prędkość a bieg

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderator: ella

prędkość a bieg

Postprzez cox » czwartek 16 grudnia 2010, 05:13

Hej, jestem młodym kierowcą i nurtuje mnie jedno, może głupie pytanie.
Otóż zmieniam biegi na wyczucie, wsłuchując się w pracę silnika. No i wychodzi mi z tego, że nie raz przy 30km/h jadę już na 3ce a przy 60km/h na czwórce. Auto mam od bardzo niedawna, jeżdżę głównie po mieście więc zawrotnych prędkości nie mam. Ale pytanie moje brzmi czy to normalne prędkości do zmiany biegów? A jeśli tak to patrząc relatywnie przy prędkości ok. 100km/h powinno braknąć mi biegu :lol:
cox
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 14 grudnia 2010, 03:18

Re: prędkość a bieg

Postprzez qwer0 » czwartek 16 grudnia 2010, 09:55

Ze robisz to na wyczucie to bardzo fajnie.
Spojrz jednak tez na obrotomierz, to co moze Ci sie wydawac juz za wysokimi obrotami (cos jakby tuz obok startorwal odrzutowiec :P ) , zapewne okaze sie dopiero polowa mozliwosci Twojego auta, albo i do polowy bedzie jeszcze sporo brakowalo ;) Dopoki nie zbraknie Ci zakresu na obrotomierzu to nie ma strachu :)
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prędkość a bieg

Postprzez lith » czwartek 16 grudnia 2010, 10:13

No, nie ma strachu, po prostu jak nie przyspieszasz to póki możesz spokojnie możesz trzymać wysokie biegi i niskie obroty. A jak już nie będziesz miał biegów w zapasie to obędziesz jechał na wyższych obrotach po prostu :) Więc spokojnie, to, że przy 60 km/h możesz wrzucić 5kę, nie oznacza, że nie pojedziesz na niej 160 :) Zakres obrotów jest dość szeroki :P
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7568
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: prędkość a bieg

Postprzez WojtekS » czwartek 16 grudnia 2010, 13:34

Jakim samochodem jeździsz, i jaki masz silnik? Dopiero wtedy można w miarę precyzyjnie odpowiedzieć na Twoje pytania.
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 193
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: prędkość a bieg

Postprzez fantomas » sobota 18 grudnia 2010, 09:58

Najlepiej jakbyś napisał przy jakich obrotach silnika zmieniasz biegi to wtedy bym mógł ocenić czy zmieniasz biegi dobrze czy nie .
fantomas
 
Posty: 1
Dołączył(a): sobota 18 grudnia 2010, 09:21

Re: prędkość a bieg

Postprzez maryann » sobota 18 grudnia 2010, 12:58

WojtekS napisał(a):Jakim samochodem jeździsz, i jaki masz silnik? Dopiero wtedy można w miarę precyzyjnie odpowiedzieć na Twoje pytania.
Jedyna mądra i konkretna wypowiedź; dopóki nie napiszesz jaki to samochód i jaki silnik, można opowiadać o biegach jak ślepiec o kolorach. W jednym samochodzie 30-40/h to zadanie drugiego biegu, w innym trzeciego. I jedno i drugie dobrze- zależy w czym.
Każda opinia najlepiej opisuje jej autora!
falsus in uno, falsus in omnibus
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3243
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: prędkość a bieg

Postprzez lith » sobota 18 grudnia 2010, 13:37

Przecież to nie zależy tylko od samochodu ale i od tego co chcemy w danej chwili robić. Akurat zakresy prędkości dla poszczególnych biegów bardzo się pokrywają i nie ma co dyskutować na jakim biegu jechać przy danej prędkości. Ja zrozumiałem pytanie inaczej- czy to, że się jeździ na wyższych biegach przy miejskich prędkościach jest ok i na czym w takim razie jeździć na trasie. I odpowiedź jest taka, że jak się skończą biegi to pozostaje podkręcać obrotami- a zakres obrotów jest przecież na tyle szeroki, że jeszcze można dużo wyciągnąć... tylko po prostu odpada już trzymanie się 2k obrotów. Swoją drogą dziwne, że 6 bieg to jeszcze nie standard.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7568
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: prędkość a bieg

Postprzez qwer0 » sobota 18 grudnia 2010, 13:41

Jedyna mądra i konkretna wypowiedź; dopóki nie napiszesz jaki to samochód i jaki silnik, można opowiadać o biegach jak ślepiec o kolorach. W jednym samochodzie 30-40/h to zadanie drugiego biegu, w innym trzeciego. I jedno i drugie dobrze- zależy w czym.

Nawet w maluchu przy 4 biegowej skrzyni da sie osiagnac setke, a kolega pisze, ze do setki zbraknie mu juz biegow... Na 4 biegu wyciaga 60km/h... O ile to nie samochod-zabawka, to smialo mozna strzelic w ciemno, ze kolega nie wykorzystuje mozliwosci swojego auta.

Swoją drogą dziwne, że 6 bieg to jeszcze nie standard.

He?
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prędkość a bieg

Postprzez Razor1990 » sobota 18 grudnia 2010, 16:05

lith napisał(a): Akurat zakresy prędkości dla poszczególnych biegów bardzo się pokrywają i nie ma co dyskutować na jakim biegu jechać przy danej prędkości.


Czyli Twoim zdaniem, 2 bieg w Audi R8 pokrywa się z przedziałem obrotów we Fiacie Seicento?
10.12.2008 - Egzamin praktyczny (+)
23.12.2008 - Plastik odebrany :)
Avatar użytkownika
Razor1990
 
Posty: 395
Dołączył(a): niedziela 17 lutego 2008, 21:20

Re: prędkość a bieg

Postprzez lith » sobota 18 grudnia 2010, 18:04

nie, moim zdaniem przy prędkości np. 60km/h w samochodzie X można mieć zarówno wrzuconą 2kę, 3kę, 4kę lub 5kę. A to który bieg akurat będzie najlepszy zależy od sytuacji (warunków, tego co robiliśmy przed chwilą tego co będziemy robić za moment)


@qwer0
Nie wiem czy chodzi Ci o to że to nie 'nie jest standardem',czy po co mi to :P
No wiele sprzedawanych autek ma 5 biegów, przy czym zazwyczaj piątka pozwala jechać na w miarę niskich obrotach powiedzmy w okolicach 70-90km/h. IMO standardem powinien być bieg na którym można by utrzymywać prędkość ~120-130km/h jednocześnie mając w miarę niskie obroty. I o ile mniej hałasu i spalonego paliwa.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7568
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: prędkość a bieg

Postprzez qwer0 » sobota 18 grudnia 2010, 18:52

No wiele sprzedawanych autek ma 5 biegów

No maja i beda mialy. Jak sie kupuje auto z 5 biegami, to bedzie mialo 5 biegow.
Ale 6 biegowy manual to obecnie standard, moje auto ma 7, a juz za kilka tygodni bedzie mialo 8 lat i 6 biegami dysponuje.
Jak sie kupuje cos kiepskiej klasy lub w kiepskiej wersji to bedzie mialo 5 biegow... baaaa, bedzie mialo szyby na korbke i mialo szyberdach zamiast klimy.
Ale czy klima i elektryczne szyby to nie standard? Pewnie, ze standard, a ze i takie auta sa do kupienia... No jak jest popyt to jest i podaz, ludzie chca koniecznie nowe auto w cenie porzadnego roweru to dostaja w tej cenie 5 biegow i korbki w drzwiach.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prędkość a bieg

Postprzez ks-rider » sobota 18 grudnia 2010, 19:01

Przedewszystkim nie jakim / z jakim silnikiem tylko jak starym ?

Nowe benzyniaki maja juz zupelnie inny maping zaplonu, bardziej podobny moment obrotowy do diesel'a ( he, he smiesznie brzemi - wiem ). Jezeli silnik nie dlawi sie ( nie ma " czkawki " ) to znaczy, ze daje rade, i tego musisz sie trzymac. Osobiscie wrzucam w moim diesel'u V - tke przy ciut ponad 50 m/h, VI - tke przy ciut ponad 60 km/h.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 2177
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: prędkość a bieg

Postprzez lith » sobota 18 grudnia 2010, 23:14

No możliwe... czyli po prostu mam pecha trafiać na same takie, które tych szóstek nie mają, mimo,że są z przedziału 100k+. I po prostu błędnie założyłem, że jak samochód ma milion poduszek, jakieś tempomaty, odtwarzacze dvd i inne ponad standardowe szmery bajery, a ma 5 biegów to wśród samochodów tańszych lepiej to nie wygląda. Nie chodzi mi o najtańsze atrapy, tylko takie samochody powiedzmy z średniej półki. Ale jak mówię- ja w tym nie siedzę, jak większość ma to tylko się cieszyć.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7568
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: prędkość a bieg

Postprzez WojtekS » niedziela 19 grudnia 2010, 12:58

ks-rider napisał(a):Przedewszystkim nie jakim / z jakim silnikiem tylko jak starym ?

Nowe benzyniaki maja juz zupelnie inny maping zaplonu, bardziej podobny moment obrotowy do diesel'a ( he, he smiesznie brzemi - wiem ). Jezeli silnik nie dlawi sie ( nie ma " czkawki " ) to znaczy, ze daje rade, i tego musisz sie trzymac. Osobiscie wrzucam w moim diesel'u V - tke przy ciut ponad 50 m/h, VI - tke przy ciut ponad 60 km/h.

:wink:


Chodziło mi o to, żeby kolega-autor wątku podał konkretnie, jaki ma silnik - wtedy można by spróbować znaleźć wykresy charakterystyki momentu obrotowego i doradzić możliwie konkretnie. Oczywiście pytanie, czy w samochodzie jest obrotomierz. Jeśli nie, to faktycznie nie ma co filozofować ponad to, co napisałeś.
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 193
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: prędkość a bieg

Postprzez qwer0 » niedziela 19 grudnia 2010, 13:34

I po prostu błędnie założyłem, że jak samochód ma milion poduszek, jakieś tempomaty, odtwarzacze dvd i inne ponad standardowe szmery bajery, a ma 5 biegów to wśród samochodów tańszych lepiej to nie wygląda.

To, ze auto nie ma 6 biegowej przekladni, nie znaczy, ze jest autem kiepskim.
Ale mowienie, ze w 2010roku 6 biegow to bardziej ewenement niz standard to brednie (yaris, clio - B klasa, merc A klasa i tez 6 biegow... Auta z najnizszej polki).

A wyposazenie, o ktorym mowisz mozna dostac w 10letnich autach. 11 poduszek, DVD, navi, kamera cofania - mamy to w 10letnich autach klasy D, np primera, laguna (bylo juz 6 biegow przy lepsiejszych silnikach).
Ze nie ma tego w podstawowej opcji - no pewnie, ze nie ma. Bo ludzie chca dobre auto w cenie porzadnego roweru. Placa malo, dostaja kiepskie wyposazenie.
jakieś tempomaty,

Zapomniales o centralnym zamku! Sorry, ale tempomat czy 6 biegow ma astra z reklamy za 46 600zl prosto z salonu. I to w bardzo podstawowej wesji.
W podstawie dostajemy tez 5 zaglowkow i 8 poduszek :P To co bylo w klasie wyzszej 10 lat temu, teraz jest w podstawie klasy C.
mimo,że są z przedziału 100k+.

Ohhh faktycznie, wyzsza polka... Dobierzesz wyposazenia do wyzej wspomnianej astry za 46 600zl i spokojnie przekroczysz 100 000zl.

To, ze podstawa auta kosztuje w salonie po 30 000, 50 000, 60 000zl to ja wiem. Ale zeby to mialo rece i nogi, podstawowe bajery, na pewno bedzie kosztowalo >100 000zl.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości