Unia Europejska zdecydowała, że nowe samochody od lipca 2022 mają być wyposażone w tak zwane "czarne skrzynki".
od 2022 w samochodach osobowych i dostawczych, a od 2024 we wszystkich.
w tej wersji EDR, owa czarna skrzynka ma zbierać szereg informacji pomocnych w ustalaniu przebiegu zdarzenia, tak jak to się ma dzisiaj w samolotach.
Dzięki obowiązkowym modułom EDR specjaliści będą mogli odtworzyć przebieg wypadku od 5 sekund przed zdarzeniem, aż do momentu zatrzymania pojazdu.
tak się zastanawiam dlaczego tak późno?
pierwszy raz miałem okazję dokładnego zapoznania się z elektronicznym systemem monitorującym podczas Wiosny Renalut 2000 (kilkudniowy objazd po Polsce najnowszymi pojazdami użytkowymi tej firmy), gdy zostałem zaproszony do udziału w tej imprezie jako piszący dla Samochodów Specjalnych.
wtedy nowością w nowych samochodach ciężarowych i autobusach Renault był sysem Infomax.
każdy kupujący taki pojazd podczas przeglądu w fabrycznym serwisie mógł dostać wstępny raposrt ile auto przejechało, ile zużyło paliwa itp.
ale za dopłatą można było otrzymać dokłady raport, my dostaliśmy je do wglądu na zakończenie imperzy.
a były tam między innymi:
ilość przekręcenia kluczyka w stacyjce,
ilość udanych uruchomień silnika,
ilość naciśnięcia na hamulec,
ilość przekroczenia dopuszczalnych obrotów silnika,
po wykresy trójwymiarowe o:
użyciu mocy,
użyciu momentu obrotowego itp.
więc możliwości techniczne były już dawno, dlatego dziwi mnie dlaczego pojazdy dotąd nie wyposażano w takie urządzenie jak czarna skrzynka.
jestem nawet za tym, aby pojazdy powinny być obowiązkowo wyposażane w urządzenia monitorujące, aby nie trzeba było we włąsnym zakresie uzbrajać pojazdów w kamery.