Zawracanie, skręcanie - jaki bieg ?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Zawracanie, skręcanie - jaki bieg ?

Postprzez kostian » sobota 23 września 2006, 11:02

Witam - mam pytanie odnośnie zawracania a w zasadzie czy można wykonać to na biegu 1. Jest droga dwujezdniowa na niej miejsce do zawrócenia i skrętu w lewo (trzeba wchodzić bardzo ciasno w tą przetyczkę) , po zawróceniu należy wjechać od razu na lewy pas ponieważ jest tam linia ciągła odzielająca pasy ruchu.
Na kursie robiłem to na dwójce , ale jest tam cholernie ciasno więc duże ryzyko najechania na tą linię - na jedynce można by było podjechać wolniej i raczej pewniej wykonać ten manewr - ale nie jestem pewien czy jest to dobra technika ?
Drugi przypadek to skręt w prawo o 90 stopni ale zaraz po skręcie trzeba stanąć na STOPIE ( samochód o mało nie wystaje na drogę z której skręcaliśmy) , droga również bardzo wąska - wtym przypadku podobne pytanie.
Moim zdaniem redukcja biegu z dwójki na jedynkę chyba nie będzie przestępstwem , chociaż mój instruktor mówił że nie wolno zmieniać biegu na jedynkę w czasie jazdy ????? - ale przecież skrzynia jest zsynchronizowana więc nic sie nie stanie.
W poniedziałek mam egzamin więc czekam na odpowiedzi - pozdrawiam.[/img]
kostian
 
Posty: 11
Dołączył(a): wtorek 18 lipca 2006, 20:10

Postprzez gardziej » sobota 23 września 2006, 11:22

wydaje mi sie, ze masz jakies zle podejscie do tematu. rzeczywiscie 1 nie ma sensu i nie powinno sie wrzucac w takich sytuacjach, pierwszy bieg sluzy do ruszania. moj instruktor zawsze mi powtarzal, ze jesli robie jakis manewr na dwojce i jest za szybko to: "pomoz sobie sprzeglem". czyli przyhamuj przed manewrem, wrzuc dwojke i jedz na tzw. polprzegle, czyli nie puszczaj go do konca, dopiero jak bedziesz konczyc manewr i bedziesz wiedzial, ze mozesz sie rozpedzac, puszczasz sprzeglo do konca. powodzenia na egzaminie
Avatar użytkownika
gardziej
 
Posty: 300
Dołączył(a): poniedziałek 29 maja 2006, 23:57
Lokalizacja: Sulęcin

Postprzez kostian » sobota 23 września 2006, 11:27

Dzięki za odpowiedź - pewnie że można to tak zrobić , ale czy jedynka nie byłaby wygodniejsza (niestety nie zdążę wypróbować tego sam) , może nie próbować tego na egzaminie bo mnie uwali za złe działanie ?
Pozdrawiam.
kostian
 
Posty: 11
Dołączył(a): wtorek 18 lipca 2006, 20:10

Postprzez marcij » sobota 23 września 2006, 11:36

moim zdaniem wygodniej na sprzegle , bo to bledam nie jest , (oczywiscie sporadycznie , na ciasnych zakretach , bo na szerokich i za kazdym razem to juz jest) a na jedynce zauwaz ze samochod bardzo gwaltownie reaguje na zdjecie nogi z gazu i wogole wszystkie manewry gazem. Mnie tez uczyli ze nie wolno wrzucac jedynki w czasie jazdy , skrzynia jest zsynchronizowana po to , aby w razie wrzucenia przez pomylke , czy w razie takiej absolutnej koniecznosci sie nie rozleciec , ale gdybys robil tak zawsze to bardzo szybko zniszczysz synchronizatory i skrzynia do remontu.
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez gardziej » sobota 23 września 2006, 11:46

na pierwszym biegu pokonujemy np.luk na placu bo chcemy jechac bardzo wolno, ale ten sam efekt mozna uzyskac na drugim biegu, mamy wieksza kontrole nad gazem, zwlaszcza w nowym egzaminacyjnym aucie, gdzie na 1 moze ci szarpnac. generalnie na egzaminie uwazaj, bo napewno by sie do tego tematu przyczepil.
Avatar użytkownika
gardziej
 
Posty: 300
Dołączył(a): poniedziałek 29 maja 2006, 23:57
Lokalizacja: Sulęcin

Postprzez kostian » sobota 23 września 2006, 12:04

Jeszcze raz serdeczne dzięki - będę jechał te odcinki na dwójce.
Pozdrawiam.
kostian
 
Posty: 11
Dołączył(a): wtorek 18 lipca 2006, 20:10

Postprzez scorpio44 » niedziela 24 września 2006, 21:53

Niech mi ktoś wytłumaczy, skąd się wzięła ta bzdurna teoria powtarzana przez wszystkich instruktorów, że jedynka służy tylko do ruszania i przestępstwem jest użycie jej w innej sytuacji? (Pomijam samochody bez synchronizacji jedynki). Jedynka to taki bieg, jak każdy inny. Czasami np. parkując pomalutku w jakiejś ciasnej luce wręcz trzeba to zrobić na jedynce, ale za to nie trzeba się naprzód do zera zatrzymać, żeby ją wrzucić, bo po co. Biegi należy dobierać do prędkości / obrotów silnika, i jedynka nie jest tutaj gorsza. ;) Ale skoro instruktorzy powtarzają to, co napisałem na wstępie, to zapewne egzaminatorzy również tak do sprawy podchodzą.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Agawa » wtorek 26 września 2006, 12:21

Ja tez nie zgadzam sie z opinia że jedyna słuzy tylko do ruszania. Ja do każdego manewru parkowania podchodze na jedynce (złe doswiadczenia z dwójką) bo wiem że lepiej wolniej a dokładniej i spokojniej. Tak samo jest z progami zwalniającymi...czasami trzeba tak zwolnić że wrzucenie jedynki jest konieczne.
Avatar użytkownika
Agawa
 
Posty: 911
Dołączył(a): poniedziałek 05 kwietnia 2004, 14:25
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Nazgulek » wtorek 26 września 2006, 17:30

Dzisiaj na egzaminie, kiedy szukałam miejsca do parkowania jechałam na dwójce i egzaminator zwrócił mi uwagę: trochę wolniej. Musiałam przejść z dwójki na jedynkę, zresztą przy parkowaniu ZAWSZE tak robiłam na kursie, a na początku otrzymywałam każdorazowo burę właśnie za brak redukcji. Nie mam pojęcia skąd to przekonanie, że podczas jazdy nie można wrzucić jedynki (oczywiście w samochodach z synchronizacją).
26.06. - 25.08.2006 - Kurs
26.09.2006 - Pierwsze i jedyne podejście :D
6.10.06 - prawko odebrane

>>Nikt prawie nie wie, dokąd go zaprowadzi droga, póki nie stanie u celu <<
Avatar użytkownika
Nazgulek
 
Posty: 128
Dołączył(a): wtorek 29 sierpnia 2006, 14:08
Lokalizacja: Tarnów/Kraków

Postprzez Sławek_18 » wtorek 26 września 2006, 18:14

Oczywiscie, mozna. Zrob pozniej zdjecie porozrzucanych czesci skrzyni biegow po tym manewrze :lol: :lol: :lol: :lol:
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez scorpio44 » wtorek 26 września 2006, 20:34

Sławek_18 napisał(a):Oczywiscie, mozna. Zrob pozniej zdjecie porozrzucanych czesci skrzyni biegow po tym manewrze :lol: :lol: :lol: :lol:

Mógłbyś rozwinąć swoją wypowiedź i uzupełnić nasze braki w "wykształceniu"? ;) Pierwszy raz w życiu o tym, że wrzucenie jedynki bez zatrzymania (mówimy o zsynchronizowanej jedynce oczywiście) może zaszkodzić skrzyni, przeczytałem jak powstał ten topic. ;) A wcześniej wielokrotnie słyszałem o zasadzie, że "jedynka służy tylko do ruszania", co brałem za bzdurę niepopartą żadnym argumentem.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Thomasso » środa 27 września 2006, 08:47

Sławek miał chyba na myśli wrzucenie wstecznego podczas jazdy i związane z tym uszkodzenie skrzyni biegów. :wink:

Natomiast wrzucenie jedynki podczas jazdy z niewielkimi prędkościami nie powoduje negatywnych skutków. Trzeba tylko umiejętnie zwiększyć obroty silnika, tak aby samochodem nie szarpnęło.
Zresztą w niektórych autach przy prędkościach większych niż 10 km/h, mogą być problemy z włączeniem jedynki (opór jaki stawia lewarek np. w Matizie czy Polonezie). Ale znam przypadki jak jeden znajomy wrzucał jedynkę w mercedesie W123 przy ok. 40 km/h a zaraz potem gwałtownie puszczał sprzęgło. Cieszyło go jak "beczka" zarzucała na zakręcie. Do czasu jak skrzynia urwała się z mocowań i spadła na jezdnię... :lol:
Thomasso
 
Posty: 144
Dołączył(a): piątek 29 października 2004, 15:11

Postprzez Sławek_18 » środa 27 września 2006, 11:40

Thomasso napisał(a):
Natomiast wrzucenie jedynki podczas jazdy z niewielkimi prędkościami nie powoduje negatywnych skutków.

i O to niewielkie (aczkolwiek w tym przypadku jakze wazne) slowo mi chodzilo. :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted:
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez scorpio44 » środa 27 września 2006, 11:50

Sławek_18 napisał(a):i O to niewielkie (aczkolwiek w tym przypadku jakze wazne) slowo mi chodzilo. :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted:

Sławek, no ale przecież w całym wątku jest mowa tylko o wrzucaniu jedynki przy tych właśnie niewielkch, a nawet bardzo niewielkich, prędkościach - takich prędkościach, przy których "brakuje" dwójki. A z Twojego poprzedniego posta można było wnioskować, że redukcja z dwójki na jedynkę przy 10 km/h bez całkowitego zatrzymania grozi rozwaleniem skrzyni. ;)
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 112 gości