prędkość a bieg

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: prędkość a bieg

Postprzez Kamasek » piątek 22 czerwca 2012, 15:26

Jeśli ty Cman na zimnym silniku ciągniesz pod odcinkę to nie chciałbym kupić od ciebie auta...
5.06.2012r.-prawko zdane za pierwszym podejściem
Obrazek
Kamasek
 
Posty: 348
Dołączył(a): wtorek 05 lipca 2011, 06:43

Re: prędkość a bieg

Postprzez cman » piątek 22 czerwca 2012, 15:40

A Ty skąd nagle zimny silnik wymyśliłeś?...
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prędkość a bieg

Postprzez oskbelfer » piątek 22 czerwca 2012, 16:24

cman - a cóż to za róznica, samochód osobowy a samochód cięzarowy ? Twoje porady dotyczace techniki zmiany biegów są bardzo nowatorskie i pozwolisz, że się z nimi nie zgodzę :)

Po co producenci tworzą skrzynie np 6 biegowe ? Tobie przecież wystarczają góra trzy biegi ?

Interesującym jest również dlaczego instrukcje obsługi pisane przez producentów nie zalecają "stylu jazdy" jaki Ty tutaj propagujesz ?

Inna kweswtią jest to że Ty czasami jakieś "cuda wymyślasz" i chcesz coś udowodnić --- kiedyś w jakims watku pisałeś jak to wspaniale w zimie jeżdzi się na oponach letnich, potem uskuteczniałeś wywody dotyczące zniesienia limitów prędkości, teraz "piejesz" jak to z 1 zmieniasz na 5.

Moim zdaniem "żyłowanie" auto na jedynce po to by wbić potem czwórkę jest bezsensem :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: prędkość a bieg

Postprzez cman » piątek 22 czerwca 2012, 16:40

oskbelfer napisał(a):cman - a cóż to za róznica, samochód osobowy a samochód cięzarowy ?

Czasami lub nawet często dosyć duża. Mogąca zmieniać w sposób diametralny omawiane zagadnienia, na przykład z racji zupełnie innych różnic w przełożeniach i zakresach użytecznych obrotów silników.


oskbelfer napisał(a):Twoje porady dotyczace techniki zmiany biegów są bardzo nowatorskie i pozwolisz, że się z nimi nie zgodzę :)

Ależ oczywiście, że pozwolę, ja na wszystko pozwalam...


oskbelfer napisał(a):Po co producenci tworzą skrzynie np 6 biegowe ?

Po to, żeby z nich korzystać.


oskbelfer napisał(a):Tobie przecież wystarczają góra trzy biegi ?

Pseudopytanie sugerujące nieprawdę - w związku z tym pozwolę sobie na nie nie odpowiedzieć.


oskbelfer napisał(a):Interesującym jest również dlaczego instrukcje obsługi pisane przez producentów nie zalecają "stylu jazdy" jaki Ty tutaj propagujesz ?

Zamieść tutaj konkretne przykłady, to wtedy "zainteresuję" się tym razem z Tobą.


oskbelfer napisał(a):Inna kweswtią jest to że Ty czasami jakieś "cuda wymyślasz" i chcesz coś udowodnić --- kiedyś w jakims watku pisałeś jak to wspaniale w zimie jeżdzi się na oponach letnich, potem uskuteczniałeś wywody dotyczące zniesienia limitów prędkości, teraz "piejesz" jak to z 1 zmieniasz na 5.

Masz coś rzeczowego do napisania? Pisz. Bełkot zachowaj dla siebie.


oskbelfer napisał(a):Moim zdaniem "żyłowanie" auto na jedynce po to by wbić potem czwórkę jest bezsensem :)

Dlaczego?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prędkość a bieg

Postprzez oskbelfer » piątek 22 czerwca 2012, 17:29

cman napisał(a):
oskbelfer napisał(a):cman - a cóż to za róznica, samochód osobowy a samochód cięzarowy ?

cman napisał(a):Czasami lub nawet często dosyć duża. Mogąca zmieniać w sposób diametralny omawiane zagadnienia, na przykład z racji zupełnie innych różnic w przełożeniach i zakresach użytecznych obrotów silników

Naprawdę cman ? Przecież jak jedziesz swoim atem na 1dynce prawie do odcięcia, to i MANEM TGXem możesz zrobic to samo :)

oskbelfer napisał(a):Twoje porady dotyczace techniki zmiany biegów są bardzo nowatorskie i pozwolisz, że się z nimi nie zgodzę :)

cman napisał(a):Ależ oczywiście, że pozwolę, ja na wszystko pozwalam...:)


Dziękuje za łaskawość :)

oskbelfer napisał(a):Po co producenci tworzą skrzynie np 6 biegowe ?

cman napisał(a):Po to, żeby z nich korzystać.


Bingo Cman


oskbelfer napisał(a):Tobie przecież wystarczają góra trzy biegi ?

cman napisał(a):Pseudopytanie sugerujące nieprawdę - w związku z tym pozwolę sobie na nie nie odpowiedzieć.


Czyżbyś w związku z tym jezdził ze zmianą biegów po kolei 1-2-3-4-5-6, a tylko od czasu do czasu ruszał z 1 a potem właczał 5?


oskbelfer napisał(a):Interesującym jest również dlaczego instrukcje obsługi pisane przez producentów nie zalecają "stylu jazdy" jaki Ty tutaj propagujesz ?

cman napisał(a):Zamieść tutaj konkretne przykłady, to wtedy "zainteresuję" się tym razem z Tobą.

instrukacje osobowych fordów, renault, toyota, volvo, suzuki, mazda, polonez, fiat 126p, nissan - w żadnej nie widziałem zapisu aby z 1 wskakiwać np na 4 bieg :)

Chętnie zobaczyłbym instrukcje w której producent coś takiego proponuje i wychwala jak Ty to czynisz w swoich postach :)


oskbelfer napisał(a):Inna kweswtią jest to że Ty czasami jakieś "cuda wymyślasz" i chcesz coś udowodnić --- kiedyś w jakims watku pisałeś jak to wspaniale w zimie jeżdzi się na oponach letnich, potem uskuteczniałeś wywody dotyczące zniesienia limitów prędkości, teraz "piejesz" jak to z 1 zmieniasz na 5.

cman napisał(a):Masz coś rzeczowego do napisania? Pisz. Bełkot zachowaj dla siebie.


Rzeczowo to napisze że piszesz bzdury :) Ale cóż forum to forum, każdy pisze co chce :)

oskbelfer napisał(a):Moim zdaniem "żyłowanie" auto na jedynce po to by wbić potem czwórkę jest bezsensem :)

cman napisał(a):Dlaczego?

No właśnie dlatego że to bezsens :)

Cman czy Ty zawsze ruszasz "z ogniem na 1", a potem właczasz 4 bieg ? Czy tylko tutaj tak piszesz, żeby coś napisać :) ?

A jeśli tak to czy uważasz że jest to prawidłowa technika kierowania pojazdem :)?
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: prędkość a bieg

Postprzez cman » piątek 22 czerwca 2012, 17:43

Zadam Ci jedno proste, krótkie pytanie i mam nadzieję, że otrzymam rzeczową odpowiedź (i w końcu mnie oświeci i przestanę pisać głupoty).

Tym oto samochodem: http://www.audiklub.org/dane/a3/8l/a3_1.8t_150.html chcę się rozpędzić najbardziej dynamicznie jak to tylko możliwe do 60 km/h (chyba wolno, prawda?), a następnie jechać ze stałą prędkością 60 km/h na 5 biegu (też chyba wolno, prawda?). Przy jakich prędkościach obrotowych silnika lub prędkościach jazdy mam zmieniać biegi z jakich na jakie?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prędkość a bieg

Postprzez szymon1977 » piątek 22 czerwca 2012, 17:48

oskbelfer napisał(a):Cman czy Ty zawsze ruszasz "z ogniem na 1", a potem właczasz 4 bieg ? Czy tylko tutaj tak piszesz, żeby coś napisać ?
Jeżeli Ci to nie robi różnicy to szymon1977 już opisał sytuację, w której się tak robi.
szymon1977 napisał(a):A teraz przedstawię jeden z niezapomnianych samochodów.

Przybliżone prędkości maksymalne na biegach:
I - 95 km/h
II - 125 km/h
III - 150 km/h
IV - 175 km/h
V - 200 km/h

A teraz sytuacja na drodze:
Główną jedzie sznur samochodów z prędkością 70-80 km/h. Niewielka przerwa. Więc jedynka i gaz w podłogę. Po około 4-5 s jadę z prędkością 80 km/h. Cały czas na I biegu. Wyjechałem bezpiecznie z podporządkowanej.
-----
oskbelfer napisał(a):cman - a cóż to za róznica, samochód osobowy a samochód cięzarowy ?
Jeżeli Cię to interesuje dla szymona1977 to żadna różnica. Zwłaszcza w ciężarówce szymon1977 przeskakuje nawet po kilka biegów, zależnie od sytuacji. Bardzo rzadko się zdarza, żeby szymon1977 rozpoczynał jazdę ciężarówką od I biegu i przyspieszając przechodził przez wszystkie biegi po kolei.
-----
cman napisał(a):...chcę się rozpędzić najbardziej dynamicznie jak to tylko możliwe do 60 km/h (chyba wolno, prawda?), a następnie jechać ze stałą prędkością 60 km/h na 5 biegu (też chyba wolno, prawda?). Przy jakich prędkościach obrotowych silnika lub prędkościach jazdy mam zmieniać biegi z jakich na jakie?
Mogę ja odpowiedzieć? Jeżeli na I biegu osiąga 60 km/h to najprawdopodobniej do 60 km/h będziesz musiał przyspieszyć właśnie na I biegu. A później możesz robić co chcesz. Możesz wrzucić V bieg od razu, albo wszystkie biegi po kolei.
Ostatnio zmieniony piątek 22 czerwca 2012, 18:37 przez szymon1977, łącznie zmieniany 1 raz
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: prędkość a bieg

Postprzez garrik » piątek 22 czerwca 2012, 19:18

Cman, po co prowokujesz? Wyraziłeś swoje zdanie, myślę, że kto chciał to zrozumiał twoje stanowisko.

@tomciopaluch188 - przeczytaj od początku do końca co pisał cman i szymon to może w końcu zrozumiesz. Cman jest zasadniczy i konkretny, jeśli ktoś napisze, że "biegi zawsze trzeba zmieniać sekwencyjnie bo wtedy osiągamy najlepsze przyśpieszenie" to musisz liczyć się z tym, że to zaneguje, bo nie zawsze i w każdej sytuacji to prawda.

Będzie to prawda, jeśli chcesz rozpędzić się do prędkości maksymalnej samochodu w jak najkrótszym czasie
Nie będzie to prawda, jeśli po prostu chcesz rozpędzić się do prędkości 50-70 km/h w jak najkrótszym czasie a później jechać z tą prędkością zużywając jak najmniej paliwa - rozpędzasz się wtedy kolejno 1-2 a następnie wrzucasz bieg na którym kontynuujesz jazdę, czyli np. 5. Przykład z 1-5 to przejaskrawienie ale nie ma technicznych przeszkód, żeby mocnym samochodem nie zrobić czegoś takiego jeśli przełożenie na to pozwala.

@oskbelfer - mam wrażenie, że doskonale rozumiesz co stara się przekazać cman i ferment siejesz tylko dla sportu
garrik
 
Posty: 165
Dołączył(a): środa 14 marca 2012, 13:37

Re: prędkość a bieg

Postprzez cman » piątek 22 czerwca 2012, 19:37

garrik napisał(a):Cman, po co prowokujesz?

Dla sportu. ;) Nie no, tak poważnie, to po prostu usiłuję wyciągnąć od kolegi jakieś sensowne uzasadnienia tego o czym pisał. Zamiast tego, po raz kolejny dostaję dawkę słowotoku, w wersji objętościowej x2, no więc cóż można napisać...


garrik napisał(a):Przykład z 1-5 to przejaskrawienie ale nie ma technicznych przeszkód, żeby mocnym samochodem nie zrobić czegoś takiego jeśli przełożenie na to pozwala.

Cieszę się, że ktoś to wreszcie zauważył. :) To był właśnie jaskrawy przykład do pokazania / wzmocnienia tego, o czym pisałem odpowiadając w tamtym poście. W rezultacie zaczęła się zmasowana ofensywa, w ramach której wmawia mi się, że ja zawsze tak jeżdżę, że katuję silnik, że niszczę skrzynię biegów, że pałuję zimny silnik...
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prędkość a bieg

Postprzez lith » piątek 22 czerwca 2012, 19:52

tomciopaluch188 napisał(a):Kto o zdrowych zmysłach przeskakuje biegi????????????

Myślę, że masa kierowców. Ja już na kursie w ten sposób jeździłem i się dopytywałem.

tomciopaluch188 napisał(a):Właśnie jak chce max przyspieszyc to 1 krece do 5000-5500 i 2, 3, 4, 5

No i jak przy tych 5400 na 2 biegu osiągniesz prędkość docelową to będziesz po kolei zmieniał na 5tkę, czy od razu tę 5tkę wrzucisz
tomciopaluch188 napisał(a):przeciez jak na 1 dobije do 7000 to juz od tych 5500 bedzie auto tylko wyło a przyspieszenie zmaleje i co wbije 5 to bete mial 2000 obrotów.

No dokładnie. O to właśnie chodzi. Poza tym żeby była okazja do 'przeskoczenia biegu' wcale nie trzeba kręcić pod odcinkę.
tomciopaluch188 napisał(a):Normalnie to ja jezdze tak ze zmieniam bieg na wyższy przy 2200-3000 obrotach i staram sie jezdzic przy ok 2000 obrotach. Zresztą takie krecenie powyzej 3000 to ani nie jest ekonomiczne ani wygodne bo auto wyje jak zabijana krowa.

To weź sprawdź może czy dziury w tłumiku nie masz :D

tomciopaluch188 napisał(a):A tak poza tym jeżdżę eko. A spalanie mam od 9,3l w cyklu mieszanym z klimą do max 9,8-10l w mieście z klimą LPG, benzyny pali mi ok 7-8l.

Ja nie jeżdżę eko kiedy mi to nie po drodze, a palę podobnie o.O

Ok, ja dzisiaj trochę popatrzyłem na mój obrotomierz w czasie jazdy, zazwyczaj na 1 kręcę ponad 4k. Przy zmianie na 2 mam ok 3k, czyli akurat obroty przy których autko zaczyna się sensownie zbierać. No i jak mam pusto przed sobą to na 2 ciągnę w okolice 'docelowej' i zmieniam na 4-5. Chyba, że 2 okazuje sie mało to przerzucam na 3, a potem przeskakuję na 5. Oczywiście jak nie potrzebuję akurat przyspieszenia to nie ciągnę na wysokie niepotrzebnie tylko zmieniam szybciej.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: prędkość a bieg

Postprzez oskbelfer » piątek 22 czerwca 2012, 20:55

lith napisał(a):Ok, ja dzisiaj trochę popatrzyłem na mój obrotomierz w czasie jazdy, zazwyczaj na 1 kręcę ponad 4k. Przy zmianie na 2 mam ok 3k, czyli akurat obroty przy których autko zaczyna się sensownie zbierać. No i jak mam pusto przed sobą to na 2 ciągnę w okolice 'docelowej' i zmieniam na 4-5. Chyba, że 2 okazuje sie mało to przerzucam na 3, a potem przeskakuję na 5. Oczywiście jak nie potrzebuję akurat przyspieszenia to nie ciągnę na wysokie niepotrzebnie tylko zmieniam szybciej.


To lith może oprócz predkości obrotowej opisz jeszcze z jaka prędkością jedziesz w tych sytuacjach :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: prędkość a bieg

Postprzez motorspeeddriver » piątek 22 czerwca 2012, 22:03

cman napisał(a):
Gdyby nie było prawdą, to bym tego nie pisał.

Problem w tym, że napisałeś: "I oczywiście, im wyższy bieg, tym gorsze przyspieszenie", co zacytowałem, ponieważ to nieprawda, a teraz lawirujesz. Co tu jest mało konkretne?
Ja natomiast twierdzę, że w wielu pojazdach istnieje prędkość, powyżej której przyspieszenie na dwójce jest większe niż na jedynce. A to dlatego, że wtedy na dwójce możemy uzyskać większy moment siły przyłożony do kół, niż na jedynce. Jeśli piszę o maksymalnym momencie siły na kołach przy danej prędkości, to chyba oczywiste, że maksymalny w funkcji wybranego biegu, bo o tym rozmawiamy. A Ty dziecinadę o grzałkach...
No więc jeśli swoim samochodem chcesz możliwie najszybciej osiągnąć 100 km/h to robisz to na jedynce, czy jednak włączasz dwójkę, a może i trójkę? Mogę oczywiście policzyć prędkości, przy których należy zmieniać biegi, ale może sam dasz radę?
motorspeeddriver
 
Posty: 26
Dołączył(a): piątek 22 czerwca 2012, 08:17

Re: prędkość a bieg

Postprzez cman » piątek 22 czerwca 2012, 22:30

motorspeeddriver napisał(a):Problem w tym, że napisałeś: "I oczywiście, im wyższy bieg, tym gorsze przyspieszenie", co zacytowałem, ponieważ to nieprawda, a teraz lawirujesz. Co tu jest mało konkretne?

To:
cman napisał(a):(...) w tym wątku, którym zainteresowane są (mogą być) osoby, które nie rozumieją nawet za bardzo funkcji skrzyni biegów i uzyskiwanych dzięki niej przełożeń (zwróć uwagę na treść wypowiedzi osoby, do której kierowałem poruszoną przez Ciebie odpowiedź), tym bardziej nie wyciągną żadnych pożytecznych wniosków z tego, co napisałeś w powyższym cytacie. Moje jedno zdanie, banalne do zrozumienia i zapamiętania, o stopniu uproszczenia dokładnie pasującym do tematu i poziomu wątku, sprawdza się w przypadku prawie każdego samochodu w relacji biegów 1-2, 2-3, w większości samochodów także 3-4 i w wielu samochodach również 4-5 i 5-6, a w tych przypadkach, w których nie sprawdza się (zwłaszcza na wyższych biegach) w 100% zakresu prędkości obrotowych, to i tak sprawdza się prawie zawsze w ponad 90% zakresu.

Tak ciężko zrozumieć?


motorspeeddriver napisał(a):Ja natomiast twierdzę, że w wielu pojazdach istnieje prędkość, powyżej której przyspieszenie na dwójce jest większe niż na jedynce. A to dlatego, że wtedy na dwójce możemy uzyskać większy moment siły przyłożony do kół, niż na jedynce.

Skoro w wielu, to przedstaw proszę ze dwa, trzy, dołączając oczywiście przełożenia i wykresy momentu obrotowego.


motorspeeddriver napisał(a):Jeśli piszę o maksymalnym momencie siły na kołach przy danej prędkości, to chyba oczywiste, że maksymalny w funkcji wybranego biegu, bo o tym rozmawiamy.

Kiedy więc już wiadomo, to odpowiadając:
motorspeeddriver napisał(a):Może napisz jaki to samochód, który przy 60 km/h ma maksymalny moment siły na kołach na jedynce?

Prawie każdy, który jest w stanie osiągnąć 60 km/h na jedynce. Prawie, ponieważ mogą się znaleźć jakieś ewenementy potwierdzające regułę, ale przypuszczam, że wśród normalnych samochodów, takich jednak nie ma.
No ale Ty utrzymujesz, że znasz takich wiele, więc chętnie i ja bym je poznał.


motorspeeddriver napisał(a):No więc jeśli swoim samochodem chcesz możliwie najszybciej osiągnąć 100 km/h to robisz to na jedynce, czy jednak włączasz dwójkę, a może i trójkę? Mogę oczywiście policzyć prędkości, przy których należy zmieniać biegi, ale może sam dasz radę?

Bardzo bym prosił. I nie muszą być prędkości jazdy, wystarczą prędkości obrotowe silnika lub kół.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prędkość a bieg

Postprzez szymon1977 » piątek 22 czerwca 2012, 22:54

tomciopaluch188 napisał(a):...przeciez jak na 1 dobije do 7000 to juz od tych 5500 ... przyspieszenie zmaleje...
Być może, zmaleje. Tylko sprecyzuj jeszcze względem czego zmaleje. Bo nas interesuje osiągnięcie maksymalnego przyspieszenia pomiędzy tymi samymi prędkościami, z którymi poruszamy się naszym samochodem na jedynce pomiędzy 5500 - 7000 obr/min silnika. A w tych granicach na żadnym innym biegu niż na jedynce lepszego przyspieszenia (prawdopodobnie) nie uzyskamy.
-----
motorspeeddriver napisał(a):...100 km/h to robisz to na jedynce...
100 km/h na jedynce? Nie próbuj robić z nikogo idioty bo na razie robisz z samego siebie.
-----
tomciopaluch188 napisał(a):...powyzej 3000 ... auto wyje jak zabijana krowa.
Trudno powiedzieć co masz na myśli bez przejażdżki Twoim samochodem. Na szybko do głowy przychodzą mi:
- tuningowy układ dolotowy/wydechowy z allegro dodający za 50 pln 20% mocy i 30 % momentu obrotowego wpadający w rezonans,
- wycięty katalizator z zamiarem podobnym jak powyżej i efektem także jak powyżej,
- nadmierny luz na panewkach,
- odkręcona jakaś pierdoła pod maską,
- liść zassany do układu dolotowego.
Wszystkie powyższe niedociągnięcia warto usunąć i cieszyć się ładnie i równo brzmiącym, choć nieco głośniejszym na wysokich obrotach silnikiem. I z radością korzystać z osiągów jakie mamy do dyspozycji.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: prędkość a bieg

Postprzez motorspeeddriver » sobota 23 czerwca 2012, 00:31

cman napisał(a):
Skoro w wielu, to przedstaw proszę ze dwa, trzy, dołączając oczywiście przełożenia i wykresy momentu obrotowego.

Obrazek
Może jeden obrazek wystarczy?
motorspeeddriver
 
Posty: 26
Dołączył(a): piątek 22 czerwca 2012, 08:17

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości