Polsce? Jeszcze by się jakiś wyprzedzający zmieścił i miał pretensje że nie wskoczyliśmy do rowu :/
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1555
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez PraktykRuchu » sobota 17 marca 2018, 23:39

waw napisał(a):przejście (a w zasadzie jego brak) sprawia, że uważają wszyscy, szczególnie piesi i jest bezpiecznie.

Raczysz żartować. Bezpiecznie jest dlatego, że gdy jest teren zabudowany, to wszyscy kierowcy jadą 49 km/h (żeby broń borze przez przypadek nie przekroczyć pięćdziesiątki), a nie 80. Drogi o takich parametrach jak pod tym linkiem są przez polskich kierowców traktowane jak autostrady. Gdyby polscy kierowcy przestrzegali prawa, to faktycznie - można by zastosować takie rozwiązanie. Ale w Polsce obecnie mógłby z niego skorzystać tylko sprinter, najlepiej z umiejętnością jasnowidzenia.

Trzeba jednak przyznać, że tutaj też dużo robi infrastruktura. Wąskie pasy ruchu (w Polsce zwykle są w takich miejscach szerokie jak na autostradzie) i parkowanie na jezdni zapewne skutecznie zniechęcają do wciśnięcia gazu do dechy.
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Cyryl » niedziela 18 marca 2018, 07:04

PraktykRuchu napisał(a):...są przez polskich kierowców traktowane jak autostrady. Gdyby polscy kierowcy przestrzegali prawa, to faktycznie - można by zastosować takie rozwiązanie...


przede wszystkim trzeba zadać pytanie czy polski kierowca ma szanse przestrzegać prawa, czy warunki mu to umożliwiają?

mój kolega z Niemiec jadąc z np. Monachium nad morze (Rostock) prawie 800km pokonuje w 7h, ja jadąc nad morze 500km jadę prawie 10h.
ile razy on ma szanse wymusić pierwszeństwo na pieszym - ani razu, bo jedzie autostradą.
ja muszę przejeżdżać przez 1000 polskich wsi i miasteczek, których nie chcę zwiedzać. po drodze mam setki ograniczeń prędkości i przejść dla pieszych. przeciętny człowiek po pierwszych 100 miejscowościach traci cierpliwość. a do tego dochodzi inny stopień zmęczenia.
do niedawna ruch tranzytowy przez Wrocław odbywał się 100m od Rynku.
trzeba również dodać, że w UE po drogach transportuje się około 45% towarów, w Polsce ze względu na zdewastowanie infrastruktury przez PKP po drogach jeździ ponad 80% towarów.
to wszystko powoduje, że na drogach w Polsce jest bardzo niebezpiecznie.
kierowcy jeżdżący po miastach nie chcą tamtędy jeździć, ale nie mają innego wyjścia.
dopóki nie zrobi się sieci dróg ekspresowych (o autostradach nie wspomnę) z prawdziwego zdarzenia i nie wyrzuci się ruchu tranzytowego poza obszary zabudowane, bezpieczeństwo pieszych nawet na najlepiej oznaczonych i oświetlonych przejściach nie będzie wystarczające.

jak popłyniemy do Ameryki przez Atlantyk na najlepiej wyposażonym i oświetlonym materacu dmuchanym o bezpieczeństwie możemy zapomnieć.

także porównywanie Niemiec do Polski - warunków drogowych nie jest najszczęśliwsze.

jednak sporo kierowców już dojrzało. ostatnio będąc na spacerze przechodziłem przez dość ruchliwą ulecę we Wrocławiu (Kasprowicza), stanąłem przed przejściem i już pierwsze auto z jednej i drugiej strony, zatrzymało się aby mnie przepuścić, jak w Niemczech.
Cyryl
 
Posty: 973
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » poniedziałek 19 marca 2018, 01:02

mp0011 napisał(a):Pierw trzeba zmienić mentalność kierowców, bez tego najlepsza infrastruktura nic nie da.
Łatwiej jest zmienić infrastrukturę , która będzie redukować zagrożenia niż zmieniać mentalność czy przyzwyczajenia. Dlatego proponowane zmiany są dobre i powinny być wprowadzone.
PraktykRuchu napisał(a):Raczysz żartować. Bezpiecznie jest dlatego, że gdy jest teren zabudowany, to wszyscy kierowcy jadą 49 km/h (żeby broń borze przez przypadek nie przekroczyć pięćdziesiątki), a nie 80.

Polemizowałbym z tą wyidealizowaną wizją. Niemcy też potrafią przekraczać prędkość. Podobnie jeszcze kilka lat temu wielu ekspertów BRD a nawet policja twierdziło, że wszystko zmienią podwyższone kary bo Polacy za granicą zmieniają swoją mentalność i nagle jeżdżą bezpiecznie. Zasięgnięcie do statystyki Krajowego Punktu Kontaktowego przy MSWiA pokazuje, że to bzdura bo corocznie napływa tam olbrzymia i rosnąca ilość zapytań o tożsamość polskich obywateli popełniających wykroczenia drogowe za zachodnią granicą.
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez PraktykRuchu » poniedziałek 19 marca 2018, 21:22

przede wszystkim trzeba zadać pytanie czy polski kierowca ma szanse przestrzegać prawa, czy warunki mu to umożliwiają?

mój kolega z Niemiec jadąc z np. Monachium nad morze (Rostock) prawie 800km pokonuje w 7h, ja jadąc nad morze 500km jadę prawie 10h.

Zła infrastruktura, która nie wybacza błędów i stwarza dodatkowe zagrożenie to chyba argument ZA dodatkowymi ograniczeniami prędkości i fizycznymi środkami spowalniania ruchu? Im gorsza droga - tym wolniej trzeba jeździć, żeby było bezpiecznie. Coś chybiony ten argument...
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » poniedziałek 19 marca 2018, 21:56

Teoretycznie tak. W praktyce obniżenie prędkości samochodów zmniejsza ostrożność innych użytkowników dróg. W Wielkiej Brytanii wprowadzenie stref "Zone 20" (Odpowiednik naszych stref "Tempo 30") zwiększyło ilość wypadków, także śmiertelnych:
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews ... safer.html
https://www.telegraph.co.uk/news/2017/1 ... il-admits/
waw
 
Posty: 1161
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości