Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Tutaj możecie zamieszczać opinie dotyczące kursów na prawo jazdy

Moderatorzy: ella, klebek

Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Postprzez Cyryl8 » czwartek 26 stycznia 2023, 21:55

może to nie do końca o szkleniu kierowców, ale szkolenie które ma na celu wyposażyć uczestników w umiejętności kierowcy kat. C+E.

ostatnio prowadziłem takie zajęcia, niestety nie byłem przy konstruowaniu umowy z firmą zlecającą i zgodzono się na coś co mi się nie podobało do końca.

otóż szkolenie dotyczyło kierowania ciągnikiem terminalowym (tractor for trailer and semi-trailer).

problem w tym, że wymogiem jest aby uczestnicy kursu posiadali co najmniej prawo jazdy kategorii B.
ten ciągnik terminalowy służy do przetaczania naczep, podstawiania pod za- i rozładunek, co oznacza manewrowanie na ograniczonym terenie, wyciągania naczep z rzędu (nie zawsze właściwie pozostawionych), podstawianie pod rampę i na odwrót.

czyli w zasadzie operator takiego ciągnika powinien posiadać umiejętności kierowcy kat. C+E, który może poruszać się takimi zestawami po drogach publicznych, natomiast manewrowanie zdarza mu się rzadziej, a tu manewrowanie stanowi 100% pracy operatora.
tu ciekawostka:
teoria to 10h
praktyka 20h, ale na 10 uczestników.

z tego wychodzi, że w 2h mam nauczyć ludzi, którzy nie potrafią jeździć ciężarówką jak manewrować zespołem pojazdów, na co posiadacz kat. C ma 25h.

odbyłem ten kurs i w tym czasie mogłem nauczyć szkolonych tylko zasad bezpieczeństwa, podstaw manewrowania z naczepą i przede wszystkim tego, że najpierw myślimy potem robimy, a nie odwrotnie.
firma dostała pracowników w formie półproduktu, którzy w pełni wydajni będę po dwóch trzech tygodniach pracy, a niektórzy później, gdy nabiorą już jakieś większej biegłości.
w firmie zapowiedziałem, że przy następnym kursie mają wynegocjować u zleceniodawcy co najmniej 5h manewrowania z przyczepą na naszym placu manewrowym, aby mieć podstawy przed przystąpieniem do praktyki na tym ciągniku.
Załączniki
20230126_122115.jpg
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Postprzez Radhezz » środa 10 maja 2023, 00:04

Tę funkcję/pojazdy kierowcy określają jakoś zwyczajowo "pilotami", "koziołkami", "osiołkami", i jeszcze jakoś, ale mi z głowy wypadło to określenie ostanie. Tak czy siak nie wyobrażam sobie żeby zacząć pracę na czymś takim bez minimum B+E.

W sumie to ciekawe jak na takim stanowisku wygląda odpowiedzialność pracownika za ewentualne szkody, bo kierowca jak na takim centrum logistycznym przywali to właściwie wygląda identycznie jak na drodze, łącznie z wezwaniem policji w sytuacji spornej. A tutaj? Te ciągniki nawet rejestrowane nie są, więc też niekoniecznie muszą mieć OC - przynajmniej nie samochodowe.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 756
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Postprzez Cyryl8 » środa 10 maja 2023, 05:32

Sprawa ubezpieczenia to osobny problem, rozmawiałem na ten temat z przełożonym tych pracowników.

Tu nie chodzi tylko o OC.
Takie urządzenie może być ubezpieczone na zasadach podobnych jak wózek widłowy, ale to za mało.

W LG znajoma firma robi coś podobnego zwykłym ciągnikiem siodłowym, który jest tam na stałe z kierowcą.
Trzeba pamiętać, że w skutek kolizji może dojść nie tylko do uszkodzenia pojazdu, naczepy, ale też ładunku.

Firma ta prowadząc działalność transportową ma ubezpieczenie OCP przewoźnika, które obejmuje szkody ładunku.
A w przypadku tego ciągnika terminalowego, właściciel nie prowadząc działalności transportowej takiego ubezpieczenia nie ma.
Dlatego poradziłem spotkanie z ich brokerem w celu ustalenia jaki rodzaj ubezpieczenia będzie obejmował takie ewentualne straty.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Postprzez Radhezz » środa 10 maja 2023, 12:52

Czyli dla pracownika to jak przy obsłudze wózka widłowego - brak mandatu, punktów karnych i zwyżki OC w razie czego, jedninie odpowiedzialność wynikająca z kodeksu pracy (obciążenie do 3 pensji). Kwestia ile tam zarabiają jeszcze, może bym zmienił pracę :lol:
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 756
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Szkolenie operatorów ciągników terminalowych/manewrowych

Postprzez Cyryl8 » środa 10 maja 2023, 17:44

Prawo o Ruchu Drogowym obowiązuje na drogach publicznych strefach ruchu i strefach zamieszkania (Art. 1), więc poruszanie się na terenie zakładu pod to nie podlega. trudno więc karać mandatem czy punktami karnymi.
na terenie zakładu mandaty może nakładać specjalista BHP od 1 000 do 30 000 zł.

sprawa wysokości OC, to rzecz między firmą i ubezpieczycielem, nie podejrzewam, że w takiej skali jedno uszkodzenie czy kolizja wpłynęłoby na wysokość ubezpieczenia, a operator nie jest stroną w sprawie.
kiedyś pracując w firmie transportowej miałem w to wgląd i firma była ubezpieczona u 6 różnych ubezpieczycieli, bo broker szukał bardziej korzystnych ofert: samochodu tu, naczepy tam, OCP gdzieś, warsztat gdzie indziej, magazyn jeszcze w innym miejscu itp.

firma tej skali jest bardzo ważnym klientem dla ubezpieczyciela, ale jest wyjdzie z analiz, że zaczyna być to mało opłacalne, to ubezpieczyciel po prostu rezygnuje.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59


Powrót do Szkolenie kierowców

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości