Obroty

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Obroty

Postprzez mati113 » czwartek 31 grudnia 2015, 12:08

Witajcie,

Czy jest w stanie ktoś wytłumaczyć mi jak to jest z tymi obrotami? Szczerze mówiąc zawsze jeździłem samochodem bez obrotomierza, ale nutruje mnie to pytanie, i nie daje spokoju.

Jadę sobie na 3 biegu z daną prędkością. Zbliżam się do skrzyżowania z ustąp pierwszeństwa. Czy jest konieczność zmiany biegu na 2 jeśli lekko zwalniam, ale nadal mam 1500 obrotów? Czy powinienem wrzucić 2 bieg, czy spokojnie na tym trzecim mogę jechać?

Ta sama sytuacja przy parkowaniu. Czy jeśli parkuje na 2 biegu, i obroty spadną do 1500 muszę zmienić, czy spokojnie z tymi obrotami przy małej prędkości mogę zaparkować na biegu 2?

Czy zmiane biegu w dół robić dopiero jak obroty spadną poniżej 1000? Czy koniecznie muszę zredukować niżej bieg przy 1500 obrotów - jak to z tym jest? Bo wiem, że wyżej to przy dieslu 2000 zmianiać , a przy benzynie ok 2500 zalezy od samochodu
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Obroty

Postprzez pasqudek » czwartek 31 grudnia 2015, 16:37

Może zauważ jak samochód zachowuje się w danym momencie.
pasqudek
 
Posty: 969
Dołączył(a): czwartek 15 stycznia 2015, 22:48

Re: Obroty

Postprzez MadridWalker » niedziela 10 stycznia 2016, 19:43

Na prostej drodze wyczuj kiedy samochod szarpie i wtedy zmieniaj. Obroty troche zalezne sa od wartosci silnika. Jak wjezdzam na rondo to pokonuje całe np. na 4 a mam 1500-1700 obrotow, jak czuje ze zdycha to daje na 3. Jesli widzisz ze nic nie jedzie na 3 mozna pokonac skrzyzowanie ale ogolnie na 2 bezpieczniej bo jak bedziesz chciał nagle szybciej ruszyc to bedzie miał wiecej mocy.
MadridWalker
 
Posty: 18
Dołączył(a): środa 30 lipca 2014, 11:13

Re: Obroty

Postprzez Akane » niedziela 10 stycznia 2016, 19:56

Podczas nauki jazdy nigdy nie patrzyłam na obrotomierz, kazano mi słuchać pracy silnika i to chyba było dobre rozwiązanie - teraz nie mam obrotomierza w swoim samochodzie i zmieniam biegi intuicyjnie. Ale generalnie przychylam się do rady, jakiej udzielił pasqudek. Poobserwuj i wyczuj.
Prawo jazdy kategorii B: od 07.12.2015
Avatar użytkownika
Akane
 
Posty: 135
Dołączył(a): piątek 27 listopada 2015, 20:00
Lokalizacja: Łódź

Re: Obroty

Postprzez mati113 » środa 13 stycznia 2016, 19:33

Dziękuje wszystkim ślicznie za odpowiedzi. Mój błąd na nauce jazdy polegał na tym, że zawsze kazano mi patrzeć na tą diodę, która zapalając się na zielono mówiła, by wrzucić, bądź zredukować bieg na niższy. No, ale na logikę, skoro przy benzynie dobra zmiana biegów powinna być przy 2,5 tyś to na jakich obrotach jeździć? No bo nie na 2,5 tyś, bo mając tyle trzeba zmienić bieg. Czy jazda na obrotach 1500/1700 nie są szkodliwe dla samochodu?
mati113
 
Posty: 57
Dołączył(a): poniedziałek 12 stycznia 2015, 16:26

Re: Obroty

Postprzez piotrekbdg » środa 13 stycznia 2016, 22:44

mati113 napisał(a):Dziękuje wszystkim ślicznie za odpowiedzi. Mój błąd na nauce jazdy polegał na tym, że zawsze kazano mi patrzeć na tą diodę, która zapalając się na zielono mówiła, by wrzucić, bądź zredukować bieg na niższy. No, ale na logikę, skoro przy benzynie dobra zmiana biegów powinna być przy 2,5 tyś to na jakich obrotach jeździć? No bo nie na 2,5 tyś, bo mając tyle trzeba zmienić bieg. Czy jazda na obrotach 1500/1700 nie są szkodliwe dla samochodu?


E tam dobra, do 4 tyś jak pociągniesz silnik to też będzie dobra zmiana. To diesla nie ma sensu wysoko kręcić bo max moment obrotowy ma stosunkowo nisko.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Re: Obroty

Postprzez szymon1977 » piątek 15 stycznia 2016, 01:51

mati113 napisał(a):Jadę sobie na 3 biegu z daną prędkością. Zbliżam się do skrzyżowania z ustąp pierwszeństwa. Czy jest konieczność zmiany biegu na 2 jeśli lekko zwalniam, ale nadal mam 1500 obrotów?
Konieczności nie ma.
mati113 napisał(a):Czy powinienem wrzucić 2 bieg, czy spokojnie na tym trzecim mogę jechać?
Jeżeli będziesz spokojnie jechał to możesz. Ale jak widzisz, że będziesz musiał zwolnić to lepiej od razu zredukować bo 1500 obr/min to absolutne minimum, przy którym silnik benzynowy ma zaledwie 20% mocy maksymalnej.
mati113 napisał(a):Czy jeśli parkuje na 2 biegu, i obroty spadną do 1500 muszę zmienić, czy spokojnie z tymi obrotami przy małej prędkości mogę zaparkować na biegu 2?
Jak wyżej.
mati113 napisał(a):Czy zmiane biegu w dół robić dopiero jak obroty spadną poniżej 1000?
Jest już zdecydowanie za późno.
mati113 napisał(a):Czy koniecznie muszę zredukować niżej bieg przy 1500 obrotów - jak to z tym jest
Silnik się nie rozpadnie ale ciężko mu będzie.
mati113 napisał(a):Bo wiem, że wyżej to przy dieslu 2000 zmianiać , a przy benzynie ok 2500 zalezy od samochodu
Zmiana biegu na wyższy w silniku benzynowym przy 2500obr/min to absolutne minimum i chory wymysł ecodrivingu.
pasqudek napisał(a):Może zauważ jak samochód zachowuje się w danym momencie.
Cenna uwaga! Jeżeli wciśniesz mocniej gaz a samochód zamiast żwawo przyspieszać zacznie tylko basowo buczeć to już nie przyspieszając wykorzystujesz blisko 100% możliwości silnika.
MadridWalker napisał(a):Na prostej drodze wyczuj kiedy samochod szarpie i wtedy zmieniaj
Jak szarpie to znaczy, że się spóźniłeś.
mati113 napisał(a):No, ale na logikę, skoro przy benzynie dobra zmiana biegów powinna być przy 2,5 tyś to na jakich obrotach jeździć?
Przy 2500 obr/min to ekonomiczno-ekologiczna zmiana biegów. A dobra zależy od sytuacji. Jeżeli jest samochód załadowany, ostro pod górkę, a Ty przyspieszasz lepiej zrobisz wkręcając na dwójce do 6000 obr/min niż pozostając na trójce, nie mówiąc już o czwórce.

mati113 napisał(a): Czy jazda na obrotach 1500/1700 nie są szkodliwe dla samochodu?
Dopóki jedziesz po płaskim ze stałą prędkością to jest ok. Ale jak jest pod górkę lub przyspieszasz to lepiej zredukować. Przy 1500 obr/min silnik benzynowy ma około 20% mocy maksymalnej. Dla przykładu z maksymalnych 120KM przy 1500 obr/min pozostaje Ci zaledwie 24KM... dokładnie tyle, co w 1975 r miał Maluch! Przy 3500 obr/min 50-60%, a przy 5500 obr/min 100%. Nawet delikatnie przyspieszając na wysokim biegu zmuszasz silnik do pracy na maksa a jest to dla niego o wiele bardziej szkodliwe niż wyższe obroty.

Dla przykładu mój samochód z niewielkim silnikiem benzynowym przy prędkościach na poziomie ograniczeń na autostradzie na najwyższym biegu ma 3000-4000 obr/min. Jak myślisz, producent dobrałby tak przełożenia, gdyby to było dla silnika szkodliwe? Wprost przeciwnie, producent tak dobrał przełożenia bo dla przeciętnego silnika benzynowego 3000-4000 obr/min to najlepsza prędkość obrotowa, co wynika to z praw fizyki. Im bardziej od tych obrotów się oddalamy tym bardziej dajemy silnikowi w kość. Z tym, że na niskich obrotach silnik dobrze czuje się przy niewielkim wysiłku przez dłuższy czas, a przy wyższych przy dużym wysiłku przez krótki czas. Szkodliwe dla silnika są dłuższa jazda przy wysokich obrotach i przyspieszenia przy obrotach małych.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 23 gości