Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez pepo9 » piątek 07 października 2016, 17:12

Witam.
Jestem tu nowy, proszę o wyrozumiałość:)
Mam takie pytanko.
Jak prawidłowo zmieniać biegi?
Bo zauważyłem, że większość ludzi jak zmienia biegi to poprostu "ciągnie" za lewarek, tzn., np. z 1 na 2 to ciągną przy sobie w dól...
Mnie instruktor uczy, że żeby zmienić bieg jest bardzo ważne przejście na luz, tzn. np. z 1 na 2 to najpierw na luz i potem do siebie i w dól na 2.
I tak z każdym biegiem, najpierw przejscie na luz potem bieg.
Wiem też, że nie można łapać kierownicy od wewnątrz czyli podchwytem gdy skręcamy. Ktoś mi wytlumaczy dlaczego nie można tak łapać?
Dodam, że co drugi kierowca tak jeździ.
Pozdrawiam.
pepo9
 
Posty: 3
Dołączył(a): piątek 07 października 2016, 17:02

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez ks-rider » piątek 07 października 2016, 23:15

Moze niech Ci wytlumaczy dlaczego wazne jest aby wyrzucac na luz :mrgreen:

Nie pamietam od kiedy skrzynie sa zsynchronizowane ale napewno od 40 a predzej 50 lat, wiec Kolo moze sobie te zmiany w ten sposob w búty wsadzic, zmien go na jakiegos kumatszego bo ten Twoj to mi dziadkiem lesnym i bajkami z mchu i paproci zajezdza :mrgreen:

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez gumik » sobota 08 października 2016, 09:15

No ciekawe. Moją żonę też tak uczyli i wyjaśnienia też brak. Faktycznie wydaje się jak teoria z epoki kamienia. :-)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez Mtsz » sobota 08 października 2016, 17:09

Mnie instruktor uczy, że żeby zmienić bieg jest bardzo ważne przejście na luz, tzn. np. z 1 na 2 to najpierw na luz i potem do siebie i w dól na 2.


To pozdrów swojego instruktora i powiedz mu, że jest idiotą. Nie ma to żadnego uzasadnienia, a tracimy przez to cenne sekundy. Zwłaszcza w pewnej sytuacji...
Życzę powodzenia podczas wykonywania manewru wyprzedzania na jedno jezdniowej drodze krajowej z taką zmianą biegu(ów).

Wiem też, że nie można łapać kierownicy od wewnątrz czyli podchwytem gdy skręcamy. Ktoś mi wytlumaczy dlaczego nie można tak łapać?


Bo nie ma swobody kontroli nad kierownicą (a co z tym idzie - kontroli nad pojazdem).
Osobiście podchwytu nie stosuję.
Avatar użytkownika
Mtsz
 
Posty: 66
Dołączył(a): piątek 28 sierpnia 2015, 00:00
Lokalizacja: Elbląg

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez waw » sobota 08 października 2016, 21:13

ks-rider napisał(a):Moze niech Ci wytlumaczy dlaczego wazne jest aby wyrzucac na luz :mrgreen:

Nie pamietam od kiedy skrzynie sa zsynchronizowane ale napewno od 40 a predzej 50 lat, wiec Kolo moze sobie te zmiany w ten sposob w búty wsadzic, zmien go na jakiegos kumatszego bo ten Twoj to mi dziadkiem lesnym i bajkami z mchu i paproci zajezdza :mrgreen:

:wink:

Dokładnie, ale znam młodych kierowców co twierdzą, że wrzucanie na luz, a nawet międzygazowanie poprawia [uwaga]... dynamikę jazdy... Nie wiem może niektórzy są fanami starej motoryzacji i mają niespełnioną ambicję pojeździć jakimś przedwojennym wozem... Ale zasadniczo na nauce jazdy uczyć powinni jazdy współczesnymi samochodami. :lol:
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez jasiek23 » piątek 14 października 2016, 13:35

Synchronizatory od czegoś są prawda więc nie trzeba wrzucać na luz przed zmianą biegu? :) Drugą sprawą jest fakt że niektóre skrzynie nie tolerują szybkiej zmiany biegów bo właśnie od tego padają ww synchronizatory.
jasiek23
 
Posty: 542
Dołączył(a): poniedziałek 30 marca 2009, 19:51

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez Borys_q » piątek 14 października 2016, 21:16

Moze niech Ci wytlumaczy dlaczego wazne jest aby wyrzucac na luz


W początkowym etapie nauki przechodzenie biegami przez luz pomaga kursantom delikatnie zmieniać biegi, często jak zmieniają po prostej to szarpią tym jakby chcieli urwać. Jak zostanie ci po kursie nawyk szarpania biegami to skończysz jako "kaleka" drogowy a nie kierowca.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez rpa » niedziela 16 października 2016, 16:02

Borys_q napisał(a):W początkowym etapie nauki przechodzenie biegami przez luz pomaga kursantom delikatnie zmieniać biegi, często jak zmieniają po prostej to szarpią tym jakby chcieli urwać. Jak zostanie ci po kursie nawyk szarpania biegami to skończysz jako "kaleka" drogowy a nie kierowca.

Wyjaśnij mi, jaki jest związek między sposobem machania kijem, a delikatnością odpuszczania sprzęgła? Tak czy inaczej, jeśli szarpniesz, to i tak dopiero po przełożeniu na odpowiedni bieg, niezależnie od wcześniejszego przejścia (lub nie) przez pozycję neutralną.
edit: chyba że chodzi ci tylko o sam fakt szarpania za wajchę, ale tak jakby nie ma to nic wspólnego z byciem kaleką drogowym. Co najwyżej szybciej dojedziesz skrzynię, tylko gdzie to się wiąże z jakością jazdy?
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez Borys_q » niedziela 16 października 2016, 20:40

Chodzi o szarpanie wajchą i jest to obiaw drogowego kalectwa. Jak ktoś potrafi po 50 tys w nowym aucie pourywac linki lub wyłamac elementy zewnetrznego mechanizmu zmiany biegów, to jest drogowym kaleką.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez waw » poniedziałek 17 października 2016, 00:41

I wrzucanie na luz ma go tego niby oduczyć?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez Borys_q » wtorek 18 października 2016, 21:54

Tak, uczy myślenia o tym co robi prawa ręka.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez rpa » środa 19 października 2016, 14:17

Próbujesz pokrętną logiką tłumaczyć bezsensowną tezę. Kaleka drogowy nie potrafi skutecznie się poruszać w ruchu drogowym. Naprawdę, nic ci do tego, jak ktoś eksploatuje swoje własne auto. Rozpędzanie się przed czerwonym światłem i hamowanie to też kalectwo? Albo wymienianie oleju co 20kkm? A może jak ktoś ma szorstkie ręce i mu się kierownica szybciej wyciera? Przecież mógł używać kremu do rąk. Totalna bzdura...
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez waw » środa 19 października 2016, 20:33

Nie każdy ma predyspozycje do kierowania. Podobno były przypadki że na nauce jazdy ktoś urwał przełącznik kierunkowskazów...
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez Borys_q » czwartek 20 października 2016, 10:27

Naprawdę, nic ci do tego, jak ktoś eksploatuje swoje własne auto.


We własnym aucie niech se nawet wsadzi lewarek w odbyt i zmienia tak biegi, jak jest na kursie niech się słucha instruktora albo zabiera manatki i idzie do innego.
Podobno były przypadki że na nauce jazdy ktoś urwał przełącznik kierunkowskazów...


We Fiacie grande punto sprzęgło wytrzymywało 30 kkm linki od skrzyni biegów koło 40 kkm, w Pomorskim ośrodku ruchu drogowego w rekordowym miesiącu egzaminowali urwali 80 klamek od otwierania pokrywy silnika. Urwane lusterka wewnętrzne, pady od regulacji lusterek zewnętrznych dźwignie kierunków to była norma.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów i kręcenie kierownicą.

Postprzez rpa » czwartek 20 października 2016, 15:28

Borys_q napisał(a):
Naprawdę, nic ci do tego, jak ktoś eksploatuje swoje własne auto.


We własnym aucie niech se nawet wsadzi lewarek w odbyt i zmienia tak biegi, jak jest na kursie niech się słucha instruktora albo zabiera manatki i idzie do innego.

Oczywiście, ale nazywanie kursanta, człowieka, który przesiedział w aucie mniej niż 30 godzin, ciągle się uczy, poznaje zupełnie nowe dla niego sytuacje, jeździ pod stałym nadzorem i daleko mu jeszcze do kierowcy, nazywać kaleką drogowym? Takie określenia stosuje się tylko wobec jeżdżących na własną rękę, inaczej nie ma to najmniejszego sensu.
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości