Jazda komfortowa.

Tutaj możecie zamieszczać opinie dotyczące kursów na prawo jazdy

Moderatorzy: ella, klebek

Jazda komfortowa.

Postprzez Borys_q » niedziela 30 listopada 2014, 23:16

Dużo mówi się o eko-jeźdie, bezpiecznej jeździe, ekonomicznej, ofensywnej, defensywnej itp.... Jak na razie nigdzie nie spotkałem się z opisem stylu jazdy, którego głównym celem jest komfort pasażera. Wymienię parę kwestii które z własnego doświadczenia wydedukowałem, może ktoś chciałby dodać inne lub podyskutować. Może się komuś wydawać, że taka wiedza jest nie potrzebna kierującemu. Najczęściej zmiana myślenia przychodzi jak ktoś z chorobą lokomocyjną lub kobieta w ciąży mu napaskudzi na tapicerce.

Z tego co zauważyłem to szkodliwe są nie tyle same przyśpieszenia co ich szybkie zmiany. Wymusza to na nas pewne zachowania które postaram się opisać:
- Ruszamy w miarę spokojnie, powoli zwiększamy przyśpieszenie i staramy się je ustabilizować, przed zmianą piegu musimy najpierw lekko odpuścić gaz żeby uniknąć szarpnięcia i gwałtownego zaniku przyśpieszania w trakcie zmiany biegu. Po zmianie biegu znowu powolne zwiększanie przyśpieszenia i ustabilizowanie na jakimś poziomie.
- Staramy się utrzymywać prosty tor jazdy a jego korekcje małymi ruchami kierownicy (dosłownie po 0,5 cm ruchu ręki po obwodzie kierownicy), dla osoby o słabym żołdaku lepsze będzie wjechanie w dziurę niż ciągłe szarpanie autem na boki.
- Przejeżdżanie łuków, należy starać się wprowadzić auto w łuk powolnym ruchem kierownicy, utrzymać pojazd w jednakowym łuku (drobne korekty powolnymi ruchami kierownicy) i powolnym ruchem kierownicy samochód z łuku wyprowadzić. Unikamy w ten sposób gwałtownych zmian przyśpieszeń. zmiana pasa jak najdrobniejszym zakrzywieniem toru jazdy, może potrwa trochę dłużej ale nie spowoduje przewalania się pasażerów na tylnych fotelach.
-Co do hamowania to ważne są 3 momenty, rozpoczynamy powoli zwiększając siłę hamowania, staramy sie utrzymać jednakową siłę w całym czasie hamowania (jak się nie da to znowu powolne korekty zarówno przy zwiększaniu jak i zmieszaniu siły hamowania) i łagodne zmniejszenie siły hamowania przy końcu hamowania. Jeśli hamujemy do zatrzymania to w końcowym etapie hamowania musimy zmniejszyć siłę hamowania prawie do zera wtedy zatrzymanie zakończy się łagodnie. Łagodne zakończenie hamowania spowoduje wydłużenie jego drogi, musimy mieć to wkalkulowane.
- Kolejna kwestia to hamowanie silnikiem z redukcja biegów, Ja staram się hamować silnikiem i jednocześnie trochę ''trzymać'' hamulcem nożnym, w trakcie redukcji zwiększam lekko siłę hamowania hamulcem nożnym żeby nie był odczuwalny spadek siły hamowania związany z wciśniętym sprzęgłem, takie przytrzymanie hamulcem powoduje mniejsze szarpnięcie przy puszczaniu sprzęgła po redukcji, musimy tylko pamiętać żeby dać silnikowi wskoczyć na obroty zanim puścimy sprzęgło całkowicie.

Refleksja do napisania tego postu powstała po przewiezieniu mnie ostatnio przez kogoś, nie mam choroby lokomocyjnej ale wk!@#$a mnie jak jestem wieziony jak worek kartofli, świadczy to o braku szacunku. Jak ktoś ma jakieś przemyślenia to może się podzielić, to jest mój pierwszy tak długi post ale niech nikt sie nie boi zbyt prędko nic takiego nie popełnię.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Jazda komfortowa.

Postprzez lith » wtorek 02 grudnia 2014, 15:30

ja się staram nie szarapać, kiedy to nic nie wnosi gwałtownie nie hamować i nie przyspieszać. Ale też bez popadania w skrajności - jak mam z przodu pusto to ruszam dynamicznie, jak sytuacja wymaga to szybko zmienię pas, czy mocniej zahamuję. Do tej pory pretensji nikt nie miał, ani nikt nie haftował (czy to na tapicerkę, czy poza autkiem) mimo, że kilka osób deklarujących ch. lokomocyjna na pokładzie miałem :P (a z niektórymi robiłem po kilka tys km)

Na łódkach gorsza statystyka ;p
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Jazda komfortowa.

Postprzez Makabra » piątek 05 grudnia 2014, 09:08

Ja mam wybite dwie poduszki od skrzyni biegów :twisted: Nauczyłem się ruszać tak żeby silnik nie bujał, czyli baaardzo delikatne operowanie sprzęgłem. To samo tyczy się zmiany biegu. Przeszło to już na inne auta którymi śmigam i komfort jazdy się zwiększył.
Najbardziej denerwuje mnie u innych jak jadą specjalnie rozpędzeni w stronę auta które już hamuje/stoi, i na sam koniec mocno hamują. Mam wtedy ochotę przeżegnać się po raz ostatni.
Ostatnio zmieniony piątek 05 grudnia 2014, 09:31 przez Makabra, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jazda komfortowa.

Postprzez MammaMia » piątek 05 grudnia 2014, 09:22

Borys, dzięki za ten wartościowy wpis, wielu o tym zapomina, a rzecz istotna... :)
Avatar użytkownika
MammaMia
 
Posty: 66
Dołączył(a): poniedziałek 04 sierpnia 2014, 15:18

Re: Jazda komfortowa.

Postprzez lith » piątek 05 grudnia 2014, 11:16

Też zdarzają mi się sytuacje, że ja bym już nogę z gazu dawno zdjął/zredukował bieg/powoli hamował, a ktoś z kim jadę jeszcze twardo trzyma prędkość, czy nawet przyspiesza- a potem niepotrzebne zatrzymanie, czy bardziej gwałtowne hamownie niż trzeba.

Dlatego jak jadę z kimś takim staram się zająć czymś innym i nie patrzeć na drogę, żeby sie niepotrzebnie nie wkurzać :P
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Jazda komfortowa.

Postprzez Borys_q » piątek 05 grudnia 2014, 14:49

Na łódkach gorsza statystyka ;p


Na łódkach jest na odwrót, ten co rzyga jest średnio przeciętny, ten cop się dobrze czuje jakiś dziwny:)

Mnie najbardziej drażni jak ktoś szybkim ruchem kierownicy pas zmienia, mam wielki łeb i wtedy zawsze się o coś walnę.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Szkolenie kierowców

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości