pytania egzamin dla egzaminatorów

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez cman » sobota 09 maja 2009, 13:44

A jeżeli motorniczy wraca pustym składem po robocie, to też się musi zatrzymywać na przystankach?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez remikoli » sobota 09 maja 2009, 14:06

Zatrzymanie na przystanku nie jest wynikające z warunków lub przepisów?W takim razie po co są te przystanki?Poza tym w Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Nie ma mowy o pojeździe szynowym-nie jest wymieniony jako włączający się do ruchu. Jego dotyczy wyjazd na drogę z zajezdni lub z na jezdnię z pętli. Wg mnie odp C jest prawidłowa.
remikoli
 
Posty: 86
Dołączył(a): piątek 27 lutego 2009, 00:35

Postprzez kwiato » sobota 09 maja 2009, 14:16

Przecież dami111 miał na egz., z palca nie wyssał, to co się dalej spierać, nie czaję.
kwiato
kwiato
 
Posty: 1
Dołączył(a): piątek 13 lutego 2009, 12:41
Lokalizacja: ciechanów/warszawa

Postprzez remikoli » sobota 09 maja 2009, 14:29

Spieramy sie o to czy zaznaczyc na egzaminie odpowiedź AB (o ile dokładnie tak samo brzmiało pytanie),bo tak wszyscy zaznaczają i "podobno" jest dobrze.Spieramy się o to że inna odpowiedź jest prawidłowa,gdyż jest uargumentowana przepisami(i odpowiednio zinterpretowana). Spieramy sie o to,żeby nie zaznaczać odpowiedzi które teoretycznie są prawidłowe,bo znajomi też je zaznaczyli(a pytania mogłyby sie rożnić przecinkiem zmieniając tym samym jego znaczenie). Ja nikomu nie narzucam swoich argumentów,jeżeli ktoś ma ochote niech w ciemno zaznaczy odpowiedź AB,nawet nie czytając go dokładnie.
remikoli
 
Posty: 86
Dołączył(a): piątek 27 lutego 2009, 00:35

Postprzez piotrch » sobota 09 maja 2009, 14:54

cman - zgodnie z tym co pamiętam jak jeździłem autobusami w MPK to powinienem zabierać pasażerów podczas zjazdu do zajezdni. Takie były polecenia. Inna sprawa to stosowanie się do nich. Tyle, że tu był temat o ruszaniu z przystanku, a nie o omijaniu tegoż.
Znak D17 dla prowadzącego autobus czy tramwaj = konieczność zatrzymania celem zabrania/wypuszczenia pasażerów.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Adacho » sobota 09 maja 2009, 19:42

remikoli napisał(a):Zatrzymanie na przystanku nie jest wynikające z warunków lub przepisów?W takim razie po co są te przystanki?Poza tym w Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Nie ma mowy o pojeździe szynowym-nie jest wymieniony jako włączający się do ruchu. Jego dotyczy wyjazd na drogę z zajezdni lub z na jezdnię z pętli. Wg mnie odp C jest prawidłowa.


Kolego "remikoli" sam sobie zaprzeczasz. Jeżeli autobus wyjeżdżający z przystanku jest włączającym się do ruchu, to dlaczego tramwaj ma nim nie być?
Artykuł który przytaczasz mówi o tym że kierującemu autobusem lub trolejbusem mamy to na obszarze zabudowanym umożliwić, a kierującemu tramwajem nie musimy. Ale to nie wyklucza pojazdu szynowego ruszającego z przystanku jako włączającego się do ruchu, bo oczywiście jest to zatrzymanie nie wynikające z warunków ruchu drogowego.
Adacho
 
Posty: 47
Dołączył(a): niedziela 05 października 2008, 19:36

Postprzez Pajejek » sobota 09 maja 2009, 22:58

Tramwaj (pojazd szynowy) niczym się praktycznie nie różni od autobusu, jeżeli chodzi o przystanki. Przecież autobus czy też trolejbus może mieć przystanek na środku jezdni (z wysepką bądź nie). Zatem, jeśli autobus (trolejbus) jest włączającym się do ruchu pojazdem, to tramwaj również. A włączający się do ruchu pojazd musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

art17

Postprzez piotrch » niedziela 10 maja 2009, 10:59

Pajejek przyjąłeś tylko jeden punkt widzenia. Zwróć jednak uwagę że ustawodawca w art.17 wyodrębnił pojazd szynowy w osobnym punkcie. Jeżeli nie byłoby takiej potrzeby, to na upartego mozna rozumieć wyjazd z zajezdni lub pętli jako ppkt.1 - bo zajezdnia to nieruchomość, obiekt przydrożny - i w zasadzie wszystko by się zgodziło. Tylko po co w takim razie dopisali specjalnie ten ppkt.4. Pozatym komu ma ustępować ruszający tramwaj na wydzielonym torowisku czy pasie ruchu? Przepisy oddzielnie regulują ruch pojazdów w pobliżu przystanków autobusowych (nic nie ma tam o przystankach pojazdów szynowych) i sposób włączania się do ruchu autobusów (nie zaś pojazdów szynowych).
Mam wrażenie że jakiś guru podał Ci to że tramwaj jest pojazdem włączającym sie do ruchu po ruszeniu z przystanku - i uparcie bronisz tej tezy. Spróbuj przeznalizować art.17 i art.46

czy w tej sprawie mozna by prosić o wypowiedź Radwana, Kopana lub Cwaniaka z pekaesu? - chciałbym poznać ich punkt widzenia.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Re: art17

Postprzez scorpio44 » niedziela 10 maja 2009, 11:25

piotrch napisał(a):komu ma ustępować ruszający tramwaj na wydzielonym torowisku czy pasie ruchu?

Wyobraź sobie, że przystanek znajduje się bezpośrednio przed skrzyżowaniem, na którym skręcające pojazdy przecinają torowisko i muszą ustąpić nadjeżdżającemu tramwajowi. Jeżeli tramwaj stoi na przystanku, to ruszając włącza się do ruchu, czyli ma obowiązek ustąpić wszystkim i w tym momencie to jemu nie wolno utrudnić ruchu tym, którzy już przejeżdżają przez torowisko.

W całej tej dyskusji nie znalazłem ani jednego przekonującego argumentu za tym, że tramwaj ruszający z przystanku nie jest włączającym się do ruchu.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez piotrch » niedziela 10 maja 2009, 13:05

istotnie są takie przystanki i skrzyżowania równorzędne. Ale w tym przypadku tramwaj (jak to sobie wyobrażam) po zamknięciu drzwi jeżeli na jego torze jazdy jest wolny przejazd to rusza, a kierujący innymi pojazdami stosują się do ogólnych zasad pierwszeństwa czyli będąc w ruchu (no bo przecież oni nie mają przystanków i tylko dojeżdżają do skrzyżowania lub są już bezpośrednio przy nim) ustępują pierwszeństwa tramwajowi - bo w sytuacji równorzędnej tramwaj ma pierwszeństwo. Tramwaj zaś oczywiście nie może wjechać na skrzyżowanie jeżeli na jego torze jazdy coś stoi lub przejeżdża (zresztą jak każdy inny pojazd bez względu czy jest na drodze z pierwszeństwem czy tez nie - nie może wjechać na skrzyżowanie jeżeli nie ma możliwości opuszczenia go i kontynuowania dalej jazdy).
Stosując Twój sposób myślenie - to tramwaj przejechał by przez skrzyżowanie dopiero po dłuższym postoju - bo każdy inny jadący jest w ruchu (zatrzymanie wynikłe z warunków ruchu nie jest zatrzymaniem w myśl PoRD) - łącznie z tymi którzy stoją obok wysepki tramwaju przed skrzyżowaniem i czekają na możliwość wjazdu.
Wybacz ale Twój przykład nie przekonuje mnie i podobnie jak Tobie (tyle że z innym zdaniem ) ta dyskusja nie dała mi zadnego argumentu do zmiany zdania. Jedyne co uznaję to fakt że testy sa pisane przez ludzi mających różne zdania na określone tematy. I również logoczne jest to, że jeżeli ktoś chce zdać to MUSI zaznaczyc opdpowiedź jaką wybrał piszący test, nawet jeżeli jest ona niezgodna z jego wiedzą.
Jeżeli to możliwe to prosił bym ponownie o zdanie w ww temacie Radwana, Kopana lub Cwaniaka z pekaesu? - chciałbym poznać ich punkt widzenia.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Postprzez rafal5757 » niedziela 10 maja 2009, 14:48

piotrch
jakby tramwaj czy inny pojazd miał ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi to nie oznacza,że jeżeli ma wolną drogę to może ruszyć. Ustąpienie pierwszeństwa polega na czym innym.
Natomiast ustawodawca określił wyraźnie, że każdy pojazd przy rozpoczynaniu jazdy po zatrzymaniu lub postoju niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego jest włączającym się do ruchu.
Natomiast nie może być rozgraniczenia pomiędzy pojazdami szynowymi przewożącymi pasażerów i innymi pojazdami szynowymi typu nauka jazdy czy przykładowo tramwaje szlifujące lub naprawiające tory. Tramwaj nauka jazdy czy ten szlifujący tory zatrzymując się na przystanku zatrzymuje się w 100% z własnej dobrowolnej woli czyli nie wynika to z warunków lub przepisów ruchu drogowego. W takim razie zarówno jeden jak i drugi jest włączającym sie do ruchu więc i ten trzeci który przewozi ludzi też musi być włączającym się do ruchu :)
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez piotrch » poniedziałek 11 maja 2009, 22:45

- wiem co to jest Ustąpienie pierwszeństwa.
- pytanie dotyczyło ruszania z przystanku (nie ma tu znaczenia jaki to pojazd szynowy - techniczny czy inny)
W tej całej dyskusji staram się pokazać, że ustawodawca inaczej (w sposób wyjątkowy) traktuje pojazdy szynowe. W art.17 specjalnie wyróżniono je w ppkt 4 - który w swej treści jest bardzo zbliżony do ppkt.1.
W jednym jest: 1) na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu;
zaś w drugim - 4) pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
Gdyby traktowano je tak jak inne pojazdy to po co ten ppkt.4? przecież określenia z nieruchomości z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu; a także -z zajezdni lub na jezdnię z pętli -dotyczą tego samego.
Istotnie, w określeniu zatrzymanie pojazdu nie wyodrębniono pojazdu szynowego. Ale art.46 dokładnie precyzuje jak ma wyglądać owo zatrzymanie: Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia…... – większość przystanków powoduje utrudnienia dla innych kierujących.
W świetle powyższego zatrzymanie pojazdu szynowego nie spełnia formalnych warunków do uznania tego za zatrzymanie w myśl art.17 p.1(. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się nie wynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego) i w związku z tym nie można uznać faktu zatrzymania na przystanku jako nie wynikającego z warunków lub przepisów ruch drogowego.
Poza tym pojazd szynowy uwzględniono przy innych uregulowaniach:
art.24 p.4. Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Re: art17

Postprzez Pajejek » poniedziałek 11 maja 2009, 23:21

piotrch napisał(a):Pajejek przyjąłeś tylko jeden punkt widzenia. Zwróć jednak uwagę że ustawodawca w art.17 wyodrębnił pojazd szynowy w osobnym punkcie.

A to dlaczego w tym samym artykule w ogóle nie wspomniał ten ustawodawca o autobusie? W arykule 18 wspomniał o obowiązku kierującego pojazdem zbliżającego się do przystanku i umożliwienie mu włączenie się do ruchu na obszarze zabudowanym. Według twojej teorii, ponieważ nie ma mowy w art 17 o tramwaju i nie jest on włączającym sie do ruchu, to skąd w art. 18 zapis, "aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie sie do ruchu...".
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez rafal5757 » poniedziałek 11 maja 2009, 23:47

moim zdaniem pętla nie jest nieruchomością ani nie jest dojazdem do takiego obiektu. Celowo jest tu wyszczególniona pętla w innym przypadku tramwaj wyjeżdżający z pętli miałby w wielu sytuacjach pierwszeństwo a tak nie jest.

art 46 nic tu nie ma do rzeczy, mówi on tylko o tym gdzie jest dozwolone zatrzymanie i postój a nie mówi o zatrzymaniu wynikającym lub niewynikającym z przepisów ruchu drogowego.

Duża część przystanków autobusowych jest w takich miejscach,że jeżeli zatrzymuje się na nich autobus to: utrudnia ruch i stwarza zagrożenie bezpieczeństwa. Według Twojej interpretacji autobus nie jest włączającym się do ruchu a według ustawodawcy jest?

Dalej-jak dobrze rozumiem Twoim zdaniem jakbym jechał samochodem i zatrzymał się z własnej woli w takim miejscu gdzie utrudniam ruch lub zagrażam bezpieczeństwu to ruszając po takim zatrzymaniu nie jestem włączającym się do ruchu?bo nie spełniam warunków art 46?
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Pajejek » poniedziałek 11 maja 2009, 23:57

Piotrch napiisał coś o paranoii. Nie wiem czy w nią nie zaczniemy zaraz wpadać. Nie należy moim zdaniem zbytnio kombinować.
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości