LeszkoII napisał(a):Ciekawi mnie, jak lokalizacja GPS wyznacza dystans, np. w kilometrach. Mamy przecież łuki pionowe (wzniesienia). Czy aplikacje mierzą dystans w przestrzeni, niejako w "3D"?
Przykład: wspinam się na Kasprowy, jaki dystans pokaże appka w telefonie?
W związku z tym, zakładając że jednak mierzą dystans przestrzenny (np. skok na pół metra, to metr przebytej drogi), to czy Google Maps również uwzględnia strukturę terenu podając kilometraż?
i skłoniło mnie do założenia tego tematu.
ponieważ moja wiedza i doświadczenie dotyczy pojazdów ciężarowych i autobusów będzie to dotyczyć tempomatów montowanych w tych pojazdach.
1. tempomat tradycyjny - najstarszy służy do utrzymywania prędkości.
montowany w pojazdach nawet z manualną skrzynią biegów włączany dźwignią (przyciskiem w osobówkach), może być wielostopniowy. wyłączany dźwignią, sprzęgłem lub hamulcem.
przy wciśnięciu gazu pojazd przyspiesza, ale po zwolnieniu wraca do zadanej prędkości.
może być wyposażony w pamięć, która pamięta prędkość ale nie bieg.
na zjeździe pojazd nie będzie hamowany.
2. tempomat aktywny - służy do utrzymywania prędkości nawet na zjazdach.
montowany w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.
jest połączony ze zwalniaczem i wyhamowuje pojazd na zjeździe.
gdy ma jechać pojazd np. 70km/h sam będzie zmieniał biegi do góry.
3. tempomat adaptacyjny - służy do utrzymywania prędkości, ale też do utrzymywania odstępu między pojazdami.
jeżeli mamy jechać 80mk/h, ale pojazd przed nami jedzie 70km/h dostosuje prędkość pojazdu tak, aby utrzymać zaprogramowany odstęp, gdy wyprzedzimy powróci do 80km/h.
4. tempomat adaptacyjny z funkcją ruszania.
tak jak powyższy, ale wyposażony w funkcję, która po zatrzymaniu w korku pozwala na ruszenie (bez naszego udziału) utrzymywanie odstępu zadanego lub powrót do zadanej prędkości.
5. ostatni typ tempomatu (nie pamiętam jego nazwy) montowany w ciężarówkach i autobusach (jako opcja) od 2015 roku (pierwszy był DAF). służy do utrzymywania prędkości również na podjazdach.
o ile normalny tempomat "zobaczy" podjazd dopiero gdy silnik będzie bardziej obciążony i wtedy zmienia biegi, ten ma wczytaną mapę z wysokościami i dojeżdżając do podjazdu wcześniej redukuje bieg lub więcej, tak aby pokonać cały podjazd na jednym przełożeniu.
z tego wynika, że wczytane mapy widzą różnice wysokości, a czy uwzględniają je w liczeniu dystansu, tego nie wiem.
to napisałem z głowy bez zaglądania w źródła, więc jeżeli ktoś zna nazwy fachowe tych tempomatów, to proszę o uzupełnienie.