Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez LeszkoII » sobota 23 lipca 2016, 20:22

Co się stanie z silnikiem, powiedzmy Skody Fabii 1.4, jeżeli ktoś zredukowałby bieg z piątki (przy obrotach 4500) na jedynkę?

Czyżby rozwalenie silnika?

Z góry uprzedzam, aby nie robić takich eksperymentów!


Czekamy na odpowiedzi.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » sobota 23 lipca 2016, 21:59

Nie jest tak, że od razu po wkroczeniu wskazówki obrotomierza na czerwone pole silnik wyzionie ducha. Myślę, że jakieś 10000 obr/min powinien przez chwilkę wytrzymać. Wszystko zależy jak szybko się zorientujesz i wciśniesz sprzęgło.

Mi osobiście na dohamowaniu do zakrętu zdarzyła się redukcja z V na II (oczywiście miało być IV, ale przyzwyczajona do dość nietypowej skrzyni ręka nie trafiła tam gdzie trzeba) przy 190 km/h. Nic się nie stało, ale wcisnąłem sprzęgło zanim silnik zbytnio zawył. Właściwie to nawet nie puściłem do końca. Ale jak nie wykażesz się refleksem to z zablokowanymi przednimi kołami pojedziesz do rowu a na masce od dołu odbije Ci się wałek rozrządu. Widziałem taki przypadek - z silnika nie zostało nic.

Trzeba mieć jeszcze jedno na uwadze, bo nawet jeżeli po takiej akcji silnik z grubsza będzie działał po staremu to każdy z ruchomych elementów może zostać mocno nadwyrężony a nawet całkowicie zużyty.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez LeszkoII » niedziela 24 lipca 2016, 08:22

A jak myślisz, jakie teoretycznie obroty będzie miała fabia, gdy spróbujesz wyciągnąć z jedynki prędkość 140 km/h? :lol: Moim zdaniem obrotomierz nawet tego nie wskaże (brak skali, przekroczenie czerwonego zakresu), ale to tylko przypuszczenie.

Co do hamowania silnikiem, to bardzo często je stosuję w każdym pojeździe ze skrzynią manualną. Redukowanie z 70-tki do zera, na równej nawierzchni, wymaga użycia każdego niższego biegu - bo tak jest najefektywniej dla silnika i dla kierującego/pasażerów. Staram się wyczuć prędkość/obroty/bieg i nie przekraczać 5000.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez Borys_q » niedziela 24 lipca 2016, 09:47

Jedynka nie powinna wskoczyć, nawet jeśli to raczej rozwalisz sprzęgło lub ukręcisz jakiś przegub, szarpniecie przy 50 jest ogromne myślę że układ napędowy nie przeniesie sił przy tak dużej szybkości.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » niedziela 24 lipca 2016, 10:01

LeszkoII napisał(a):A jak myślisz, jakie teoretycznie obroty będzie miała fabia, gdy spróbujesz wyciągnąć z jedynki prędkość 140 km/h?
A nad czym tu myslec? Wystarczy policzyc. Nie mam danych, ale zakladajac odcinke przy 6000 obr/min na jedynce przy 60 km/h to wychodzi 14000 obr/min. Podaj przelozenia to Ci wylicze z dokladnoscia do 0,01 obr/min.
Borys_q napisał(a):Jedynka nie powinna wskoczyć...
Wskoczy. Ale nie probuj bo synchronizator bedzie mial ciezka prace.
Borys_q napisał(a):...raczej rozwalisz sprzęgło lub ukręcisz jakiś przegub, szarpniecie przy 50 jest ogromne myślę że układ napędowy nie przeniesie sił przy tak dużej szybkości.
Raczej sie to nie stanie. Tzn. cos moze i sie stanie, ale nie uchroni to silnika.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez Borys_q » niedziela 24 lipca 2016, 13:09

Jeśli jakims cudem wkrecisz silnik na 5 krotność obrotów maksymalnych, to pradwopodobnie silnik nie bedzie nadawał sie do naprawy. Niewiem co wydarzy sie pierwsze pierwsze ale najpewnien pompa olejowa zaciagnie piane zamiast oleju, to doprowadzi w skrócie do zatarcia silnika, chyba ze wczesniej rozrzad nie wytrzyma i sie rozpadnie.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » niedziela 24 lipca 2016, 16:57

A ktos pisal o pieciokrotnosci obrotow maksymalnych?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez rpa » niedziela 24 lipca 2016, 17:00

A jakich wartości spodziewasz się w aucie z niewyżyłowanym 1.4 na jedynce przy 140km/h? Pięciokrotność to może być za mało.
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » niedziela 24 lipca 2016, 18:04

W przyblizeniu wyszlo mi 14000 obr/min, czyli nieco ponad dwokrotnosc. Aby przy 140 km/h na jedynca wyszla pieciokrotnosc obrotow maksymalnych to odcinka na jedynce musialaby byc przy 28 km/h.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez Borys_q » niedziela 24 lipca 2016, 20:09

I tak podejrzewam że 2 krotnosci nie wytrzyma. Chociaż wg mnie i tak skrzynia pierwsza sie rozsypie.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » niedziela 24 lipca 2016, 20:41

Zle podejzewasz. Seryjna skrzynia malucha pierwotnie zaprojektowana pod 500ccm i 15km przy 4000obr/min nie rozsypuje sie nawet przy motocyklowym 1000ccm i 130km przy 10000obr/min. Ale fakt, ze zbyt dlugo sie tym nie pojezdzi.

Najbardziej prawdopodobne, ze gdzies pomiedzy 8000-10000 ktorys z zaworow spotka sie z tlokiem...
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez Borys_q » niedziela 24 lipca 2016, 21:17

Nie chodzi mi o obroty, przy próbie wbicia jedynki (na pewno na siłę bo po dobroci nie wejdzie) synchronizator tego nie wytrzyma, nawet jesli jakimś cudem uda sie wbić urwiesz sprężyny na tarczy sprzęgła przy próbie puszczenia pedału. Spróbuj wbic jedynke przy 60 zobaczysz jakie jest szarpnięcie, nie ma bata uklad napedowy nie przeniesie sił przy 140.

PS o czym my w ogóle rozmawiamy, wspolczesnych aut nie zaleca sie odpalac na pych ze strachu przed przeskoczeniem paska rozrzadu.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » niedziela 24 lipca 2016, 22:15

Po kolei, bo sie zakreciles.
1. Wrzucic 1 przy 140 sie da, bez wiekszych problemow.
2. Poscic sprzeglo sie da z pewnoscia, byle nie za szybko.
3. Skrzynia biegow i sprzeglo jakos to przetrzyma, przynajmiej przez chwilke.
4. Z pewnoscia za to silnik nie wytrzyma 14000obr/min, podejzewam ze juz przy 10000obr/min sie rozleci.
.....
Borys_q napisał(a):Spróbuj wbic jedynke przy 60
szymon1977 napisał(a):Mi osobiście na dohamowaniu do zakrętu zdarzyła się redukcja z V na II (oczywiście miało być IV, ale przyzwyczajona do dość nietypowej skrzyni ręka nie trafiła tam gdzie trzeba) przy 190 km/h.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 25 lipca 2016, 08:09

Kiedys robilismy proby przed oddaniem Poloneza na zlom. Skonczylo sie na 115km/h przy 8500obr/min na II biegu. Wiecej nie chcial nawet z gorki. Nie pomoglo przestawianie zaplonu, gaznika ani zaworow. Ale ducha nie wyzional. Na zlom dojechal o wlasnych silach.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Hamowanie silnikiem na jedynce z prędkości 140 km/h

Postprzez Borys_q » poniedziałek 25 lipca 2016, 10:29

Wrzucic 1 przy 140 sie da, bez wiekszych problemow.


Nie wiem jakimi autami jeździłeś lub jaką siłą zwyczajowo zmieniasz biegi, we wszystkich autacjh jakimi jeździłem jedynka tak od 30 wchodzi z takim oporem że przypadkiem tego nie zrobisz.
Poscic sprzeglo sie da z pewnoscia, byle nie za szybko.


Jak puścisz powoli to zmasakrujesz okładziny i prawdopodobnie je zajedziesz przy jednym puszczeniu.

Mi osobiście na dohamowaniu do zakrętu zdarzyła się redukcja z V na II (oczywiście miało być IV, ale przyzwyczajona do dość nietypowej skrzyni ręka nie trafiła tam gdzie trzeba) przy 190 km/h.
Zostaje tylko współczuć.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości