Rozmiar opon a masa auta.

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez Lewy » poniedziałek 27 grudnia 2010, 23:30

Witam. Mam małe pytanko na które nie ma odpowiedzi w szukajce. Mianowicie czy wielkość opon (głownie większy profil opony niz fabrycznie) ma znaczący wpływ na trakcje. Pytam ponieważ odnoszę wrażenie iz od kiedy mam oponki 175/70 R13 (a fabrycznie 155/70) to auto jak by pływało w śnieżnych koleinach.
B- 18.04.08
C- 25.08.09
C+E- 3.12.09
Avatar użytkownika
Lewy
 
Posty: 164
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 19:29
Lokalizacja: okolice Wejherowa

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez drowN » wtorek 28 grudnia 2010, 00:16

Większy wpływ będzie miała szerokość opony, bieżnik oraz stan jego zużycia, niższy profil opony może co najwyżej nieco pogorszyć wrażenia związane z tłumieniem drgań, no i przy bardzo niskim profilu można sobie uszkodzić felgi.
Być może mylisz pojęcia szerokości i profilu, dla wyjaśnienia:
Obrazek
A3 1.6i 101 KM
Civic 6gen 1.4iS 90 KM + podtlenek LPG
Avatar użytkownika
drowN
 
Posty: 43
Dołączył(a): sobota 15 maja 2010, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez annubis17 » wtorek 28 grudnia 2010, 00:29

drowN napisał(a): niższy profil opony może co najwyżej nieco pogorszyć wrażenia związane z tłumieniem drgań, [/img]

Niższy profil może cholernie mocno pogorszyć tłumienie drgań robiąc nawet z wygodnej limuzyny taczkę w stylu golfa i pochodnych niemieckich.
Citroen XM 2.1D Obrazek Lancia Kappa 2.0t Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
annubis17
 
Posty: 253
Dołączył(a): sobota 25 kwietnia 2009, 13:39
Lokalizacja: koszalin

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez Borys68 » wtorek 28 grudnia 2010, 09:13

Ahoj!
Lewy napisał(a):Pytam ponieważ odnoszę wrażenie iz od kiedy mam oponki 175/70 R13 (a fabrycznie 155/70) to auto jak by pływało w śnieżnych koleinach.

Na chłopski rozum - węższe opony wcinały się w śnieg, a szersze po nich "pływają".
A jest szkoła myślenia zalecająca na zimę węższe opony - właśnie po to, aby się "wcinać" w śnieg.
Bardziej naukowo - masz teraz niższy nacisk jednostkowy.
Borys
PJ ("1.06"; "78") odebrane 4.V.2009
Borys68
 
Posty: 1057
Dołączył(a): czwartek 23 kwietnia 2009, 06:22
Lokalizacja: Warszawa-Bielany, Rzeczpospolita Polska

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez Lewy » wtorek 28 grudnia 2010, 12:43

Borys68 napisał(a):Ahoj!
Lewy napisał(a):Pytam ponieważ odnoszę wrażenie iz od kiedy mam oponki 175/70 R13 (a fabrycznie 155/70) to auto jak by pływało w śnieżnych koleinach.

Na chłopski rozum - węższe opony wcinały się w śnieg, a szersze po nich "pływają".
A jest szkoła myślenia zalecająca na zimę węższe opony - właśnie po to, aby się "wcinać" w śnieg.
Bardziej naukowo - masz teraz niższy nacisk jednostkowy.
Borys


No to wszystko jasne. Rzeczywiście nie takie skomplikowane. No to strzeliłem sobie gola gdyż byłem pewny ze czym szersze opony to lepsza przyczepność.No nic, TEMAT DO ZAMKNIĘCIA
B- 18.04.08
C- 25.08.09
C+E- 3.12.09
Avatar użytkownika
Lewy
 
Posty: 164
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 19:29
Lokalizacja: okolice Wejherowa

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez qwer0 » wtorek 28 grudnia 2010, 16:20

No to strzeliłem sobie gola gdyż byłem pewny ze czym szersze opony to lepsza przyczepność

Wszystko zalezy od podloza. Zeby sie wezsza wgryzala, to zacznijmy od tego, ze musi miec sie w co wgryzc. Bo jak jezdzisz po odsniezonych drogach, to szerszy kapec to lepsza przyczepnosc. Podobnie na kazdym innym podlozu, w ktorym roznica szerokosci opony nie bedzia miala wplywu na jej wgryzanie sie lub nie.
IMHO do normalnej jazdy po drogach, a nie jazdy sportowej po bezdrozach (lub po drogach z nawierzchnia, po ktorej jezdzi sie jak po bezdrozu, gdzie stosuje sie bardzo waskie opony z kolcami, ale to zupelnie inny temat niz 2cm wezszy kapec), wezszy kapec nie ma sensu i nie zda egzaminu.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez oskbelfer » niedziela 30 stycznia 2011, 14:20

qwer0 ja mam nieco odmienne zdanie od Ciebie - proponuję poeksperymentować troszkę z różnymi szerokościami i profilami opon, tym samym pojazdem w różnych warunkach drogowych, a następnie zabierać głos :) czy szerokość opon ma znaczenie czy też nie :)

Jak zrobisz to na conajmniej 6 kompletach opon - to wtedy możemy pogadać - a wątpię żebyś niał takie możliwości :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez qwer0 » niedziela 30 stycznia 2011, 14:24

Alez oczywiscie, ze szerokosc opony ma znaczenie, nie twierdze inaczej.
Tylko czy zalozenie wezszego kapcia np w dniuu dzisiejszym przyniesie korzysci? Nie. Wezszy kapec na asfalcie to gorsza przyczepnosc i dluzsza droga hamowania.
Twierdzisz inaczej?
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez BOReK » niedziela 30 stycznia 2011, 19:03

Z praw fizyki dość jasno wynika, że siła tarcia (a więc przyczepność) nie zależy od powierzchni styku, tylko od nacisku i współczynnika tarcia (czyli rodzaju powierzchni). Na czym więc opierasz swoje twierdzenie?
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez qwer0 » niedziela 30 stycznia 2011, 20:26

A to zaloz do samochodu kola o szerokosci kol od roweru i zobacz jak to bedzie jezdzilo.

Szeroki kapec na zakretach daje znacznie lepsza stabilnosc i doswiadczenia wiem, ze spisuja sie lepiej od waskich.
Wezsza opona spisze sie jedynie na konkretnym rodzaju podloza. Da to lepsza przyczepnosc, ale tylko gdy auto stoi, lub w czasie jazdy na podlozu, do ktorego zaleca sie waskie opony. Na asfalcie zakladanie wezszego kapcia nie ma sensu, a juz na pewno nie odczujemy w warunkach drogowych roznicy o jeden rozmiar.
Co do drogi hamowania - im szersza tym lepsze hamulcowanie.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez Cyberix » niedziela 30 stycznia 2011, 22:38

Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez oskbelfer » poniedziałek 31 stycznia 2011, 15:57

qwer0 poczytałeś sobie troszkę z linków od Cyberixa - i teraz pytanie czy zweryfikowałeś swoje twierdzenia :)?
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez qwer0 » poniedziałek 31 stycznia 2011, 20:54

No np z pierwszego linku:

Jakie są konsekwencje używania węższych opon?

* lepsza przyczepność na śniegu,
* mniejsze ryzyko aquaplaningu,
* dłuższa droga hamowania,
* gorsza przyczepność na zakrętach.

Cos sie nie zgadza??
Gorsza przyczepnosc na zakretach, dluzsza droga hamowania, lepsza przyczepnosc na sniegu.
Wezsza opona spisze sie jedynie na konkretnym rodzaju podloza. Da to lepsza przyczepnosc, ale tylko gdy auto stoi, lub w czasie jazdy na podlozu, do ktorego zaleca sie waskie opony. Na asfalcie zakladanie wezszego kapcia nie ma sensu, a juz na pewno nie odczujemy w warunkach drogowych roznicy o jeden rozmiar.
Co do drogi hamowania - im szersza tym lepsze hamulcowanie.


Cos sie nie zgadza?
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez maryann » wtorek 01 lutego 2011, 11:37

oskbelfer napisał(a):proponuję poeksperymentować troszkę z różnymi szerokościami i profilami opon, tym samym pojazdem (...) na conajmniej 6 kompletach opon
Ja dla przekory przejeździłem jednym samochodem z pięć rodzajów opon(2 zimówki i 3 letnie) ale jednego rozmiaru- jedyna różnica to producent; i oczywiście model. Najlepiej prosto w koleinach trzymały się Dębickie- w zasadzie bez wpływu na stabilność można było jeździć od lewej do prawej. Tragedia była, kiedy wrzuciłem używane Michelinki- bałem się piątke wrzucić...
A co dopiero, gdyby rozmiary zmieniać i porównywać!
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3358
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rozmiar opon a masa auta.

Postprzez BOReK » wtorek 01 lutego 2011, 14:49

Taaaaak, jak ktos używa wskazanej nomenklatury (hamulcowanie?), to wskazuje na duża wiarygodność twierdzeń. Ja tylko podałem co wynika z praw fizyki, w przypadku kół rowerowych jest to niska stabilność samych kół (wąziutka podstawa) i podatność zwłaszcza na naprężenia boczne podczas zakrętu - wąskie koło może się zwyczajnie złamać zanim straci przyczepność.

Problem z popularnymi poglądami jest taki, że są wszędzie i trudniej zweryfikować ich prawdziwość, bo i czysto naukowych dowodów nigdzie jakoś widać. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 16 gości