Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez db1 » wtorek 21 lipca 2015, 21:44

Witam, jak powinno się zostawiać samochód na parkingu/postoju - na biegu + ręcznym czy na luzie + ręcznym?

Podczas nauki jazdy zawsze każą wrzucać na luz i zaciągać ręczny.

Wypowie się ktoś doświadczony ?
db1
 
Posty: 12
Dołączył(a): poniedziałek 06 lipca 2015, 23:01

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Borys_q » wtorek 21 lipca 2015, 21:54

Ja zostawiam bieg + ręczny, tylko w zimę musisz być pewny sprawności ręcznego co by ci linki nie pozamarzały.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez szerszon » wtorek 21 lipca 2015, 23:15

Jak sie ma blokadę skrzyni to na luzie sie nie da. Oczywiście też i "ręczny".
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Makabra » środa 22 lipca 2015, 08:58

Zgaszone auto na biegu i ręcznym. Luz dobry jak zostawiasz na łuku odpalony silnik żeby wyjść z auta i obadać jak się zatrzymałeś.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez ks-rider » środa 22 lipca 2015, 09:31

Borys_q napisał(a):Ja zostawiam bieg + ręczny, tylko w zimę musisz być pewny sprawności ręcznego co by ci linki nie pozamarzały.


Tez tego zdania jestem,

mimo tego pozostawiam zawsze tylko na biegu. Albo pierwszym, albo wstecznym

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3793
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Borys_q » środa 22 lipca 2015, 11:20

Dobra praktyka mówi o zostawianiu na biegu zgodnym z kierunkiem spadku. Ja zostawiam tylko na pierwszym, w Oplach czujniki świateł cofania się chrzanią podczas długiego pozostawiania na wstecznym.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez jasper1 » środa 22 lipca 2015, 11:37

Borys_q napisał(a):Dobra praktyka mówi o zostawianiu na biegu zgodnym z kierunkiem spadku..

To przejęzyczenie, czy czegoś nie wiem?
Mnie uczyli, że na przeciwnym do kierunku spadku, jeden pod górę, wsteczny z górki.
Strach przed porażką, przed wyjściem na głupka to główna przeszkoda w uczeniu się
Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration
jasper1
 
Posty: 2233
Dołączył(a): wtorek 12 lutego 2013, 00:04

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez pasqudek » środa 22 lipca 2015, 11:47

@jasper1 Mi też tak mówili jak Tobie.
pasqudek
 
Posty: 969
Dołączył(a): czwartek 15 stycznia 2015, 22:48

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Borys_q » środa 22 lipca 2015, 12:05

ZGODNYM!!! Mnie też uczyli o przeciwnym, ale to jest wierutna bzdura.

Stojąc na silnym spadku do przodu na wstecznym biegu siła grawitacji będzie próbowała przekręcić silnik do tyłu (przeciwnie do jego naturalnych obrotów). Jeśli przypadkiem tej sile się uda silnik chociaż ćwierć obrotu przekręcić może przeskoczyć pasek rozrządu. Układ napinacza paska rozrządu jest tak skonstruowany, że pasek z jednej strony pozostaje napięty, bo wał korbowy ciągnie pasek i jest on napinany przez opór wałka rozrządu. Z drugiej strony luz jest zbierany napinaczem. Podczas próby obrotu wałkiem korbowym do tyłu (a taka siła powstaje jeśli stawiamy auto na biegu przeciwnym) pasek ulega naciągnięciu od strony napinacza a luz niczym nie kontrolowany zostaje z drugiej strony paska. W bardzo niekorzystnych okolicznościach pasek może o jeden lub dwa ząbki przeskoczyć.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez jasper1 » środa 22 lipca 2015, 12:31

Czyli rozumiem, że to czego uczyli, to głównie ze względu na przeciwdziałanie stoczeniu się, ale dla silnika może być to niebezpieczne, a potencjalny zysk mniejszy niż zagrożenie dla silnika.

Dobrze, że nie stoję na dużych spadkach, bo robię tak, jak uczyli. :lol:
Strach przed porażką, przed wyjściem na głupka to główna przeszkoda w uczeniu się
Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration
jasper1
 
Posty: 2233
Dołączył(a): wtorek 12 lutego 2013, 00:04

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Borys_q » środa 22 lipca 2015, 12:35

Czyli rozumiem, że to czego uczyli, to głównie ze względu na przeciwdziałanie stoczeniu się, ale dla silnika może być to niebezpieczne, a potencjalny zysk mniejszy niż zagrożenie dla silnika.


Tak dobrze rozumiesz. W większości aut wsteczny jest odrobinę szybszym biegiem od jedynki, co w drugą stronę przekłada się na większą siłę na wale korbowym podczas postoju na spadku.

Wg mnie w ogóle bieg powinien być tylko awaryjnie jakby ręczny puścił. Ja najpierw zaciągam ręczny potem włączam bieg. Niektórzy włączają bieg puszczają sprzęgło i hamulec cały układ napędowy się napręża i dopiero potem zaciągają ręczny. Ja robię na odwrót zabezpieczam auto hamulcem ręcznym i wtedy włączam bieg, prawdopodobnie nie ma to żadnego znaczenia bo siły występujące są i tak mniejsze niż siły w czasie jazdy ale jakoś tak mi lepiej pasuje.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Razor1990 » środa 22 lipca 2015, 23:26

Borys_q napisał(a):Ja zostawiam bieg + ręczny, tylko w zimę musisz być pewny sprawności ręcznego co by ci linki nie pozamarzały.


Przymarznięta linka to pryszcz.
Oduczyłem się zostawiania samochodu na ręcznym, odkąd w środku lata zapiekły się szczęki w bębnie i samochód stał unieruchomiony przez kilka dni dopóki nie wykonałem operacji "podnośnik + młotek" :)
Razor1990
 

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez jasiek23 » piątek 24 lipca 2015, 00:17

Borys_q napisał(a):Dobra praktyka mówi o zostawianiu na biegu zgodnym z kierunkiem spadku. .


Dobra praktyka?? :shock: No nie wiem bo jeśli jest duży spadek a auto ma tendencje do przeskakiwania na tłokach... Ja powiedziałbym raczej że dajemy bieg przeciwny bo kierunku ewentualnego stoczenia się samochodu. Jest to zawsze jakieś dodatkowe zabezpieczenie oprócz ręcznego.
jasiek23
 
Posty: 542
Dołączył(a): poniedziałek 30 marca 2009, 19:51

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Borys_q » piątek 24 lipca 2015, 04:01

Czytales wywod o rozrzadzie?
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód zostawia się na luzie czy biegu (jedynce) ?

Postprzez Zakopower » piątek 24 lipca 2015, 10:43

Po to jest ręczny, żeby zostawiać auto na ręcznym, a nie na biegu. Jak się ma sprawny ręczny to ani nie przymarznie linka, ani nic się nie zablokuje.
A jak się ma niesprawny to do mechanika, a nie udzielać rady, żeby zostawiać na biegu...
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości