Rafal180581 napisał(a):To jest Mercedes 814. Już ma tachograf (legalizowany był w sobotę), z tego co wiem to winieta też musi być. Chodzi mi teraz o uprawnienia do kierowania tym pojazdem. Właśnie zabieram sie za szukanie coś o tym :)
Mercedes 814
Wg
ustawy o transporcie drogowym <-- (kliknij, aby otworzyc pdf)
Art. 3.
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
drogowej
– stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu drogowego.
4) niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego
lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego
przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez
przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności
gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez
przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami
samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są
własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione,
wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone
lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z
przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a
także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w
zakresie usług turystycznych;
Dalej polecam przeczytac Art. 33. tej ustawy mowiacy o pozwoleniu.
Moim zdaniem nalezy wiec oprocz prawa jazdy kategori C:
1. Uzyskac w BOTM-ie zaswiadczenie o prowadzeniu krajowych przewozów na potrzeby wlasne,
2. Odnosnie tachografu:
Pojazd specjalny przeznaczony do usług pomocy technicznej (drogowej) jest zwolniony z obowiązku rejestracji okresów aktywności kierowcy (czyli posiadania tachografu) zgodnie z art. 4 pkt. 10 rozporządzenia Rady (EWG) 3820/85. Jednakże w przypadku podpinania przyczepy należy pamietać, iż wykonując pojazdem specjalnym (pomocą drogową) inne przewozy niż o charakterze pomocy technicznej organ kontrony może wymagac używania tachografu i okazania wykresówek z uwagi na wykonanie standardowej procedury przewozowej. Reasumując oprócz typu używanego pojazdu należy brac pod uwagę charakter przewozu, by był zgodny z przeznaczeniem pojazdu.
3. W Polsce nalezy uiscic oplate za korzystanie z sieci dróg krajowych (jesli ma sie zamiar z nich korzystac)
4. Pojazdem moze kierowac WYLACZNIE przedsiebiorca lub PRACOWNIK (kierowca MUSI byc zatrudniony - umowa o prace),
5. Zatrudniony kierowca musi legitymowac sie "zaswiadczeniem o spelnieniu wymagan okreslonym w art. 39 e ustawy o transporcie drogowym (czyli musi zostac poddany badaniom lekarskim i psychologicznym).
Tu jeszcze informacja ze strony ministerstwa:
• Pojazdy specjalne - pomoc drogowa
Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców w sprawie wykonywania działalności gospodarczej dotyczącej holowania niesprawnych, rozbitych pojazdów - samochodem pomocy drogowej, który w dowodzie rejestracyjnym w rubryce ,,Rodzaj pojazdu i przeznaczenie” ma wpisane: samochód specjalny – pomoc drogowa – Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury uprzejmie informuje co następuje:
Pojazd specjalny został zdefiniowany w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003r Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) jako pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.
W ramach przewozów drogowych uszkodzonych pojazdów samochodem pomocy drogowej pod pojęciem holowania rozróżnia się dwa rodzaje przewozów tj:
Przewóz pojazdów rozbitych lub zepsutych pojazdami lub zespołami pojazdów przeznaczonymi do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przewóz taki podlega obowiązkowi posiadania licencji na transport drogowy, w związku z wykonywaniem przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego zgodnie z ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.).
Natomiast drugi rodzaj takiego przewozu może odbywać się także na zasadzie ciągnięcia uszkodzonego pojazdu na holu (hol sztywny lub giętki) zgodnie z warunkami opisanymi w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) i taki rodzaj przewozu jest wyłączony z obowiązku posiadania licencji i nie ma zastosowania ustawia o transporcie drogowym.
Ponadto Departament wyjaśnia, że zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z poźn. zm.) wykonywanie przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego wymaga uzyskania licencji, a niezarobkowe przewozy drogowe (przewozy na potrzeby własne) wymagają uzyskania zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenie przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jago podstawowej działalności gospodarczej.
Zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego, a także wymogi jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie licencji zostały określone w rozdziale 2 w/w ustawy.
Wnioski o przyznanie licencji lub zaświadczenia należy składać we właściwym dla siedziby przedsiębiorcy organowi administracji samorządowej (starosta).
Natomiast w przypadku wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych pojazdów uszkodzonych i rozbitych - Departament Transportu Drogowego informuje, iż takie przewozy są zwolnione z obowiązku posiadania licencji wspólnotowej. Wynika to z pkt 2 Załącznika II do Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 881/92 dot. przewozu pojazdów uszkodzonych i zepsutych, co oznacza możliwość wykonywania przez przedsiębiorcę zarobkowo międzynarodowych przewozów drogowych tego rodzaju ładunków bez licencji wspólnotowej.
Dokumentem miarodajnym przy kontroli będzie np. list przewozowy CMR, z którego będzie wynikać, że przewóz pojazdów uszkodzonych i zepsutych jest przewozem międzynarodowym.
Natomiast w czasie przejazdu po terytorium kraju wymagana będzie licencja na krajowy transport drogowy rzeczy wydana przez starostę w odniesieniu do pojazdu, którego dmc przekracza 3.5 t. Analogicznie na przewóz krajowy wymagany jest list przewozowy.
Wiecej info:
http://www.mf.gov.pl/drukuj.php?typ=&dz ... 912ed27560