pytanie laika dotyczące silnika ;]

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez Pinhead » piątek 23 lutego 2007, 17:03

Nie bzdurz. Jadąc z 2000rpm więcej mocy ma silnik z 200Nm/2000rpm czy z 100Nm/2000rpm ? Jeśli silnik ma maksymalny moment położony nisko to moc dostępna jest od niższych oborotów.

Poczytaj sobie expercie
http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a_moment_obrotowy.html
http://www.vtuning.com/moc.html
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez cman » piątek 23 lutego 2007, 17:23

Oho, chyba się zaczyna kolejne starcie: moment vs moc :)
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Pinhead » piątek 23 lutego 2007, 17:34

Starcia być nie powinno bo moc wynika z momentu i obrotów. Jedo z drugim jest ściśle powiązane. Można też w ogóle zapomnąć o momencie i mówić tylko o mocy przy danych obrotach, wyjdzie na to samo. Czyli mając 2000rpm lepiej dysponować 40KM niż 30KM. Moc maksymalna może być taka sama a moment może być różny. Przykładem niech będzie silnik 1.8 90KM w Golfie II i 1.8 90KM w Golfie III. Pierwszy ma 145Nm/3000 a drugi 145Nm/2500rpm. Czyli w drugim przypadku krzywa przebiegu mocy na wykresie będzie zaczynała się od wyższej mocy stopniowo wzrastającej do 90KM. W pierwszym będzie bardziej stroma bo zacznie od niższej mocy ale również na końcu osiągnie 90KM. Moc maksymalna taka sama ale moc w pełnym zakresie obrotów będzie wyższa dla 1.8 w Golfie mkIII.
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez Gozdek » niedziela 25 lutego 2007, 03:22

Witam!!

Po pierwsze to kolega pytal sie o to co oznacza ze samochod ma wieksza moc czyli chodzilo mu o KM..... a co do tych momentow obrotowych to wiadomo ze np jakis samochod ma duzy moment to oznacza tylko to ze jest bardziej elastyczny czyli ze samochod osiaga maksymalna moc od nizszych obrotow... A auto ktore zalozmy ma wieksza moc mniejszy moment obrotowy i podobna wage do tego z wiekszym momentem to te ktore ma wieksza moc bedzie szybsze tylko poprostu bedzie musial ciagnac go do wysokich obrotow i to cala filozofia :D:D

P.S. Ciekawe czy ktos mnie zrozumie :) hehe
Gozdek
 
Posty: 74
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 11:13
Lokalizacja: Ząbki

Postprzez Xsystoff » niedziela 25 lutego 2007, 13:27

Wszystko fajnie, ale po drodze od silnika do kol jest jeszcze skrzynia biegow, wiec mozna miec 90 KM i 2500 Nm na pierwszym biegu oraz 90 KM i 3500 Nm na pierwszym biegu, tylko dlatego, ze pierwszy bieg jest krotszy w drugim przypadku. Wiec wasze rozwazania sa srednio dokladne. A elastycznosc to najwieksza glupota jaka wymyslona, po to istnieje skrzynia biegow, zeby dobrac odpowiednie obroty do predkosci, przy ktorych silnik ma odpowiedni ciag. Co Ci powie elastycznosc wyrazona w sekundach od 80 do 120 km/h na piatym biegu ? Ze samochod A ma krotszy piaty bieg od samochodu B i dlatego "lepsza elastycznosc" ? Przeciez nikt o zdrowych zmyslach nie przyspiesza na piatym biegu przy 80 km/h z pedalem w podlodze (w normalnych samochodach, wiec nie piszcie wypierdziolkach w stylu CC).
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: pytanie laika dotyczące silnika ;]

Postprzez bruno666 » niedziela 25 lutego 2007, 14:29

Sony_84 napisał(a):np mam 2 samochody oba benzyna
1. poj. 1.6 , 55 KM
2. poj 1.2 , 75 KM

Sony_84 napisał(a):1996 rok :) opel astra :)

1.6 w astrze to zapewne C16NZ o mocy 75 KM. 55 to kW - pewnie źle odczytałeś.



55 kW x 1,36 = 75 KM
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez Pinhead » poniedziałek 26 lutego 2007, 19:12

Xsystoff: skrzynia biegów działa na prostej zasadzie :zmniejsza moment obrotowy zwiększając prędkość obrotową lub odwrotnie. Nie ma perpetum mobile. Do dyspozycji jest tylko taka moc jaką generuje silnik i skrzynia biegów nie jest w stanie nadrobić zbyt małej elastyczności (chyba ze damy 10 biegów albo przekładnie bezstopniową). Co niektórzy w tym wątku uogulniają wszystko nie rozumiejąc że podawana w katalogahc moc jest mocą MAKSYMALNĄ. A to jaką moc ma silnik w pełnym zakresie obrotów decyduje już moment obrotowy oraz również to co nie wszyscy rozumieją OBROTY przy których jest osiągany MAKSYMALNY moment obrotowy. Nie jest prawdą że im więcej Nm tym lepsze przyspieszenie. Może być 200Nm przy 5000rpm i będzie to słabszy silnik od drugiego co ma 180Nm ale przy 2500rpm mimo mniejszego momentu obrotowego. Trzeba by też uwzględnić przedziały stałego momentu obrotowego czyli np. 180Nm 1500-3500rpm. Stosuje się to przeważnie w silnikach doładowanych gdzie krzywa momentu jest prawie pozioma w całym zakresie obrotów (moment jest niezmienny). I takie 180Nm przy 1500-3500 będzie lepsze niż 200Nm momentu maksymalnego przy powiedzmy 2000rpm po których moment spada wraz z wzrostem obrotów.
A testy o których pisałeś (5 bieg i 80-100km/h) to najlepsza metoda sprawdzenia mocy w niskich partiach obrotów. Ale dla ciebie liczy się tylko moc maksymalna, zapewne ciągle jeździsz przy 5500-6000rpm :)
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez Xsystoff » wtorek 27 lutego 2007, 20:35

Pinhead napisał(a):Xsystoff: skrzynia biegów działa na prostej zasadzie :zmniejsza moment obrotowy zwiększając prędkość obrotową lub odwrotnie.

http://www.hondapl.org/tech/itr_vs_s200 ... s2000.html - bardzo fajny artykul.

Pinhead napisał(a):Co niektórzy w tym wątku uogulniają wszystko nie rozumiejąc że podawana w katalogahc moc jest mocą MAKSYMALNĄ. A to jaką moc ma silnik w pełnym zakresie obrotów decyduje już moment obrotowy oraz również to co nie wszyscy rozumieją OBROTY przy których jest osiągany MAKSYMALNY moment obrotowy.

Dotad sie jeszcze zgadzam.

Pinhead napisał(a):Może być 200Nm przy 5000rpm i będzie to słabszy silnik od drugiego co ma 180Nm ale przy 2500rpm mimo mniejszego momentu obrotowego.

Czyli uwazasz, ze silnik w F1, ktory ma okolo 350 Nm przy 16.000 obr jest slabszy od normalnego, cywilnego co ma 180 Nm przy 2500 rpm ? Czyli wychodzi, ze inzynierowie w F1 to debile ?

Pinhead napisał(a):Trzeba by też uwzględnić przedziały stałego momentu obrotowego czyli np. 180Nm 1500-3500rpm. Stosuje się to przeważnie w silnikach doładowanych gdzie krzywa momentu jest prawie pozioma w całym zakresie obrotów (moment jest niezmienny). I takie 180Nm przy 1500-3500 będzie lepsze niż 200Nm momentu maksymalnego przy powiedzmy 2000rpm po których moment spada wraz z wzrostem obrotów.

To sie nazywa LPT (low presser turbo) i wlasnie ma za zadanie wygladzic moment przy niskich obrotach. Zgadzam sie.

Pinhead napisał(a):A testy o których pisałeś (5 bieg i 80-100km/h) to najlepsza metoda sprawdzenia mocy w niskich partiach obrotów.

Samochod A ma taki sam silnik jak samochod B. W samochodzie A jest krotszy piaty bieg niz w samochodzie B. Samochod A ma przy 80 km/h na 5-tce 4000 rpm. Samochod B ma 2000 rpm. Wciskasz w tym samym momencie gaz do podlogi zeby zbadac elastycznosc. Samochod A momentalnie nabiera predkosci. Samochod B wolno przyspiesza, bo ma niskie obroty. Silnik jest ten sam. I co teraz ? Lepsza elastycznosc mimo tego samego silnika ?
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Pinhead » wtorek 27 lutego 2007, 20:57

Xsystoff napisał(a):http://www.hondapl.org/tech/itr_vs_s200 ... s2000.html - bardzo fajny artykul.


I czego to dowodzi ? Że jedna skrzynia może być lepiej dopasowana do charakterystyki mocy silnika od drugiej skrzyni ? Albo że jedna może dawac mniejsze opory od drugiej ? To oczywiste. A zasada działania jest prosta i niezmienna. Albo prędkość obrotowa albo moment obrotowy, tego sie nie da obejść bo to jest fizyka.

Czyli uwazasz, ze silnik w F1, ktory ma okolo 350 Nm przy 16.000 obr jest slabszy od normalnego, cywilnego co ma 180 Nm przy 2500 rpm ? Czyli wychodzi, ze inzynierowie w F1 to debile ?


Jest silniejszy. Ale do normalnej jazdy jest nieodpowiedni z powodu zbyt małej mocy na niskich obrotach. Wiem że nie ładnie odpowiadać pytaniem na pytanie ale w tym przypadku to więcej wyjaśni niż długie wywody. Zadaj sobie pytanie dlaczego do samochodów nie pakuje się wysokoobrotowych silników jak w motorach ścigaczach a wszystko stanie się jasne. Charakterystyka mocy musi być odpowiednia do masy i przeznaczenia pojazdu. Nie ma sensu porównywać dwóch całkowicie innych silników stworzonych do całkowicie innych celów i napędzania całkowicie innego typu pojazdu. Wysokoprężne silniki okrętowe osiągają moc maksymalną (tysiące KM) często już przy 100rpm. A przecież teoretyczniemożna by tam wsadzić lżejsze silniki turboodrzutowe osiągające nie mniejszą moc maksymalna przy >100.000rpm :)

Samochod A ma taki sam silnik jak samochod B. W samochodzie A jest krotszy piaty bieg niz w samochodzie B. Samochod A ma przy 80 km/h na 5-tce 4000 rpm. Samochod B ma 2000 rpm. Wciskasz w tym samym momencie gaz do podlogi zeby zbadac elastycznosc. Samochod A momentalnie nabiera predkosci. Samochod B wolno przyspiesza, bo ma niskie obroty. Silnik jest ten sam. I co teraz ? Lepsza elastycznosc mimo tego samego silnika ?


Nie. Takie testy powinno przeprowadzać sie przy konkretnych obrotach a że podaje się biegi to tylko i wyłacznie dla uproszczenia testu. Inna sprawa że jeśli jakies auto ma znacznie krótsze biegi to albo musi mieć tych biegów znacznie więcej (obecnie nadal standardem jest 5 a 6 jest żadkością) albo będzie miał bardzo niską prędkość maksymalną jak na swoją moc maksymalną. A tak producenci nie robią z seryjnymi autami.
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez Xsystoff » wtorek 27 lutego 2007, 21:56

No to sie zgadzamy w pelni. Chociaz 6 biegow to juz chyba powoli standard.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości