Czy ma jakieś znaczenie włączenie luzu/biegu w czasie postoj

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Czy ma jakieś znaczenie włączenie luzu/biegu w czasie postoj

Postprzez asfalt » sobota 11 listopada 2006, 19:58

Mam do was pytanie. Otóż ciekawi mnie dlaczego instruktor uczy w czasie postoju "luz, ręczny, wyłącz", a z obserwacji wynika, że ludzie w czasie postoju zostawiają auto na biegu. Czy to ma jakieś znaczenie?
Avatar użytkownika
asfalt
 
Posty: 50
Dołączył(a): sobota 29 lipca 2006, 16:19

Postprzez wiesniak » sobota 11 listopada 2006, 20:50

W sumie nie ma to żadnego znaczenia, zostawienie na biegu jest takim dodatkiem do ręcznego.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez cman » sobota 11 listopada 2006, 21:18

Ja na przykład zawsze zostawiam na biegu i nigdy na ręcznym.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Xsystoff » sobota 11 listopada 2006, 21:41

cman napisał(a):Ja na przykład zawsze zostawiam na biegu i nigdy na ręcznym.

Ja tez, a to w zwiazku z blokada skrzyni, zeby ja zapiac samochod musi byc na wstecznym.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Adam-nd » sobota 11 listopada 2006, 21:46

Na ręcznym masz pewność 100% że nic Ci się nie stanie z samochodem na będzie stać. Ja stawiam samochód zawsze na biegu nie używam ręcznego. Uczyli mnie na kursie aby stawiać go na ręcznym. Ja tak nie robię ;) W zimie z tego co słyszałem nie powinno się stawiać na ręcznym bo lubi sobie coś tam zmrozić :roll:
Rozpoczęcie kursu na prawko "B" - 13.05.2006
Zdane prawko B - 14.10.2006
Odbiór prawka B - 20.10.2006
Zdane prawko C - 20.05.2015
Zdane prawko CE - 07.07.2015
Adam-nd
 
Posty: 74
Dołączył(a): niedziela 15 października 2006, 11:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez ella » sobota 11 listopada 2006, 21:56

Adam-nd napisał(a): W zimie z tego co słyszałem nie powinno się stawiać na ręcznym bo lubi sobie coś tam zmrozić :roll:

Nie tak dawno było to tłumaczone na forum
Hamulec ręczny można zaciągnąć zamiast wrzucać niski bieg, ale jego użycie nie jest polecane podczas zimy, gdy temperatura spada poniżej 0 stopni. Linka hamulca ręcznego biegnie pod podwoziem samochodu i tym samym narażona jest na działanie wody. Jeśli woda dostanie się do pancerza, w którym znajduje się linka hamulcowa a my zaciągniemy ręczny podczas mrozów, to może się okazać, że mimo złożenia dźwigni zamarznięta linka wciąż będzie niejako zaciągnieta i hamulce będą trzymać autko a sama jazda może okazać się niemożliwa.
Dlatego lepiej jest wrzucać niski bieg...

A dlaczego lepiej na biegu a nie na luzie?

Otóż jak Wam zapewne wiadomo na pierwszym biegu samochód może poruszać się z niewielką prędkością (od zaledwie kilku km/h do ok. 40 km/h) ale posiada dość dużą siłę napędową zdolną ruszyć pojazd z miejsca z pełnym obciążeniem, oraz z podpiętą przyczepką. Natomiast na biegu np. piątym uzyskuje się sporą prędkość, ale siła napędowa jest znacznie mniejsza. Jeśli wyłączymy silnik i wrzucimy piąty bieg to z lekkim wysiłkiem jesteśmy w stanie przepchnąć samochód z miejsca. Po wrzuceniu biegu pierwszego lub wstecznego (mają podobne przełożenia czyli zapewniają dużą siłę napędową, ale niską prędkość) okaże się, że samochód "ani drgnie" mimo naszych prób przepchnięcia go (choć dla chcącego nic trudnego). Dlaczego tak się dzieje? To nie skrzynia biegów stawia nam taki opór tylko silnik...
Ponieważ po włączeniu pierwszego biegu i próbie przepchniecia pojazdu, niejako próbujemy zmusić silnik (który jest mechanicznie połączony z kołami napędowymi) , aby obrócił się (oczywiście wał korbowy w silniku, który poprzez skrzynię biegów i przekładnię główną przekazuje napęd na koła) kilkanaście razy szybciej niż koła samochodu! Tu potrzeba sporej siły, aby tego dokonać. Przy włączonym wysokim biegu: czwartym lub piątym, silnik nie będzie stawiał takiego oporu (bo dzięki skrzyni biegów nie zmuszamy silnika do wykonania tylu obrotów przy niewielkim obrocie kół) i tym samym samochód może się nam stoczyć nawet z niewielkiego wzniesienie

http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=3573
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 79 gości