Redukcja biegu z gazem i bez

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez mati113 » poniedziałek 04 kwietnia 2016, 17:14

Witajcie,

Mam pytanie dotyczące redukcji biegu na niższy. Czy po zmianie biegów i odpuszczenie sprzęgła dotykamy w międzyczasie gaz, by wyrównać obroty, czy gaz dopiero po zupełnym puszczeniu sprzęgła? Jak będzie poprawniej i zdrowiej dla samochodu?
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez samotnyGeorge » poniedziałek 04 kwietnia 2016, 19:56

Zależy od Twoich umiejętności.
Jak przy redukcji dodasz gazu tak, że obroty będą wynosiły tyle ile po redukcji, i wtedy zrzucisz bieg, to autkiem w ogóle nie szarpnie, a pasażerowie docenią ten komfort.
Mi brakuje zaparcia, żeby się tego nauczyć i ja redukuję i puszczam sprzęgło i dopiero potem gaz.
samotnyGeorge
 
Posty: 101
Dołączył(a): niedziela 09 marca 2014, 13:37

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez mati113 » poniedziałek 04 kwietnia 2016, 20:20

Niestety nie mam obrotomierza, ale staram się robić wszystko na słuch i tak by nie szarpać. Sprawa wygląda tak, że przy redukcji gdy po prostu puszczam samo sprzęgło nawet delikatnie to lekkie szarpniecie czasem się zdarzy. Ale gdy po redukcji na niższy bieg odpuszczam sprzęgło i dodam lekko gazu to już szarpanie nie ma. Tylko czy to jest poprawne i zgodne z techniką jazdy?
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez papadrive » poniedziałek 04 kwietnia 2016, 22:41

Tzw. "międzygaz" lub "przygazówka" przy redukcji biegów była konieczna w skrzyniach bez synchronizatorów. Miało to za zadanie wyrównania prędkości kół zębatych (właściwie to prędkości obwodowej trybów w skrzyni), aby mogły się płynnie, bez zgrzytów, zazębić. Taka czynność w skrzyni z synchronizatorami, jest zbyteczna, bo wyrównanie prędkości kół z. przejmują sprzęgła synchronizatorów. Nie mniej, przygazówka niczemu nie przeszkadza i nie wpływa na kondycję skrzyni, o ile ma się wprawę w jej korzystaniu. Za dużo gazu - źle, za mało - też źle. W synchronizowanej skrzyni tego się nie zauważy, a le bez nich, trzeba trochę potrenować. Wprawiony szofer da radę zmieniać biegi bez sprzęgła 8)
Twoje szarpanie podczas redukcji może wynikać z nieodpowiedniej prędkości pojazdu do zastosowanego biegu. Być może za wcześnie redukujesz i bieg, który włączasz jest za niski. Wtedy potrzeba dodać więcej gazu wraz z puszczanym sprzęgłem.
Jaką metodę obierzesz, Twoja wola. Aby była skuteczna. Nauka czyni mistrza. :P
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez mati113 » poniedziałek 04 kwietnia 2016, 23:34

Dzięki za obszerną wypowiedź. Czyli w zasadzie nie ma sensu bawienia się w to? Lepiej po prostu zrzucić bieg i powoli puścić sprzęgło bez dodania w trakcie gazu?


A jaka jest zasada, jeśli chodzi o zmianę biegu wyżej. Wrzucam z 2 na 3 bieg i opuszczając sprzęgło dotknąć w trakcie puszczania sprzęgła gazu, czy noga całkowicie ze sprzegla i dopiero gaz?
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez problem » środa 06 kwietnia 2016, 08:40

Krótko: jak umiesz bez nadmiernego wkręcania na obroty zmieniać biegi z międzygazem, zarówno w dół, jak i w górę, a dzięki temu unikasz szarpania autem, to rób tak dalej.
Docenią to przeguby, zawieszenie silnika i skrzynia.
problem
 
Posty: 95
Dołączył(a): środa 12 sierpnia 2015, 10:33

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez pasqudek » środa 06 kwietnia 2016, 14:36

problem a szarpanie?:)
pasqudek
 
Posty: 969
Dołączył(a): czwartek 15 stycznia 2015, 22:48

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez problem » środa 06 kwietnia 2016, 15:18

Chyba nie załapałem :/
problem
 
Posty: 95
Dołączył(a): środa 12 sierpnia 2015, 10:33

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez pasqudek » środa 06 kwietnia 2016, 16:51

problem napisał(a):Chyba nie załapałem :/

Szarpanie lepiej wplywa na skrzynie (bez dodawania gazu)? :wink:
pasqudek
 
Posty: 969
Dołączył(a): czwartek 15 stycznia 2015, 22:48

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez problem » czwartek 07 kwietnia 2016, 08:07

Eeee... nie - skrzynia nie doceni szarpania.
Ale ja napisałem, że (m.in.) skrzynia doceni taką zmianę biegów, przy której nie będzie szarpania.
problem
 
Posty: 95
Dołączył(a): środa 12 sierpnia 2015, 10:33

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez Radhezz » piątek 22 kwietnia 2016, 16:24

papadrive napisał(a):Tzw. "międzygaz" lub "przygazówka" przy redukcji biegów była konieczna w skrzyniach bez synchronizatorów. Miało to za zadanie wyrównania prędkości kół zębatych (właściwie to prędkości obwodowej trybów w skrzyni), aby mogły się płynnie, bez zgrzytów, zazębić. Taka czynność w skrzyni z synchronizatorami, jest zbyteczna, bo wyrównanie prędkości kół z. przejmują sprzęgła synchronizatorów.
Oj, niestety, ale ta "przegazówka" to jednak mimo wszystko co innego niż przypadek tutaj przerabiany, bo tam to miało sens tylko gdy robiło się to przy redukcji i na luzie. To znaczy z tzw. podwójnym wysprzęglaniem - sprzęgło wcisnąć, bieg-> luz, sprzęgło puścić, przegazówka, sprzęgło wcisnąć, luz->bieg, sprzęgło puścić. Niektórzy się gubią przy słuchaniu tej procedury, a dodajmy jeszcze do tego że trzeba to robić w pewnym tempie i trafić z obrotami do prędkości wozu po redukcji (a tamtejsze auta rzadko miały obrotomierze)...
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 756
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez Borys_q » piątek 22 kwietnia 2016, 18:02

U nas na północy, to o czym piszesz nazywali "międzygazem".
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez papadrive » środa 27 kwietnia 2016, 22:16

Radhezz napisał(a):
papadrive napisał(a):Tzw. "międzygaz" lub "przygazówka" przy redukcji biegów była konieczna w skrzyniach bez synchronizatorów. Miało to za zadanie wyrównania prędkości kół zębatych (właściwie to prędkości obwodowej trybów w skrzyni), aby mogły się płynnie, bez zgrzytów, zazębić. Taka czynność w skrzyni z synchronizatorami, jest zbyteczna, bo wyrównanie prędkości kół z. przejmują sprzęgła synchronizatorów.
Oj, niestety, ale ta "przegazówka" to jednak mimo wszystko co innego niż przypadek tutaj przerabiany, bo tam to miało sens tylko gdy robiło się to przy redukcji i na luzie. .

No, "stety". :wink: Ja tylko o takim (Twój opis) sposobie myslałem. A co miał na myśli autor wątku, tego nie wiem. Chyba nie chciał przygazowywać z włączonym sprzęgłem? :?
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez mati113 » piątek 29 kwietnia 2016, 01:18

papadrive napisał(a):
Radhezz napisał(a):
papadrive napisał(a):Tzw. "międzygaz" lub "przygazówka" przy redukcji biegów była konieczna w skrzyniach bez synchronizatorów. Miało to za zadanie wyrównania prędkości kół zębatych (właściwie to prędkości obwodowej trybów w skrzyni), aby mogły się płynnie, bez zgrzytów, zazębić. Taka czynność w skrzyni z synchronizatorami, jest zbyteczna, bo wyrównanie prędkości kół z. przejmują sprzęgła synchronizatorów.
Oj, niestety, ale ta "przegazówka" to jednak mimo wszystko co innego niż przypadek tutaj przerabiany, bo tam to miało sens tylko gdy robiło się to przy redukcji i na luzie. .

No, "stety". :wink: Ja tylko o takim (Twój opis) sposobie myslałem. A co miał na myśli autor wątku, tego nie wiem. Chyba nie chciał przygazowywać z włączonym sprzęgłem? :?



W trakcie puszczania sprzęgła dodać lekko gazu by wyrównać obroty.
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Redukcja biegu z gazem i bez

Postprzez ks-rider » piątek 29 kwietnia 2016, 19:23

Kombinujesz jak kon pod gory. W starych ciezarowkach lub pojazdach ylo to konieczne ze wzgledu na niezsynchronizowane skrzynie biegow. obecnie masz zsynchronizowane wiec ew jakim celu ?

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3793
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 6 gości