Wymiana oleju i filtra oleju

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Wymiana oleju i filtra oleju

Postprzez flashup » poniedziałek 29 grudnia 2008, 12:11

Witam!
Chciałbym sam wymienić olej i filtr oleju, nigdy tego nie robiłem, ale posiadam instrukcje "Ford escort i orion 90-99" w której opis jest następujący :

Wymiana
Olej należy wymieniać co 20 000 km w silniku benzynowym ośmiozaworowym (CVH), co 15 000 km w silniku benzynowym szesnastozawo-rowym i co 10 000 km w silniku wysokoprężnym albo co najmniej raz do roku (niezależnie od przebiegu). Podczas wymiany oleju silnik powinien być ciepty.
Zdjąć korek wlewu oleju do silnika (rys. 0.62).
Odkręcić korek spustu oleju w misce olejowej (V, rys. 0.63) i pozwolić na spłynięcie oleju do podstawionego uprzednio naczynia.
Oczyścić otwór spustu oleju w misce olejowej, wkręcić korek zaopatrzony w nową uszczelkę dokręcić go.
Wymienić filtr oleju (patrz następny opis) i wlać olej, nie przekraczając maksymalnego poziomu. Założyć korek wlewu oleju do silnika.
Filtr oleju
Filtr oleju należy wymieniać podczas każdej wymiany oleju w silniku.
Za pomocą specjalnego klucza do filtrów odkręcić i wyjąć filtr oleju (F, rys. 0.63).
Oczyścić powierzchnię przylegania uszczelki filtru oleju na silniku, powlec uszczelkę nowego filtru olejem i przykręcić go.
Dokręcić filtr ręką zgodnie z instrukcją podaną na jego obudowie. Sprawdzić poziom i w razie potrzeby uzupełnić ilość oleju w misce olejowej.


Pytanie :
Czy te informacje wystarczą mi abym sam wymienił te rzeczy? czy może lepiej posłużyć się mechanikiem ?
Ford Escort 1.6 90KM B+G 93r.
flashup
 
Posty: 26
Dołączył(a): wtorek 15 lipca 2008, 11:37

Postprzez Neurot » poniedziałek 29 grudnia 2008, 12:21

Tak, opis jest raczej ok. Nie wiem tylko czy trzeba będzie od razu dawać nową uszczelkę, ale na "wszelaki pożarny słuczaj" miej ja przy sobie :)

Wlej nowy olej sprawdzając bagnetem jego poziom.
Po skończonej robocie (wymienieniu filtru i oleju) odpal silnik, daj mu popracować z 2,3 min. potem sprawdź poziom oleju i ew. go uzupełnij.
Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży
Obrazek
Avatar użytkownika
Neurot
 
Posty: 308
Dołączył(a): wtorek 08 lipca 2008, 07:37
Lokalizacja: Białystok

Postprzez marcij » poniedziałek 29 grudnia 2008, 12:51

Trudniej o bardziej lopatologczny opis. Co do wymiany uszczelki to faktycznie moze byc niekonieczna.Jesli jednak go nie rozumiesz , to pytaj gdzie masz watpliwosci. I moze na wszelki wypadek zarezerwuj sobie troche wiecej czasu na robote.

I jeszcze jedna niewspomniana sprawa. Korek (jesli jest orginalny) to jest magnetyczny , jesli zebraly sie na nim jakies opilki metalu , to nalezy je usunac szmatka. Jesli jest ich wiecej , to nalezy myslec o sprzedazy samochodu ;P
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez flashup » poniedziałek 29 grudnia 2008, 12:57

Posiadam już Filtr oleju i uszczelkę korka miski olejowej, teraz pytanie ile mam zakupić tego oleju? ile może sie zmieścić w moim silniku? 5l wystarczy?
Ford Escort 1.6 90KM B+G 93r.
flashup
 
Posty: 26
Dołączył(a): wtorek 15 lipca 2008, 11:37

Postprzez mati89tczew » poniedziałek 29 grudnia 2008, 13:12

zaleznie od pojemnosci silnika ale 5 powinna styknąć
mati89tczew
 
Posty: 55
Dołączył(a): czwartek 02 sierpnia 2007, 20:00
Lokalizacja: Tczew

Postprzez Ad_aM » poniedziałek 29 grudnia 2008, 13:18

I nie wlewaj całej bańki od razu :wink: Jeszcze powinno Ci zostać :wink:
Kat. B 21 IV 2006 -> Zdane za pierwszym podejściem :)
Kat. C -> może zrobię? :)

Daewoo Nexia :)
Ad_aM
 
Posty: 851
Dołączył(a): piątek 21 kwietnia 2006, 15:22
Lokalizacja: Łódź

Postprzez modzel » poniedziałek 29 grudnia 2008, 14:14

mati89tczew napisał(a):zaleznie od pojemnosci silnika ale 5 powinna styknąć


w instrukcji powinno być myślę i w silniku i w skrzyni
modzel
 
Posty: 543
Dołączył(a): poniedziałek 24 marca 2008, 13:25
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez marcij » wtorek 30 grudnia 2008, 12:38

5 wystarczy napewno, poszukaj , bo mozliwe ze wchodzi tam 3,5 i wtedy wystarczy Ci banka 4 litrowa.
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez lled3 » czwartek 01 stycznia 2009, 10:28

dodam tylko że:

- bardzo dobrze, że sam bierzesz się za wymianę :)

- przed wymianą rozgrzej trochę silnik - daj mu popracować parę min, szczególnie przy obecnych temperaturach. Moża się zastanawiac, jesli auto stoi z dzień w garażu na kanale ... olej spłynie szybciej, i więcej. Uważaj, bo będzie ciepły ;)

- zaopatrz się w klucz by odkręcić korek w misce olejowej. możesz tam mieć coś nitypowego, jakąś gwazdkę, czy kwadrat. U mnie kwadrat odkręca się klamką ;) jak przedtem jakiś (*&%^&*( dokręcił go bez wyczucia - możesz mieć problemy by go odkręcić - bez dźwigni się nie obejdzie

- ja nigdy nie wymieniam uszczelki, jeśli stwierdzę, że jest dobra. Mimo ew. zaleceń.

- ilość oleju zależy od silnika - poczytaj w necie, instrukcji.

- olej, wybierz odpowiedni ! nie wiem co masz za autko, ale jak nowsze konstrukcyjnie od poloneza, nie wlewał bym tam nic gorszego jak 5W30. Lepsze są takie, które na początku mają 0, a na końcu 40, 50 ... uważaj na podróbki. Najczesciej podrabianym olejem jest mobil. Polecam elfa ;) czyli SYNTETYK

- poszukaj w necie o wymianach oleju - szybko trafisz na art. który ich ... nie zaleca, a wrecz mowi, ze to szkodzi silnikowi. Ja wymieniam w zwiazku z tym olej rzadziej, niz zaleca to producent. Zaleca co 30 - wymianiam nie czesciej niz 45(a to i tak tylko dlatego bo sie nudze :P, i potrzebuje olej np. do pilarki łancuchowej ;]). Oczywiscie rzadsze wymianianie tylko przy założeniach, że lejesz dobry SYNTETYK

- uszczelkę filtra posmaruj olejem, przed dokręceniem. Dokręcaj TYLKO ręką - i też z wyczuciem.

- zalej do max. wlacz silnik, zostaw go na 2-3 min. sprawdz poziom. dolej. ;)
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez zgoda » czwartek 01 stycznia 2009, 13:21

lled3 napisał(a):- olej, wybierz odpowiedni ! nie wiem co masz za autko, ale jak nowsze konstrukcyjnie od poloneza, nie wlewał bym tam nic gorszego jak 5W30. Lepsze są takie, które na początku mają 0, a na końcu 40, 50 ... uważaj na podróbki. Najczesciej podrabianym olejem jest mobil. Polecam elfa ;) czyli SYNTETYK


Lepkość i gęstość podaje producent samochodu. W Escorcie (tak zrozumiałem z pierwszego postu) to półsyntetyk 5W30 i raczej dla dobra silnika nie należy lać innego.
Avatar użytkownika
zgoda
 
Posty: 104
Dołączył(a): piątek 07 listopada 2008, 12:49

Postprzez lled3 » czwartek 01 stycznia 2009, 16:02

producent podaje zakres, jakie mozna sotosowac oleje - jest ich conajmniej kilka. Jesli zaleca 5W30 to pewnie zaleca i 10W jak i moze i 0W
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez zgoda » piątek 02 stycznia 2009, 14:37

Jakby było "zaleca", to bym się zastosował do zalecenia, albo i nie. W instrukcji do mojego Essiego mam napisane wyrażnie: półsyntetyczny 5W30, zalecany: Ford Formula 5W30. :)

Co do konkretnego, to proponuję przejrzeć forum klubowe, np w tym wątku: http://forum.fordclubpolska.org/viewtop ... =8&t=71194
Avatar użytkownika
zgoda
 
Posty: 104
Dołączył(a): piątek 07 listopada 2008, 12:49

Postprzez moni84 » piątek 02 stycznia 2009, 21:48

W tym momencie kierujemy się tym co było wlane poprzednio a nie tym co zaleca producent. Najgorsze co można zrobić to wlać syntetyk 0W, 5W jak poprzednio był mineralny 15W, syntetyki mają dodatki myjące i rozpuszcza szlam w silniku a ten zatyka magistrale olejową i silnik sie zaciera!! Znam taki przypadek! Najbezpieczniej lać taki olej jaki był wlany poprzednio chyba że producent zaleca niższą klase lepkościową np. 5W a mamy wlane 15w to można teoretycznie zmienić na 5W ale stopniowo najpierw wlewając 10 w. W przypadku starszych aut mniejsze znaczenie ma klasa API bo jakosć nowoczesnych olei jest minimum CH i SL a starsze silniki były konstruowane pod niższą jakość.
kategoria B, BE, C, CE
Avatar użytkownika
moni84
 
Posty: 50
Dołączył(a): czwartek 31 lipca 2008, 00:10

Postprzez lled3 » sobota 03 stycznia 2009, 00:26

to jest stereotypowa opinia wywodzaca sie z czasów takich dziel techniki jak ... np. polonezy. Owszem ciekło jak ktoś zalał 0W - tylko nie patrzył, że ciekło i przed zmiana :lol:

jeżdżenie autem o nowej konstrukcji po przyjmijmy dla uproszenia po 2000r. na innym oleju niż syntetyk to IMHO ignorancja i zbrodnia.
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez moni84 » sobota 03 stycznia 2009, 14:24

lled3 napisał(a):to jest stereotypowa opinia wywodzaca sie z czasów takich dziel techniki jak ... np. polonezy. Owszem ciekło jak ktoś zalał 0W - tylko nie patrzył, że ciekło i przed zmiana :lol:

jeżdżenie autem o nowej konstrukcji po przyjmijmy dla uproszenia po 2000r. na innym oleju niż syntetyk to IMHO ignorancja i zbrodnia.



Oczywiście masz rację, mi chodziło raczej o auta starsze, z lat 90. Chociaż i tutaj bardzo często wymagane są minimum pólsyntetyki. Jednak bywa tak że handlarze sprowadzają starsze auto i wymieniają olej na mineralny, na którym nie powinno ono jeździc. Jakiś opel czy ford przejdzie ale bmw, merc nie lubi kiepskiego oleju. I trzeba pamietać żeby nie wymienić zaraz na zalecany syntetyk bo mozna zatrzec silnik.
kategoria B, BE, C, CE
Avatar użytkownika
moni84
 
Posty: 50
Dołączył(a): czwartek 31 lipca 2008, 00:10

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości