Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez Ranger97 » sobota 27 grudnia 2014, 10:10

Witam, zbliża się lekcja pierwsza w wybranym OSK. Pytanie mam następujące. Czy redukując biegi np z 5 i niżej trzeba dodawać gazu między biegami? Chodzi o to, że np zbliżając się do świateł (widzę, że są daleko ale czerwone) można zrobić to tak: sprzęgło>redukcja>puszcza sprzęgło i znowu sprzęgło>redukcja>puszcza sprzęgło, i tak coraz niższe biegi. Można tak bez gazu?
Ranger97
 
Posty: 11
Dołączył(a): poniedziałek 06 stycznia 2014, 18:41

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez Makabra » sobota 27 grudnia 2014, 10:48

Powinno się bez gazu. Widząc czerwone schodzenie z 5 biegu co jeden bieg aż do 1 jest bez sensu, męczysz skrzynie biegów i sprzęgło. Wystarczy na 5 biegu dojechać i zatrzymać auto, ewentualnie trochę dohamować i zredukować do 3 i na tym biegu auto zatrzymać.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez Ranger97 » sobota 27 grudnia 2014, 11:54

A jak to jest z dojeżdżaniem i redukcją np z 4 lub 5 biegu na 2? Można tak? Czy to jakoś szkodzi? Dzięki za odp.
Ranger97
 
Posty: 11
Dołączył(a): poniedziałek 06 stycznia 2014, 18:41

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez Anett » sobota 27 grudnia 2014, 11:57

Przyhamowujesz do odpowiedniej prędkości i redukujesz- można

Na kursie cie wszystkiego nauczą
Anett
 
Posty: 952
Dołączył(a): sobota 13 października 2012, 20:44
Lokalizacja: Wa-wa

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez rafal5757 » niedziela 04 stycznia 2015, 15:00

Jeżeli jest taka możliwość moim zdaniem lepiej redukować biegi o jeden niżej przy odpowiednich obrotach silnika.
Havranek - Nauka Jazdy Warszawa
Jazdy doszkalające Warszawa
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez Makabra » niedziela 04 stycznia 2015, 19:55

rafal5757 napisał(a):Jeżeli jest taka możliwość moim zdaniem lepiej redukować biegi o jeden niżej przy odpowiednich obrotach silnika.


Szkoda docisku sprzęgła na tyle redukcji.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Redukcja. Pierwsza lekcja OSK.

Postprzez jerzye46 » środa 28 stycznia 2015, 03:31

Nie ma znaczenia dla skrzyni biegów czy zredukujesz z 5 na 1 czy po kolei o jeden niżej. Z punktu widzenia samej skrzyni biegów nie ma czegoś takiego jak redukcja... jest tylko zmiana biegu. Przesuwając drążek zmiany biegów przestawiasz mechanizm, który rozłącza aktualne dwa koła zębate na wałkach i łączy następne, które wybierzesz.
Jednak z punktu widzenia trwałości całego układu napędowego nie opłaca się zmniejszać ich po kolei, ponieważ szybciej zużyje ci się docisk sprzęgła, okładziny cierne i łożysko oporowe. No chyba, że nie masz hamulców i to jedyne wyjście by bez urazu dla skrzyni biegów wyhamować pojazd.
Jak dojeżdżasz na piątce do świateł to po prostu puść gaz, a jak już będziesz czuł, że samochód bardzo zwolnił i na zbyt wysokim biegu silnik zaraz zacznie szarpać i się dusić to wciśnij sprzęgło i resztę wyhamuj hamulcem.

Jednak jeżeli już naprawdę musisz tak robić to pomiędzy tymi redukcjami wciskaj lekko gaz, żeby wyrównać prędkość obrotową silnika ze skrzynią, bo inaczej przy obrotach jakie ma silnik przy normalnej jeździe (nie kiedy redukujesz bieg bo jedziesz za wolno dla danego biegu) będziesz za każdym razem czuł szarpnięcie bo zmieniając na niższy bieg koła będą nagle rozpędzały silnik do wyższych obrotów zamiast ciebie z racji innego przełożenia.
Na kursach nikt nie powinien cię tak uczyć, ponieważ takie hamowanie silnikiem nie jest ani ekonomiczne z punktu widzenia zużycia sprzęgła ani sportowe. Rajdowiec nie będzie tracił czasu na hamowanie biegami po kolei tylko użyje mocno hamulca i wrzuci odpowiednio niższy bieg. Oczywiście pomijając skrzynie sekwencyjne, gdzie zmiana ich po kolei jest jedynym możliwym wyjściem. ;)
jerzye46
 
Posty: 34
Dołączył(a): środa 10 września 2014, 01:30


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości